Încrederea mediului de afaceri din România a scăzut dramatic în 2025, reflectând incertitudinea economică și instabilitatea politică.
Această pierdere denotă incertitudini economice și politice tot mai accentuate, care afectează atât deciziile de investiții, cât și perspectivele de creștere ale companiilor locale și internaționale.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Increderea-mediului-de-afaceri-din-Romania-s-a-prabusit-in-2025-Pixabay.jpg)
Foto: Pixabay
În anul care se va încheia peste câteva zile, percepția mediului de afaceri din România s-a deteriorat considerabil, pe fondul provocărilor politice, macroeconomice și fiscale. Aceasta este concluzia sondajului anual realizat de Camera de Comerț Americană în România (AmCham România). Rezultatele arată că doar 21% dintre companii evaluează climatul de afaceri ca fiind bun sau foarte bun față de 45% în 2024.
Nivelul de încredere a scăzut, practic, sub cel înregistrat în 2020, anul recesiunii și al incertitudinilor generate de pandemia de Covid-19. Cu toate acestea, companiile își mențin planurile de investiții pe termen mediu.
Declinul încrederii este rezultatul unui cumul de factori. Este vorba despre instabilitatea politică, presiunile macroeconomice, riscul retrogradării ratingului de țară și incertitudinea privind fondurile europene. Totodată, măsurile fiscale din 2025, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), au fost percepute ca distorsionante. Astfel, acestea au afectat predictibilitatea mediului de afaceri.
„Toate aceste provocări, suprapuse peste o perioadă prelungită de crize și transformări la nivel european și global, au condus, în octombrie 2025, la o percepție a climatului de afaceri sub nivelurile înregistrate în anul pandemiei. Vestea bună este că investitorii își păstrează încrederea în România, cu condiția menținerii traiectoriei de reformă și a revenirii asupra unor măsuri fiscale nocive, precum impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA)”, este de părere Vlad Boeriu, președintele AmCham România.
Chiar și în contextul prăbușirii încrederii, 65% dintre companiile membre AmCham intenționează să investească în următoarele 12 luni. Același procent are în vedere extinderea activităților pe următorii trei ani. Această atitudine reflectă încrederea în revenirea economică medie și în implementarea reformelor susținute de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
România este percepută în continuare nu doar ca o piață de oportunitate pe termen scurt, ci ca un hub strategic pentru consolidarea afacerilor pe termen mediu.
Principalele ancore de încredere rămân apartenența la Uniunea Europeană (87%), statutul de membru NATO (62%) și calitatea capitalului uman (56%). În schimb, competitivitatea sistemului fiscal a scăzut dramatic. Acest criteriu a fost menționat în sens pozitiv de doar 13% dintre respondenți față de 33% în 2023. Și asta, din cauza măsurilor considerate nocive.
Alte puncte critice vizează predictibilitatea condițiilor de investiții (83%), fiabilitatea politicilor publice (77%) și ritmul lent al debirocratizării și digitalizării administrației (72%). În schimb, capitalul uman și infrastructura digitală rămân printre cele mai apreciate aspecte, cu peste 50% opinii pozitive.
AmCham consideră că anul viitor ca fi un moment crucial pentru traiectoria economică a țării, lipsit de presiunea electorală. Prioritățile mediului de afaceri includ în primul rând aderarea la OECD și maximizarea absorbției fondurilor PNRR până la finalul programului în august 2026. Totodată, este inclusă implicarea timpurie în definirea cadrului financiar european 2028-2034.
Companiile solicită reforme structurale transpartinice, combaterea corupției și a evaziunii fiscale, accelerarea digitalizării administrației și predictibilitate fiscală. Toate acestea sunt esențiale pentru restabilirea încrederii investitorilor și a partenerilor internaționali.
„2026 poate fi un an de resetare pentru România, iar modul în care vom valorifica această oportunitate va determina prosperitatea și competitivitatea pe termen lung”, a concluzionat Vlad Boeriu.
Camera de Comerț Americană în România reunește aproximativ 600 de companii cu investiții cumulate de peste 30 de miliarde de dolari. AmCham este una dintre cele mai reprezentative organizații de afaceri din țară.