Criza economică, inflația persistentă, volatilitățile de pe piețele financiare și incertitudinile politice par, în mod paradoxal, să nu țină în loc visul americanilor de a trăi „vara europeană”. Deși mulți se declară îngrijorați de direcția economiei sub administrația actuală, Europa rămâne o destinație de top pentru vacanțele din 2025 — un fenomen care spune multe despre noile priorități de consum ale generațiilor tinere din SUA, transmite Business Insider.
Pentru millennials și Gen Z, vara europeană este mai mult decât o experiență estetică numai bună de Instagram. Este o formă de escapism emoțional, dar și de revendicare a unui „drept la plăcere”, chiar și într-un context tensionat economic sau politic. Aperol Spritz, Mediterana, orașele vechi — toate devin simboluri ale unei vieți mai bune, chiar și temporare.
Statistica reflectă o realitate nuanțată: o analiză Cirium arată o scădere de aproape 10% a rezervărilor de zboruri din SUA spre Europa în primele cinci luni ale anului, comparativ cu 2024. În același timp, Deloitte arată, în cel mai recent sondaj, că tot mai mulți americani își planifică călătorii internaționale vara aceasta, în comparație cu ce se întâmpla anul trecut. Mulți vor să-și petreacă vacanța în mod special în Europa. Allianz Partners estimează chiar o creștere de 10% a traficului din SUA spre Europa în vara lui 2025.
Foto: Shutterstock
Ce se întâmplă, de fapt? Experții vorbesc despre o dinamică a rezervărilor de ultim moment, într-un context în care turiștii așteaptă oferte bune și rămân ceva mai multă vreme în „modul așteptare”.
„Vedem o ușoară ezitare, dar nu un colaps. Majoritatea americanilor care și-au planificat o vacanță internațională… tot vor pleca”, explică Amir Eylon, CEO al Longwoods International, companie de cercetare axată pe turism.
„E un trend care nu dispare. Oamenii fug de stresul politic, de incertitudini financiare și aleg să se relaxeze în Europa. În fond, e o formă de sănătate mentală,” spune creatoarea de conținut Meredith Pierce, care postează frecvent despre „Euro summer” și observă o audiență tot mai interesată de destinații precum Albania sau Polonia, mai accesibile decât Italia sau Franța.
Mulți dintre cei care aleg să călătorească adoptă o strategie de cheltuieli mai atente la destinație: zboruri la clasa economică, cazări accesibile, restaurante mai ieftine. Dar nu renunță la ideea în sine a unei călătorii memorabile. Deloitte arată că 42% dintre americanii care zboară vara aceasta o fac spre o destinație internațională – în creștere față de 38% în 2024.
Cei care călătoresc internațional sunt dispuși să-și mărească bugetul pentru vacanță. Este cazul și lui Shim, unul dintre tinerii cu care au vorbit jurnaliștii de la Business Insider pentru această analiză, care explică că, după un an dificil în familie, această călătorie are o puternică valoare emoțională.
Foto: Shutterstock
„În vremuri tensionate și instabile, timpul de calitate cu familia e o formă de vindecare și echilibru”, spune el. „Și uneori, o vacanță în Europa face mai mult decât 100 de ședințe de terapie”.
În ciuda unui climat economic fragil, turismul american către Europa nu moare, ci doar se transformă. Se mută spre destinații mai ieftine, se bazează pe rezervări spontane și cere mai multă flexibilitate, dar continuă să prospere alimentat de o nevoie profund umană: evadarea, reîncărcarea, regăsirea.