Prima pagină » Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati

Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo.

Discuțiile despre viitorul Maserati au început înaintea numirii noului CEO

Dezbaterile privind soarta Maserati au fost inițiate înainte ca Antonio Filosa să preia oficial conducerea Stellantis, luna trecută. Până atunci, compania era condusă de președintele John Elkann, care a pus sub lupă viabilitatea întregului portofoliu de mărci în timpul procesului de selecție a noului director executiv, scrie CNBC.

Provocările Stellantis: tarifele americane și concurența chineză

Ca și alți producători auto europeni, Stellantis se confruntă cu tarife vamale ridicate impuse de administrația președintelui american Donald Trump, dar și cu o competiție acerbă din partea producătorilor chinezi. Pentru a evalua impactul acestor tarife asupra mărcilor Maserati și Alfa Romeo, Stellantis a angajat în aprilie consultanții de la McKinsey, care au început să analizeze diverse scenarii pentru viitorul acestor branduri.

În ciuda acestor provocări, Stellantis a reafirmat angajamentul său față de Maserati și Alfa Romeo. Totuși, sursele Reuters susțin că vânzarea Maserati este una dintre opțiunile luate în considerare de McKinsey, deși analiza este încă în fază incipientă.

Reacția oficială a Stellantis: Maserati nu este de vânzare

Purtătorul de cuvânt al Stellantis a declarat:

„Respectuos, Maserati nu este de vânzare.”

De asemenea, McKinsey a refuzat să comenteze public.

Moștenirea lui Carlos Tavares și presiunile investitorilor

Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, care a demisionat în decembrie după rezultate slabe pe piața americană, a respins categoric ideea de a renunța la vreun brand din portofoliul companiei. Cu toate acestea, unii investitori și analiști susțin că o reducere a numărului de mărci ar putea crește marjele de profit ale Stellantis, al cărui preț al acțiunilor a scăzut cu două treimi din martie anul trecut.

Performanța slabă a Maserati: vânzări în scădere și pierderi semnificative

Vânzările Maserati au scăzut cu mai mult de jumătate în 2024, ajungând la doar 11.300 de unități. În același an, divizia a înregistrat o pierdere operațională ajustată de 260 de milioane de euro (aproximativ 298 milioane de dolari). În prezent, Maserati nu are programate lansări de modele noi, așteptând un nou plan de afaceri, care urmează să fie prezentat după ce Filosa își va prelua oficial funcția. Șeful brandului, Santo Ficili, a declarat recent că planul va fi dezvăluit în curând.

Prea multe mărci, investiții insuficiente

Potrivit uneia dintre surse, Stellantis a ajuns la concluzia că portofoliul său este prea extins, ceea ce îngreunează alocarea eficientă a investițiilor în toate brandurile. „Este nevoie să stabilim priorități”, a afirmat sursa jurnaliștilor americani.

Deși McKinsey nu a primit mandat explicit să găsească un cumpărător pentru Maserati, compania a fost însărcinată să analizeze toate opțiunile, inclusiv o posibilă vânzare.

Diviziuni în consiliul de administrație

Un alt aspect complicat este faptul că membrii consiliului de administrație Stellantis sunt împărțiți în privința viitorului Maserati. Unii consideră că relansarea durabilă a brandului nu este realizabilă și recomandă vânzarea, în timp ce alții cred că Maserati încă are valoare și că pierderea singurului brand de lux ar afecta grav reputația companiei.

Posibili cumpărători: producătorii chinezi

Printre potențialii cumpărători se numără producători auto chinezi precum Chery, care caută să-și extindă prezența pe piața europeană, unde încă se confruntă cu lipsa recunoașterii brandului de către consumatori. Această strategie ar fi similară cu achizițiile anterioare ale unor mărci europene de către firme chineze, precum cumpărarea MG Motor de către SAIC în 2007 sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.

Alte articole importante
Cea mai sigură țară pentru turiști în 2026
Cea mai sigură țară pentru turiști în 2026
Europa domină din nou topul destinațiilor sigure pentru călători. Însă de această dată, Islanda, considerată în 2025 cea mai pașnică țară din lume, pierde poziția fruntașă. În 2026, Olanda urcă pe primul loc, fiind declarată cea mai sigură țară pentru turiști. Olanda devine cea mai sigură țară pentru turiști în 2026 Cel mai recent raport […]
Marile companii chineze își opresc achizițiile de petrol rusesc din cauza sancțiunilor lui Trump
Marile companii chineze își opresc achizițiile de petrol rusesc din cauza sancțiunilor lui Trump
Companiile petroliere de stat din China au suspendat cumpărăturile de petrol rusesc livrat pe mare. Măsura urmează sancțiunile impuse de Statele Unite împotriva Rosneft și Lukoil, principalele două companii petroliere din Moscova, conform mai multor surse din industrie, citate de Reuters. Această decizie survine pe fondul reducerii drastice a importurilor indiene de petrol rusesc, menite […]
Călătoriile aeriene, transformate radical de AI
Călătoriile aeriene, transformate radical de AI
Călătoriile aeriene trec printr-o transformare radicală. De la bilete rezervate prin agenți clasici, până la agenți digitali care ne programează vacanțele. Așadar, tu stai liniștit, iar AI planifică totul. Compania Kiwi.com a dezvăluit cum arată viitorul zborurilor, la care ia parte AI-ul: zero anxietate, rebooking instant și agenți virtuali capabili să facă totul în locul […]
ANALIZĂ
Topul celor mai inteligente orașe din 2025 unde tehnologia îți schimbă viața zilnic
Tehnologie
Topul celor mai inteligente orașe din 2025 unde tehnologia îți schimbă viața zilnic
De la transport autonom și plăți fără numerar, până la hoteluri cu roboți și artă interactivă, cele mai inteligente cinci orașe din lume arată cum va arăta traiul urban în următoarele decenii. Tehnologia face parte 99% din viața ta dacă alegi să trăiești aici. Shenzhen-Hong Kong-Guangzhou: cel mai puternic hub de inovație al lumii Raportul […]
Aeroportul Techo din Cambodgia binecuvântat cu un Buddha de aur: o investiţie de 2 miliarde de dolari
Tehnologie
Aeroportul Techo din Cambodgia binecuvântat cu un Buddha de aur: o investiţie de 2 miliarde de dolari
Phnom Penh are acum un nou simbol național. Aeroportul Internațional Techo, o investiție de 2 miliarde de dolari, a fost inaugurat cu ritualuri budiste, parade și promisiuni economice. Autoritățile speră ca infrastructura ultramodernă să transforme imaginea Cambodgiei, dar concurența regională ridică întrebări despre viitorul acestui pariu. De la rugăciuni la avioane: lansarea spectaculoasă a Techo […]
Acțiunile Kering explodează cu 9%: investitorii sunt mai optimiști ca oricând după revenirea Gucci
Acțiunile Kering explodează cu 9%: investitorii sunt mai optimiști ca oricând după revenirea Gucci
Gigantul francez Kering a surprins piața cu rezultate peste așteptări. După luni de scăderi accentuate, brandul Gucci dă primele semne clare de redresare. Deși investitorii se arată entuziasmați de noile date, provocările pentru Kering rămân considerabile. Acțiunile Kering cresc pe bursă după raportările trimestriale Acțiunile Kering, conglomeratul francez de lux care deține branduri precum Gucci, […]