Prima pagină » Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore

Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati

Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo.

Discuțiile despre viitorul Maserati au început înaintea numirii noului CEO

Dezbaterile privind soarta Maserati au fost inițiate înainte ca Antonio Filosa să preia oficial conducerea Stellantis, luna trecută. Până atunci, compania era condusă de președintele John Elkann, care a pus sub lupă viabilitatea întregului portofoliu de mărci în timpul procesului de selecție a noului director executiv, scrie CNBC.

Provocările Stellantis: tarifele americane și concurența chineză

Ca și alți producători auto europeni, Stellantis se confruntă cu tarife vamale ridicate impuse de administrația președintelui american Donald Trump, dar și cu o competiție acerbă din partea producătorilor chinezi. Pentru a evalua impactul acestor tarife asupra mărcilor Maserati și Alfa Romeo, Stellantis a angajat în aprilie consultanții de la McKinsey, care au început să analizeze diverse scenarii pentru viitorul acestor branduri.

În ciuda acestor provocări, Stellantis a reafirmat angajamentul său față de Maserati și Alfa Romeo. Totuși, sursele Reuters susțin că vânzarea Maserati este una dintre opțiunile luate în considerare de McKinsey, deși analiza este încă în fază incipientă.

Reacția oficială a Stellantis: Maserati nu este de vânzare

Purtătorul de cuvânt al Stellantis a declarat:

„Respectuos, Maserati nu este de vânzare.”

De asemenea, McKinsey a refuzat să comenteze public.

Moștenirea lui Carlos Tavares și presiunile investitorilor

Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, care a demisionat în decembrie după rezultate slabe pe piața americană, a respins categoric ideea de a renunța la vreun brand din portofoliul companiei. Cu toate acestea, unii investitori și analiști susțin că o reducere a numărului de mărci ar putea crește marjele de profit ale Stellantis, al cărui preț al acțiunilor a scăzut cu două treimi din martie anul trecut.

Performanța slabă a Maserati: vânzări în scădere și pierderi semnificative

Vânzările Maserati au scăzut cu mai mult de jumătate în 2024, ajungând la doar 11.300 de unități. În același an, divizia a înregistrat o pierdere operațională ajustată de 260 de milioane de euro (aproximativ 298 milioane de dolari). În prezent, Maserati nu are programate lansări de modele noi, așteptând un nou plan de afaceri, care urmează să fie prezentat după ce Filosa își va prelua oficial funcția. Șeful brandului, Santo Ficili, a declarat recent că planul va fi dezvăluit în curând.

Prea multe mărci, investiții insuficiente

Potrivit uneia dintre surse, Stellantis a ajuns la concluzia că portofoliul său este prea extins, ceea ce îngreunează alocarea eficientă a investițiilor în toate brandurile. „Este nevoie să stabilim priorități”, a afirmat sursa jurnaliștilor americani.

Deși McKinsey nu a primit mandat explicit să găsească un cumpărător pentru Maserati, compania a fost însărcinată să analizeze toate opțiunile, inclusiv o posibilă vânzare.

Diviziuni în consiliul de administrație

Un alt aspect complicat este faptul că membrii consiliului de administrație Stellantis sunt împărțiți în privința viitorului Maserati. Unii consideră că relansarea durabilă a brandului nu este realizabilă și recomandă vânzarea, în timp ce alții cred că Maserati încă are valoare și că pierderea singurului brand de lux ar afecta grav reputația companiei.

Posibili cumpărători: producătorii chinezi

Printre potențialii cumpărători se numără producători auto chinezi precum Chery, care caută să-și extindă prezența pe piața europeană, unde încă se confruntă cu lipsa recunoașterii brandului de către consumatori. Această strategie ar fi similară cu achizițiile anterioare ale unor mărci europene de către firme chineze, precum cumpărarea MG Motor de către SAIC în 2007 sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.

Alte articole importante
Averea lui Ion Iliescu: ce lasă în urmă fostul președinte și cine va moșteni totul
Analize
Averea lui Ion Iliescu: ce lasă în urmă fostul președinte și cine va moșteni totul
Moartea lui Ion Iliescu ridică întrebări legate nu doar de moștenirea sa politică, ci și de cine va moșteni averea pe care a acumulat-o de-a lungul deceniilor. În absența unor urmași direcți, atenția opiniei publice se îndreaptă acum spre persoana sau persoanele care ar putea intra în posesia bunurilor și proprietăților lăsate în urmă de […]
Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului
Analize
Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a semnat recent un contract pentru furnizarea echipamentelor de control de securitate de tip EDS CB C3, care vor permite pasagerilor să transporte lichide, aerosoli și geluri (LAGs) în bagajele de mână fără restricțiile actuale de 100 ml, prezente acum la securitatea de pe aeroport. Conform informațiilor oficiale transmise Agerpres, […]
Milioane aruncate pe ultimul drum. Ce președinți și personalități au avut cele mai scumpe funeralii din lume
Analize
Milioane aruncate pe ultimul drum. Ce președinți și personalități au avut cele mai scumpe funeralii din lume
Moartea unora dintre cei mai influenți oameni ai planetei nu a fost doar momente de reculegere globală, ci și evenimente marcate de cheltuieli exorbitante. De la lideri politici, la figuri regale și personalități iconice, unii au fost conduși pe ultimul drum cu un fast demn de epoci imperiale, lăsând în urmă nu doar amintiri, ci […]
Omul lui Trump primește contracte cu statul pe bandă rulantă. „Marea și frumoasa lege” favorizează companiile lui Peter Thiel
Analize
Omul lui Trump primește contracte cu statul pe bandă rulantă. „Marea și frumoasa lege” favorizează companiile lui Peter Thiel
Un val uriaș de bani publici se revarsă spre companiile de tehnologie din domeniul apărării, odată cu adoptarea de către administrația Trump a unei legislații fiscale și de cheltuieli care alocă aproximativ 300 de miliarde de dolari pentru modernizarea armatei, a infrastructurii de apărare și a securității interne a Statelor Unite. Printre principalii beneficiari se […]
UE rămâne în gardă: Tarifele de 15% nu elimină riscul de tensiuni comerciale cu SUA
UE rămâne în gardă: Tarifele de 15% nu elimină riscul de tensiuni comerciale cu SUA
Deși acordul care limitează tarifele vamale la 15% a fost văzut ca un pas înainte în relațiile comerciale dintre UE și SUA, acesta nu a reușit să liniștească apele complet la Bruxelles. Uniunea Europeană se pregătește pentru eventuale noi tensiuni, anticipând că turbulențele comerciale nu s-au încheiat. Tarifele de 15%, o „poliță de asigurare” insuficientă […]
Un oficial al administrației Trump le recomandă țărilor asiatice o abordare diferită față de UE în reglementarea AI
Tehnologie
Un oficial al administrației Trump le recomandă țărilor asiatice o abordare diferită față de UE în reglementarea AI
Michael Kratsios, consilier pe tehnologie al Casei Albe și fost director al Oficiului pentru Politica Științei și Tehnologiei în administrația Trump, a transmis un mesaj puternic în Coreea de Sud: „Statele asiatice nu ar trebui să copieze modelul european de reglementare a AI, considerat „cel mai restrictiv din lume”. În schimb, SUA promite să sprijine […]