Producătorul de automobile Lotus a anunțat că în perioada următoare va concedia 40% dintre angajații din Marea Britanie.
Decizia acestei restructurări masive este o încercare a companiei de a se adapta la tarifele mai mari impuse de SUA și de a reduce pierderile din ultimul an.
Fotografii: Lotus
Constructorul britanic de automobile Lotus a anunțat că va concedia 550 de muncitori de la sediul său din Marea Britanie, ceea ce reprezintă aproape 40% din totalul de 1.300 de angajați. Măsura vine ca răspuns la tarifele mai ridicate impuse de Statele Unite și la presiunile din industria auto globală, relatează BBC.
Potrivit reprezentanților companiei deținută de gigantul chinez Geely, disponibilizările vor afecta toate departamentele, însă cele mai multe concedieri se vor produce la uzina istorică din Hethel (estul Angliei), acolo unde se fabrică modelul sport Emira. Oficialii Lotus au precizat că reducerea personalului este necesară pentru a asigura „un viitor sustenabil” într-un sector aflat într-o transformare rapidă.
Producătorul a pus această decizie radicală pe seama schimbărilor bruște în politicile comerciale internaționale, în special a creșterii tarifelor vamale. În același timp, Lotus și-a reafirmat angajamentul față de producția britanică, după ce în iunie apăruse informația că ar putea muta o parte dintre operațiuni în SUA, ca urmare a majorării taxelor de import pentru mașinile fabricate în Marea Britanie, de la 2,5% la 15%, conform politicilor introduse de administrația președintelui Donald Trump.
„Credem că acest lucru este necesar pentru a asigura un viitor sustenabil pentru companie în mediul auto aflat într-o continuă schimbare, marcat de incertitudine din cauza schimbărilor rapide ale politicilor globale, inclusiv ale tarifelor”, a transmis Lotus într-un comunicat.
Pentru a-și consolida activitatea, Lotus analizează posibilitatea de a diversifica producția de la Hethel, incluzând modele dezvoltate pentru alte mărci. Această strategie ar relua o practică mai veche, când fabrica producea mașini sport pentru Opel/Vauxhall sau chiar pentru Tesla.
Valul de concedieri survine după eliminarea a 270 de locuri de muncă la aceeași uzină din Insulă, care fusese anunțată în aprilie. În plus, compania se confruntă cu o cerere tot mai scăzută pentru vehiculele electrice premium, mai ales pe piața din SUA, acolo unde tarifele impuse mașinilor electrice produse în China i-au determinat pe cei de la Lotus să oprească vânzările SUV-ului Eletre.
Atât acesta, cât și sedanul cu emisii zero Emeya, sunt produse la fabrica inaugurată în 2022 în Wuhan (China), care este dedicată exclusiv modelelor electrice ale mărcii britanice. Dar, pe fondul dificultăților, constructorul și-a reconsiderat planurile de electrificare totală. În cea de-a doua parte a anului, va lansa primul său model plug-in hybrid, care va fi o versiune hibridă a lui Eletre.
Pe plan financiar, Lotus a raportat o pierdere netă de 183 milioane de dolari în primul trimestru din 2025, în scădere față de cele 258 milioane de dolari din perioada similară a anului trecut. În același timp, datoria totală a crescut la 3,3 miliarde de dolari. Rezultatele pentru al doilea trimestru vor fi publicate pe 29 august.
Vânzările Lotus au scăzut cu 42%, ajungând la 1.274 de unități, în primul trimestru al anului curent, marcând prima scădere semnificativă de când Geely a lansat noua gamă de mașini care să suplimenteze mașinile sport tradiționale ale mărcii, notează Automotive News.