Prima pagină » Gucci a ajuns îngropat în datorii de 10,5 miliarde de euro. Ce greșeli l-au transformat dintr-un mult râvnit brand de lux într-un simbol al declinului financiar

Gucci a ajuns îngropat în datorii de 10,5 miliarde de euro. Ce greșeli l-au transformat dintr-un mult râvnit brand de lux într-un simbol al declinului financiar

Gucci a ajuns îngropat în datorii de 10,5 miliarde de euro. Ce greșeli l-au transformat dintr-un mult râvnit brand de lux într-un simbol al declinului financiar
Gucci a ajuns îngropat în datorii de 10,5 miliarde de euro. Foto: Shutterstock

În încercarea de a reduce dependența excesivă a Kering de brandul său emblematic Gucci, aflat în dificultate, miliardarul francez François-Henri Pinault a creat o altă problemă: o serie de achiziții care au acumulat datorii într-un moment în care industria luxului a intrat într-un declin prelungit.

Aceste datorii devin din ce în ce mai greu de gestionat, acțiunile Kering scăzând cu 60% în ultimii doi ani. În plus, amenințările cu tarife vamale ale președintelui american Donald Trump au spulberat speranțele unei reveniri a sectorului. Situația financiară dificilă pune presiune pe grup în competiția cu rivali puternici.

Holdingul familiei Pinault, Artemis, care controlează Kering și deține, de asemenea, o participație în brandul sportiv Puma, este, de asemenea, puternic îndatorat. Artemis va trebui să plătească investitorilor 500 de milioane de euro în numerar după data limită de joi pentru o obligațiune convertibilă, deoarece acțiunile Puma au avut o performanță slabă.

Compania reduce costurile și vinde participații în proprietăți, dar dacă situația datoriilor nu se îmbunătățește, ar putea suferi o a treia retrogradare a ratingului de credit în trei ani, au declarat pentru Reuters doi deținători de obligațiuni Kering, sub protecția anonimatului.

Acest lucru ar putea afecta și mai mult capacitatea sa de a revigora Gucci și de a concura cu Hermes, Chanel și LVMH, care au datorii mici sau deloc și investesc masiv în propriile mărci.

„Aceasta este cea mai proastă perioadă, deoarece există o scădere a vânzărilor, care se va traduce într-o scădere a profitului, și, în același timp, ratele dobânzilor sunt în creștere. Așa că nu își pot renegocia datoriile”, a declarat Eric Pichet, profesor de economie la școala de afaceri Kedge din Franța.

Kering a refuzat să comenteze pentru articolul jurnaliștilor britanici.

De la creștere spectaculoasă la diversificare costisitoare

Pinault, care a preluat conducerea conglomeratului fondat de tatăl său, François, în 2005, s-a bucurat de ani de creștere spectaculoasă la Kering datorită Gucci și designurilor „urât-șic” ale fostului său director de creație, Alessandro Michele.

Dar, pe măsură ce cumpărătorii s-au săturat de mocasinii căptușiți cu blană ai lui Michele după pandemie, Pinault a încercat să își diversifice afacerea prin achiziții, inclusiv o participație de 30% în Valentino, producătorul de parfumuri de lux Creed, proprietăți imobiliare de primă clasă și – prin Artemis – o agenție de talente de la Hollywood.

Strategia a lăsat Kering cu o datorie netă de 10,5 miliarde de euro la sfârșitul anului 2024, față de aproape zero în 2021, reprezentând jumătate din capitalizarea sa de piață, și o datorie și mai mare la Artemis, conform celor mai recente documente disponibile.

De la pandemie, Pinault s-a străduit să aleagă între creații de modă îndrăznețe și look-uri mai clasice ca cea mai bună modalitate de a reînnoi Gucci, a declarat pentru Reuters o persoană care l-a consiliat pe Pinault și pe alți directori Kering în acea perioadă.

Achiziții majore și cheltuieli pe proprietăți imobiliare

Odată cu scăderea veniturilor Kering, Pinault a decis să achiziționeze producătorul de parfumuri Creed pentru 3,5 miliarde de euro și 30% din Valentino pentru 1,9 miliarde de dolari în 2023, ambele în numerar.

În mai puțin de doi ani, Kering a cheltuit, de asemenea, aproximativ 4 miliarde de euro pe proprietăți, inclusiv pe Fifth Avenue din New York și pe străzi comerciale prestigioase din Milano și Paris.

Un insider al companiei a declarat că Kering a plătit prime mari pentru a depăși concurenții, temându-se că propriile sale mărci – care includ și Yves Saint Laurent și Balenciaga – ar putea pierde accesul la locații de primă clasă.

Vânzări de active și presiuni financiare

Kering, al cărui flux de numerar liber a scăzut cu aproape 30% în 2024, la 1,4 miliarde de euro, se grăbește acum să vândă participații în aceste clădiri, sperând să elibereze 2 miliarde de euro în numerar până în 2026, a declarat compania analiștilor în februarie.

Dar participațiile ar putea fi vândute la un preț mai mic decât valoarea lor contabilă. Kering a înregistrat recent o pierdere de 100 de milioane de euro la vânzarea unei participații de 60% în trei proprietăți din Paris, arată raportul anual din 2024.

Risc de retrogradare a ratingului

Datoria netă ajustată a Kering, care include obligațiile de leasing de închiriere, s-a ridicat la 3,8 ori profiturile de bază (EBITDA) la sfârșitul anului 2024, a declarat agenția de rating S&P pentru Reuters, refuzând în același timp să comenteze cu privire la calendarul oricărei potențiale revizuiri a ratingului.

Analiștii UBS au estimat într-o notă recentă că raportul de levier al Kering ar putea ajunge la 4,1 ori la sfârșitul anului 2025. Depășirea de patru ori crește de obicei șansele unei retrogradări a ratingului, a declarat unul dintre deținătorii de obligațiuni pentru Reuters.

Replicând strategia de achiziție la compania holding a familiei sale, Pinault, în vârstă de 63 de ani, care este căsătorit cu actrița mexicano-americană Salma Hayek, a folosit Artemis pentru a cumpăra o participație de 53% în agenția de talente CAA pentru 3,5 miliarde de euro, conform documentelor Artemis.

Datoria netă proprie a Artemis, care include Kering, s-a ridicat la 20,2 miliarde de euro la sfârșitul anului 2023, mai mult decât dublu față de anul precedent, arată documentele – cele mai recente disponibile.

În timp ce Kering, care distribuie de obicei cel puțin jumătate din venitul său net acționarilor, ar putea, în teorie, să își reducă dividendele pentru a economisi numerar, acest lucru nu ar face decât să agraveze problemele pentru Artemis.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]