Gigantul german Continental AG, cu peste 20.000 de angajați în România și cinci fabrici răspândite în cele mai importante orașe industriale ale țării, își schimbă strategia pentru 2025. Sub presiunea geopoliticii globale, a taxelor vamale și a unei tranziții industriale fără precedent, compania a anunțat revizuirea în scădere a marjelor de profit și pregătește o restructurare majoră, care include vânzări de divizii și lansarea unui nou brand auto.
Continental a confirmat că va vinde divizia ContiTech în 2025, într-o mișcare ce pare menită să reducă expunerea grupului în domenii mai vulnerabile economic. În paralel, compania intenționează să separe divizia auto și să o listeze sub un nou nume, Aumovio, începând cu luna septembrie. Noua entitate se va concentra pe mobilitate avansată, vehicule autonome și soluții electronice pentru mașinile definite de software – un pas clar spre viitorul auto digitalizat.
„Pregătirile sunt în curs și avem deja o dată stabilită pentru listare”, a declarat Olaf Schick, directorul financiar al grupului.
Aceste mișcări vin într-un context economic tensionat, marcat de dificultăți macroeconomice, de taxe vamale impuse de SUA și de schimbări majore în lanțurile globale de aprovizionare. Directorul general Nikolai Setzer recunoaște că motivele pentru transformarea internă sporesc zilnic.
Chiar dacă în primul trimestru al anului 2025 profitul înainte de dobânzi și taxe a fost de 586 milioane euro – peste așteptările analiștilor – marja de profit a grupului a fost ajustată în scădere pentru întregul an. Se estimează acum o marjă de 10% – 11% la nivelul întregului grup și 12,5% – 14% pentru divizia de anvelope, în scădere față de prognozele inițiale. Printre motivele acestei revizuiri se numără cursurile valutare defavorabile și barierele comerciale în creștere, mai ales în SUA.
În acest context, activitățile din România devin cu atât mai importante. Continental are în țara noastră cinci unități de producție și patru centre de inginerie, în orașe precum Timișoara, Sibiu, Carei și Iași, și un centru logistic în București. În perioada 1999 – 2023, investițiile totale ale grupului în România au depășit 2,3 miliarde de euro, ceea ce face din România un nod esențial în rețeaua sa de producție europeană.
Continental nu este singurul colos industrial german afectat de tranziția spre o economie mai verde. Întregul sector auto german resimte presiunea abandonării motoarelor cu combustie și a migrării către mobilitate electrică și sustenabilă. Pentru o companie care s-a dezvoltat în jurul motoarelor tradiționale și al rețelelor locale de furnizori, această schimbare este una profundă și dificilă.
Pe lângă provocările tehnologice, taxele vamale impuse de SUA produselor din Mexic și Canada afectează și activitățile Continental în America de Nord – a doua cea mai mare piață a companiei, unde are 38.000 de angajați. Deși producția globală de vehicule a crescut cu 1% în primul trimestru al anului 2025, vânzările de anvelope Continental au scăzut cu 0,8%, indicând o presiune reală asupra cererii.
Până acum, compania nu a anunțat reduceri de personal în România, însă transformările la nivel global și reorganizarea diviziilor pot genera modificări indirecte în următoarele luni. Cu toate acestea, având în vedere nivelul ridicat de investiții și importanța strategică a centrelor din România, este puțin probabil ca țara noastră să fie printre primele afectate de eventuale restructurări.
În schimb, România ar putea juca un rol mai important în dezvoltarea tehnologiilor viitorului auto, mai ales în contextul lansării Aumovio. Centrele de inginerie din Iași, Timișoara și Sibiu ar putea primi proiecte noi, legate de software-ul vehiculelor autonome, soluții de conectivitate și mobilitate urbană inteligentă.