Industria luxului se schimbă radical. În timp ce vânzările de bunuri personale de lux scad, hotelurile de cinci stele, zborurile la clasa întâi și vacanțele exclusiviste atrag sume uriașe. Estimările arată că până în 2028, cheltuielile globale pentru ospitalitate de lux vor depăși 390 de miliarde de dolari, față de mai puțin de 240 de miliarde în 2023.
Pe măsură ce economia globală rămâne instabilă, bogații lumii își reduc cheltuielile pentru bunuri vizibile, precum genți de designer sau pantofi de lux. Potrivit Bain & Company, piața bunurilor personale de lux va scădea anul acesta cu 2-5%.
În schimb, apetitul pentru experiențe unice crește accelerat. Pensiunile și hotelurile de lux, pachetele turistice personalizate, zborurile private și vacanțele „o dată în viață” se transformă în noul standard al elitei globale.
McKinsey estimează că piața ospitalității de lux va crește cu peste 150 de miliarde de dolari în următorii cinci ani. Companii ca Accor Group și-au ajustat strategiile pentru a valorifica trendul. Directorul general Sébastien Bazin vizează ca segmentul de lux să aducă jumătate din fluxul de numerar al grupului până în 2030.
Experții anticipau că 2025 va fi un an dificil pentru turism. Mai ales pe fondul conflictelor comerciale și al incertitudinilor geopolitice. Totuși, segmentul de lux a evitat colapsul și chiar a susținut întreaga industrie.
Datele CoStar arată că veniturile per cameră disponibilă în hotelurile de lux au depășit în fiecare lună nivelurile din 2024. În același timp, camerele de buget au înregistrat scăderi.
Și aviația premium profită de pe urma acestei tendințe. La Chase Travel, rezervările pentru clasa întâi au crescut cu peste 20% în vara acestui an. În plus, producătorii de avioane private se pregătesc să livreze peste 820 de aparate în 2025, cu 7,3% mai multe față de anul trecut.
Observând tendința, unele case de modă și-au extins afacerile dincolo de podiumuri. Bulgari și Armani au deschis hoteluri de lux, în timp ce LVMH a lansat un tren Belmond de elită în Marea Britanie. Mai mult, brandul pregătește un iaht Orient Express cu 54 de apartamente.
Dolce & Gabbana și Burberry au intrat și ele în turism. Cele două case de modă colaborează cu hoteluri pentru a lansa cluburi de plajă sau magazine pop-up.
Fenomenul are o explicație simplă, spun analiștii: obiectele de lux au devenit prea accesibile pentru clasa de mijloc înstărită, în timp ce experiențele personalizate și unice păstrează aura exclusivistă.
În paralel, hotelurile pot învăța și din succesul brandurilor care și-au păstrat aura exclusivistă. Hermès, de exemplu, a rezistat recesiunii păstrând producția limitată, creșterile moderate de preț și controlul strict asupra imaginii.
Un exemplu similar în turism este Rocco Forte Group, operatorul hotelului Brown’s din Londra. Afacerea rămâne controlată de familie, cu doar 15 locații în lume. Hotelul menține un raport echilibrat între costuri și tarife, oferind în același timp servicii personalizate, de la salutul portarului care știe numele fiecărui client, până la atențiile discrete din camere.