Producătorul auto Stellantis, cunoscut pentru mărcile Vauxhall, Jeep și Fiat, a anunțat că a fost deja afectat financiar în urma tarifelor comerciale impuse de fostul președinte american Donald Trump. Conform unei declarații recente a companiei, aceste tarife au generat pierderi în valoare de 300 de milioane de euro (aproximativ 259,6 milioane de lire sterline sau 349,2 milioane de dolari).
Impactul direct al tarifelor: pierderi de producție și comerț restrâns
Tarifele americane, impuse începând din luna aprilie, includ o taxă de 25% pentru autoturismele importate în Statele Unite. În urma acestei măsuri, Stellantis a fost nevoită să ajusteze planurile de producție și export, pierzând rute comerciale deja stabilite și volume semnificative de livrări. Conducerea companiei a subliniat că decizia politică a afectat nu doar schimburile comerciale, ci și structura lanțurilor de aprovizionare la nivel global, scrie BBC.
Scăderi semnificative în livrările către America de Nord
În perioada aprilie–iunie 2025, Stellantis a înregistrat o reducere de 25% a livrărilor către piața nord-americană comparativ cu același trimestru din 2024. Această scădere a fost atribuită în mare parte tarifelor comerciale nou introduse. În paralel, vânzările totale ale grupului au cunoscut o scădere de 10% în aceeași perioadă, conform cifrelor preliminare publicate pentru prima jumătate a anului.
14 mărci afectate, fabrici pe mai multe continente
Stellantis controlează 14 mărci auto de renume, printre care Alfa Romeo, Maserati, Citroën, Chrysler și Dodge. Deși grupul deține facilități de producție pe teritoriul Statelor Unite, o mare parte din producția sa se desfășoară în Marea Britanie, Europa continentală, Canada, Mexic și America de Sud. Această diversificare geografică, în contextul tarifelor aplicate de SUA, a devenit un factor de vulnerabilitate economică pentru companie.
Previziuni financiare pesimiste pentru primul semestru din 2025
Pentru prima jumătate a anului 2025, Stellantis estimează venituri totale de 74,3 miliarde de euro. Cu toate acestea, compania anticipează o pierdere netă de 2,3 miliarde de euro, o sumă care include impactul direct al tarifelor americane asupra operațiunilor sale globale.
Alți producători auto reacționează similar
Stellantis nu este singura companie afectată de noile politici tarifare. Alți producători auto internaționali, precum Jaguar Land Rover (JLR), au adoptat măsuri temporare drastice, inclusiv suspendarea exporturilor către piața americană, pentru a evita efectele negative ale taxelor vamale.
Tensiuni comerciale în creștere pe fondul protecționismului economic
Decizia de a impune tarife de 25% pentru importurile de autoturisme face parte dintr-un val mai amplu de măsuri comerciale protecționiste promovate de fostul președinte Trump. Acestea au fost prezentate ca un demers de reechilibrare a balanței comerciale a SUA, însă efectele secundare asupra companiilor internaționale care operează în mai multe piețe sunt tot mai evidente.
În contextul actual, cu lanțuri logistice perturbate și fluxuri comerciale restrânse, companii precum Stellantis sunt nevoite să își reevalueze strategiile de producție și distribuție pentru a contracara noile obstacole de natură geopolitică și economică.