Furnizorii de energie electrică au fost luați la țintă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a desfășurat un amplu val de controale la nivel național. În urma acestora, instituția a aplicat sancțiuni drastice, în valoare totală de peste 370.000 de lei, pentru încălcarea prevederilor legale în relația cu consumatorii casnici. Verificările s-au desfășurat între 17 aprilie și 16 iunie 2025, cu puțin timp înainte de eliminarea schemei de plafonare a prețurilor la energia electrică.
Potrivit comunicatului transmis miercuri de ANPC către Agerpres, în cadrul campaniei de control au fost supuși verificărilor 116 operatori economici din domeniul furnizării energiei electrice. Comisarii au analizat în total 431 de contracte emise de aceștia, iar nereguli au fost depistate în cazul a 20 dintre companii.
Ca urmare a constatărilor, ANPC a emis 24 de amenzi contravenționale care însumează peste 370.000 de lei. În paralel, au fost acordate 10 avertismente și s-a impus remedierea deficiențelor în cazul a 12 operatori economici.
Printre abaterile cele mai frecvent întâlnite se numără lipsa ofertelor prezentate în mod corect și complet consumatorilor, absența mențiunii prețului final cu toate taxele incluse în contracte, dar și întârzieri în emiterea facturilor de consum și de report.
Alte deficiențe semnalate de inspectori vizează lipsa unor informații esențiale în contracte, cum ar fi perioada de facturare, metodele de transmitere a facturilor, durata contractuală, condițiile de reînnoire, prelungire sau încetare a serviciilor contractate.
O altă neregulă identificată a fost prezența unor clauze considerate abuzive. Un exemplu menționat în comunicatul oficial este obligația impusă consumatorilor de a nu permite accesul unor persoane neautorizate la contorul de energie, chiar și în situațiile în care acesta se afla pe domeniul public, iar clientul nu putea efectiv controla respectarea acestei prevederi.
Mai mult, unele companii nu publicau pe site toate informațiile necesare pentru desfășurarea activității, printre care și cele referitoare la opțiunile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL), fapt considerat o încălcare a obligațiilor de informare a consumatorului.
ANPC a reamintit, în contextul acestor acțiuni, că toți consumatorii au dreptul de a-și schimba furnizorul de energie electrică în mod gratuit, fără a fi nevoie de vreo justificare, într-un termen de 21 de zile de la data solicitării. În plus, actualul furnizor nu are voie să aplice penalități pentru rezilierea anticipată a contractului, cu condiția ca beneficiarul să nu fi încălcat prevederile contractuale în vigoare.