Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo.
Dezbaterile privind soarta Maserati au fost inițiate înainte ca Antonio Filosa să preia oficial conducerea Stellantis, luna trecută. Până atunci, compania era condusă de președintele John Elkann, care a pus sub lupă viabilitatea întregului portofoliu de mărci în timpul procesului de selecție a noului director executiv, scrie CNBC.
Ca și alți producători auto europeni, Stellantis se confruntă cu tarife vamale ridicate impuse de administrația președintelui american Donald Trump, dar și cu o competiție acerbă din partea producătorilor chinezi. Pentru a evalua impactul acestor tarife asupra mărcilor Maserati și Alfa Romeo, Stellantis a angajat în aprilie consultanții de la McKinsey, care au început să analizeze diverse scenarii pentru viitorul acestor branduri.
În ciuda acestor provocări, Stellantis a reafirmat angajamentul său față de Maserati și Alfa Romeo. Totuși, sursele Reuters susțin că vânzarea Maserati este una dintre opțiunile luate în considerare de McKinsey, deși analiza este încă în fază incipientă.
Purtătorul de cuvânt al Stellantis a declarat:
„Respectuos, Maserati nu este de vânzare.”
De asemenea, McKinsey a refuzat să comenteze public.
Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, care a demisionat în decembrie după rezultate slabe pe piața americană, a respins categoric ideea de a renunța la vreun brand din portofoliul companiei. Cu toate acestea, unii investitori și analiști susțin că o reducere a numărului de mărci ar putea crește marjele de profit ale Stellantis, al cărui preț al acțiunilor a scăzut cu două treimi din martie anul trecut.
Vânzările Maserati au scăzut cu mai mult de jumătate în 2024, ajungând la doar 11.300 de unități. În același an, divizia a înregistrat o pierdere operațională ajustată de 260 de milioane de euro (aproximativ 298 milioane de dolari). În prezent, Maserati nu are programate lansări de modele noi, așteptând un nou plan de afaceri, care urmează să fie prezentat după ce Filosa își va prelua oficial funcția. Șeful brandului, Santo Ficili, a declarat recent că planul va fi dezvăluit în curând.
Potrivit uneia dintre surse, Stellantis a ajuns la concluzia că portofoliul său este prea extins, ceea ce îngreunează alocarea eficientă a investițiilor în toate brandurile. „Este nevoie să stabilim priorități”, a afirmat sursa jurnaliștilor americani.
Deși McKinsey nu a primit mandat explicit să găsească un cumpărător pentru Maserati, compania a fost însărcinată să analizeze toate opțiunile, inclusiv o posibilă vânzare.
Un alt aspect complicat este faptul că membrii consiliului de administrație Stellantis sunt împărțiți în privința viitorului Maserati. Unii consideră că relansarea durabilă a brandului nu este realizabilă și recomandă vânzarea, în timp ce alții cred că Maserati încă are valoare și că pierderea singurului brand de lux ar afecta grav reputația companiei.
Printre potențialii cumpărători se numără producători auto chinezi precum Chery, care caută să-și extindă prezența pe piața europeană, unde încă se confruntă cu lipsa recunoașterii brandului de către consumatori. Această strategie ar fi similară cu achizițiile anterioare ale unor mărci europene de către firme chineze, precum cumpărarea MG Motor de către SAIC în 2007 sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.