Prima pagină » Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati

Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo.

Discuțiile despre viitorul Maserati au început înaintea numirii noului CEO

Dezbaterile privind soarta Maserati au fost inițiate înainte ca Antonio Filosa să preia oficial conducerea Stellantis, luna trecută. Până atunci, compania era condusă de președintele John Elkann, care a pus sub lupă viabilitatea întregului portofoliu de mărci în timpul procesului de selecție a noului director executiv, scrie CNBC.

Provocările Stellantis: tarifele americane și concurența chineză

Ca și alți producători auto europeni, Stellantis se confruntă cu tarife vamale ridicate impuse de administrația președintelui american Donald Trump, dar și cu o competiție acerbă din partea producătorilor chinezi. Pentru a evalua impactul acestor tarife asupra mărcilor Maserati și Alfa Romeo, Stellantis a angajat în aprilie consultanții de la McKinsey, care au început să analizeze diverse scenarii pentru viitorul acestor branduri.

În ciuda acestor provocări, Stellantis a reafirmat angajamentul său față de Maserati și Alfa Romeo. Totuși, sursele Reuters susțin că vânzarea Maserati este una dintre opțiunile luate în considerare de McKinsey, deși analiza este încă în fază incipientă.

Reacția oficială a Stellantis: Maserati nu este de vânzare

Purtătorul de cuvânt al Stellantis a declarat:

„Respectuos, Maserati nu este de vânzare.”

De asemenea, McKinsey a refuzat să comenteze public.

Moștenirea lui Carlos Tavares și presiunile investitorilor

Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, care a demisionat în decembrie după rezultate slabe pe piața americană, a respins categoric ideea de a renunța la vreun brand din portofoliul companiei. Cu toate acestea, unii investitori și analiști susțin că o reducere a numărului de mărci ar putea crește marjele de profit ale Stellantis, al cărui preț al acțiunilor a scăzut cu două treimi din martie anul trecut.

Performanța slabă a Maserati: vânzări în scădere și pierderi semnificative

Vânzările Maserati au scăzut cu mai mult de jumătate în 2024, ajungând la doar 11.300 de unități. În același an, divizia a înregistrat o pierdere operațională ajustată de 260 de milioane de euro (aproximativ 298 milioane de dolari). În prezent, Maserati nu are programate lansări de modele noi, așteptând un nou plan de afaceri, care urmează să fie prezentat după ce Filosa își va prelua oficial funcția. Șeful brandului, Santo Ficili, a declarat recent că planul va fi dezvăluit în curând.

Prea multe mărci, investiții insuficiente

Potrivit uneia dintre surse, Stellantis a ajuns la concluzia că portofoliul său este prea extins, ceea ce îngreunează alocarea eficientă a investițiilor în toate brandurile. „Este nevoie să stabilim priorități”, a afirmat sursa jurnaliștilor americani.

Deși McKinsey nu a primit mandat explicit să găsească un cumpărător pentru Maserati, compania a fost însărcinată să analizeze toate opțiunile, inclusiv o posibilă vânzare.

Diviziuni în consiliul de administrație

Un alt aspect complicat este faptul că membrii consiliului de administrație Stellantis sunt împărțiți în privința viitorului Maserati. Unii consideră că relansarea durabilă a brandului nu este realizabilă și recomandă vânzarea, în timp ce alții cred că Maserati încă are valoare și că pierderea singurului brand de lux ar afecta grav reputația companiei.

Posibili cumpărători: producătorii chinezi

Printre potențialii cumpărători se numără producători auto chinezi precum Chery, care caută să-și extindă prezența pe piața europeană, unde încă se confruntă cu lipsa recunoașterii brandului de către consumatori. Această strategie ar fi similară cu achizițiile anterioare ale unor mărci europene de către firme chineze, precum cumpărarea MG Motor de către SAIC în 2007 sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.

Alte articole importante
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
Companii
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
În luna noiembrie, înmatriculările de mașini noi în România a înregistrat o creștere spectaculoasă, de peste 36% față de aceeași perioadă din 2024. Această evoluție semnificativă a pieței auto locale reflectă interesul tot mai mare al românilor pentru înnoirea parcului auto național, precum și dinamica pozitivă a segmentului de vehicule prietenoase cu mediul. Vânzări record […]
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
Lukoil ar prefera oferta băncii americane de investiții Xtellus Partners pentru vânzarea portofoliului său internațional, evaluat la 22 de miliarde de dolari. Tranzacția ar avea loc fără numerar, printr-un schimb de titluri deținute de investitori americani. Termenul-limită impus de Trezoreria SUA pentru finalizarea vânzării a fost extins până la 17 ianuarie. Lukoil negociază o tranzacție […]
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
Tehnologie
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
OpenAI a lansat pe repede înainte GPT-5.2, cel mai avansat model al său, după ce Google a zguduit industria luna trecută cu Gemini 3. Noul model apare la numai câteva săptămâni după GPT-5.1 – cel mai scurt ciclu de lansare din istoria companiei. GPT-5.2 vine în trei versiuni și promite viteză, acuratețe și performanță fără […]