Prima pagină » Femeile din America devin casnice

Femeile din America devin casnice

Femeile din America devin casnice
Femeile din America preferă să devină casnice, ca în anii '80 / Foto: Unsplash

Creșterea costurilor de îngrijire a copilului și un mic „baby boom” post-pandemic ar putea explica scăderea participării femeilor pe piața muncii în Statele Unite.

Revoluție pe piața muncii din anii ’70 și până astăzi

Oare se întorc anii ’70 și ’80? Era de la sine înțeles pe atunci că, în familia tradițională americană, tatăl este ce care va aduce venitul principal în casă, în timp ce mama se ocupa de gospodărie și de educația copiilor. Această structură reflecta valorile conservatoare ale vremii, în care rolurile de gen erau clar definite. Majoritatea copiilor creșteau într-un astfel de mediu, iar mamele care lucrau, fie și în afacerea familiei, erau considerate excepții. În această perioadă, femeile care rămâneau acasă erau văzute ca piloni ai stabilității familiale, iar carierele lor erau adesea dedicate îngrijirii căminului și sprijinirii soților.

De aproape 80 de ani, femeile cer și câștigă teren în fața bărbaților în piața muncii. În 1948, doar 32% dintre femei erau angajate sau căutau un loc de muncă, comparativ cu 87% dintre bărbați. Până la sfârșitul anilor 1990, circa 60% dintre femei erau în forța de muncă, alături de 75% dintre bărbați. În anii 2000 și 2010, decalajul a continuat să scadă, deși parțial pentru că angajarea bărbaților scădea.

În anii 2020, pandemia a scos mulți angajați din activitate, însă femeile și-au revenit mai rapid. La începutul lui 2025, diferența dintre participarea bărbaților și a femeilor era de doar 10,1 puncte procentuale, cea mai mică înregistrată vreodată. Însă ceva s-a schimbat recent: participarea bărbaților a rămas stabilă, dar femeile părăsesc forța de muncă. Rata de participare feminină a scăzut de la 57,7% în august 2024 la 56,9%, ceea ce înseamnă că peste 600.000 de femei au ieșit din piață, scrie The Economist.

Cauze economice și sociale ale acestei schimbări

Noua tendință ar putea fi explicată prin schimbările care s-au produs în structura economică a Americii. Femeile și bărbații lucrează în industrii diferite. O primă ipoteză ar putea fi că sectoarele dominate de femei poate suferă pierderi. Totuși, datele sugerează altceva: retailul, producția și transporturile, sectoare relativ echilibrate sau preponderent masculine, au pierdut cei mai mulți angajați. Între timp, educația și sănătatea, dominate de femei, chiar au câștigat lucrători.

Ar putea fi vorba de o schimbare socială. Nu trebuie să uităm că „tradwives” și valorile rolurilor tradiționale sunt foarte populare pe TikTok. Nu în ultimul rând, costurile ridicate ale îngrijirii copiilor ar putea determina mamele să părăsească munca. Datele privind femeile aflate la vârsta de muncă (25-54 ani) cu copii sub cinci ani arată o scădere a participării acestora începând de la anul crizei sanitare. Totuși, asta nu înseamnă că femeile părăsesc permanent piața muncii: două milioane de femei cu copii mici lucrează acum, ceea ce înseamnă puțin mai mult decât acum doi ani.

Un mic baby boom post-pandemic

Căsătoriile amânate în pandemie au dus la o creștere a nunților în 2022. Nașterile urmează, de obicei, la unul sau la doi ani după nuntă. Această creștere a numărului de mame tinere explică parțial scăderea ratei de participare a femeilor la piața muncii. Veștile bune sunt că multe femei se vor întoarce la muncă după concediul de maternitate. Totul depinde de politica muncii de acasă: femeile însărcinate în martie 2020 au avut rate mai mari de participare decât cele care au născut cu un an înainte. Este posibil ca munca de la distanță să le fi facilitat rolul dublu, comentează sursa citată.

Acum, însă, multe companii și administrația federală impun revenirea la birou. Rămâne de văzut dacă mamele din „mini baby boom” se vor întoarce la muncă la fel de repede ca cele care au născut în pandemie.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Șoferii cu cel mai mare IQ, în funcție de marca mașinii. Rezultatele complete ale unui studiu
Șoferii cu cel mai mare IQ, în funcție de marca mașinii. Rezultatele complete ale unui studiu
Un studiu a analizat ce șoferi au cel mai mare IQ, comparând mii de participanți în funcție de marca, culoarea și tipul de combustibil al mașinii lor. Analiza a fost realizată pe un eșantion de 2.024 de persoane. Fiecare participant a completat un test de inteligență conceput pentru a măsura performanța cognitivă. Scopul cercetării a […]
Încă două mărci auto chinezești au intrat pe piața din România
Companii
Încă două mărci auto chinezești au intrat pe piața din România
Gigantul Chery, cel mai mare exportator auto din China, a lansat simultan pe piața din România două branduri: Omoda și Jaecoo. Ambele mărci mizează pe tehnologie modernă și pe prețuri competitive, iar extinderea lor în România confirmă interesul tot mai mare al producătorilor chinezi pentru regiunea Europei de Est. Două noi branduri auto din China […]
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Companii
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Meta face un pas uriaș în extinderea infrastructurii sale digitale, printr-un acord de finanțare în valoare de 27 de miliarde de dolari. Noua investiție vizează construirea unui centru de date de ultimă generație, menit să susțină dezvoltarea inteligenței artificiale și creșterea capacităților globale ale companiei. Meta mizează pe viitorul digital: 27 de miliarde $ pentru […]
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
Companii
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
SpaceX, compania de tehnologie spațială a lui Elon Musk, riscă să piardă un contract uriaș, de 2,9 miliarde de dolari cu NASA. Dezvoltările recente pun sub semnul întrebării continuitatea parteneriatului cu agenția spațială și pot avea repercusiuni importante asupra planurilor companiei de explorare a cosmosului. SpaceX în dificultate: NASA ar putea retrage un contract de […]
ANALIZĂ
Transparența salarială în Europa: ce țări conduc și unde se mai întârzie implementarea directivei UE
Transparența salarială în Europa: ce țări conduc și unde se mai întârzie implementarea directivei UE
Transparența salarială devine un subiect central în Europa, deoarece directivele UE vor fi aplicate până în iunie 2026. Transparența salarială și diferențe de remunerare între femei și bărbați Femeile din UE câștigă în medie 12% mai puțin pe oră decât bărbații, conform Eurostat. Directivele UE vor întări principiul „același salariu pentru muncă egală”. Pentru milioane […]
Țara care introduce amenzi uriașe pentru publicitatea pe Instagram
Țara care introduce amenzi uriașe pentru publicitatea pe Instagram
Rusia introduce amenzi pentru orice formă de publicitate pe Instagram, inclusiv pentru „mențiuni gratuite” ale brandurilor. Conform publicației Mash și Shot, procesul a fost îndreptat împotriva blogăriței și avocatei Evgenia Tutushkina pentru un clip în care recomanda un hotel din regiunea Krasnodar și includea un cod promoțional. Postarea apăruse la începutul lui iulie 2025, cu […]