Prima pagină » Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati

Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo.

Discuțiile despre viitorul Maserati au început înaintea numirii noului CEO

Dezbaterile privind soarta Maserati au fost inițiate înainte ca Antonio Filosa să preia oficial conducerea Stellantis, luna trecută. Până atunci, compania era condusă de președintele John Elkann, care a pus sub lupă viabilitatea întregului portofoliu de mărci în timpul procesului de selecție a noului director executiv, scrie CNBC.

Provocările Stellantis: tarifele americane și concurența chineză

Ca și alți producători auto europeni, Stellantis se confruntă cu tarife vamale ridicate impuse de administrația președintelui american Donald Trump, dar și cu o competiție acerbă din partea producătorilor chinezi. Pentru a evalua impactul acestor tarife asupra mărcilor Maserati și Alfa Romeo, Stellantis a angajat în aprilie consultanții de la McKinsey, care au început să analizeze diverse scenarii pentru viitorul acestor branduri.

În ciuda acestor provocări, Stellantis a reafirmat angajamentul său față de Maserati și Alfa Romeo. Totuși, sursele Reuters susțin că vânzarea Maserati este una dintre opțiunile luate în considerare de McKinsey, deși analiza este încă în fază incipientă.

Reacția oficială a Stellantis: Maserati nu este de vânzare

Purtătorul de cuvânt al Stellantis a declarat:

„Respectuos, Maserati nu este de vânzare.”

De asemenea, McKinsey a refuzat să comenteze public.

Moștenirea lui Carlos Tavares și presiunile investitorilor

Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, care a demisionat în decembrie după rezultate slabe pe piața americană, a respins categoric ideea de a renunța la vreun brand din portofoliul companiei. Cu toate acestea, unii investitori și analiști susțin că o reducere a numărului de mărci ar putea crește marjele de profit ale Stellantis, al cărui preț al acțiunilor a scăzut cu două treimi din martie anul trecut.

Performanța slabă a Maserati: vânzări în scădere și pierderi semnificative

Vânzările Maserati au scăzut cu mai mult de jumătate în 2024, ajungând la doar 11.300 de unități. În același an, divizia a înregistrat o pierdere operațională ajustată de 260 de milioane de euro (aproximativ 298 milioane de dolari). În prezent, Maserati nu are programate lansări de modele noi, așteptând un nou plan de afaceri, care urmează să fie prezentat după ce Filosa își va prelua oficial funcția. Șeful brandului, Santo Ficili, a declarat recent că planul va fi dezvăluit în curând.

Prea multe mărci, investiții insuficiente

Potrivit uneia dintre surse, Stellantis a ajuns la concluzia că portofoliul său este prea extins, ceea ce îngreunează alocarea eficientă a investițiilor în toate brandurile. „Este nevoie să stabilim priorități”, a afirmat sursa jurnaliștilor americani.

Deși McKinsey nu a primit mandat explicit să găsească un cumpărător pentru Maserati, compania a fost însărcinată să analizeze toate opțiunile, inclusiv o posibilă vânzare.

Diviziuni în consiliul de administrație

Un alt aspect complicat este faptul că membrii consiliului de administrație Stellantis sunt împărțiți în privința viitorului Maserati. Unii consideră că relansarea durabilă a brandului nu este realizabilă și recomandă vânzarea, în timp ce alții cred că Maserati încă are valoare și că pierderea singurului brand de lux ar afecta grav reputația companiei.

Posibili cumpărători: producătorii chinezi

Printre potențialii cumpărători se numără producători auto chinezi precum Chery, care caută să-și extindă prezența pe piața europeană, unde încă se confruntă cu lipsa recunoașterii brandului de către consumatori. Această strategie ar fi similară cu achizițiile anterioare ale unor mărci europene de către firme chineze, precum cumpărarea MG Motor de către SAIC în 2007 sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.

Alte articole importante
Germania regretă plecarea muncitorilor din țările est-europene, printre care și România, spre alte piețe mai profitabile din UE
Analize
Germania regretă plecarea muncitorilor din țările est-europene, printre care și România, spre alte piețe mai profitabile din UE
Germania a beneficiat vreme de decenii de un val constant de migranți din țările est-europene și sud-est europene, care i-au susținut și i-au stabilizat piața muncii interne. Această perioadă de creștere și echilibru pare să se încheie. O nouă cercetare, realizată de Institutul German pentru Economie (IW), arată că, în 2024, numărul persoanelor care au […]
Ciocolata românească „cucerește” Italia: Sphera investește 600.000 € în primul Cioccolatitaliani
Ciocolata românească „cucerește” Italia: Sphera investește 600.000 € în primul Cioccolatitaliani
Sphera Group a deschis prima locație Cioccolatitaliani chiar în inima Italiei. Investiția cu ciocolata românească de 600.000 de euro în stațiunea Riccione marchează începutul unui plan ambițios de extindere în Europa și confirmă apetitul românesc pentru performanță internațională în industria HoReCa. Debut dulce în patria gelateriei: ciocolata românească cucerește Italia cu Cioccolatitaliani Pentru prima dată […]
Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid
Tehnologie
Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid
Într-o epocă dominată de smartphone-uri ultraperformante și de aplicații AI uluitoare, tinerii din Generația Z redescoperă farmecul unor simboluri de la începutul erei digitale: telefonul BlackBerry, camera Polaroid sau discurile pe vinil. Fenomenul, alimentat de TikTok, ar putea sugera dorința multora de a evada din hiperconectivitatea cotidiană și readuce în discuție relația tot mai complicată […]
Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei
Tehnologie
Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei
În contextul tensiunilor tot mai accentuate și al riscurilor de atacuri hibride venite din partea Rusiei, Danemarca a decis să implementeze o soluție tehnologică avansată pentru a-și proteja infrastructura subacvatică critică. Astfel, în Marea Baltică au fost desfășurate nave autonome denumite „saildrones”, care vor monitoriza activitatea maritimă și vor contribui la supravegherea sporită a zonei. […]
Ucraina devine „un stat digital, ghidat de inteligență artificială”?
Ucraina devine „un stat digital, ghidat de inteligență artificială”?
În dimineața zilei de 24 februarie 2022, scrie BBC, într-un moment în care bombele explodau pe străzile Kievului, o altă echipă își purta propria bătălie, pe un front la fel de important: cel digital. Oleksandr Bornyakov, ministru adjunct al Transformării Digitale din Ucraina, își amintește că a traversat Capitala sub gloanțe pentru a continua, dintr-un […]
În Statele Unite trăiesc 24 de milioane de … milionari! Elveția – pe primul loc în topul mondial al averii medii la nivel de țară
În Statele Unite trăiesc 24 de milioane de … milionari! Elveția – pe primul loc în topul mondial al averii medii la nivel de țară
Aproape 400.000 de americani au devenit milionari anul trecut – peste 1.000 în fiecare zi – ajungând la un total de 24 de milioane de… milionari care trăiesc în Statele Unite. Aceștia reprezintă aproximativ 40% din cei 60 de milioane de milionari la nivel mondial. În statele Unite trăiesc mai mulți milionari decât în China […]