Prima pagină » Industria auto, în criză: blocajul în aprovizionarea cu pământuri rare pune frână producției

Industria auto, în criză: blocajul în aprovizionarea cu pământuri rare pune frână producției

Industria auto, în criză: blocajul în aprovizionarea cu pământuri rare pune frână producției
sursă foto: Shutterstock

Lanțurile de aprovizionare din industria auto sunt din nou în pericol, iar criza actuală pare a fi chiar mai gravă decât lipsa cipurilor. China a redus drastic exporturile de magneți fabricați din pământuri rare, iar producătorii auto din Europa și SUA se tem că vor fi nevoiți să oprească complet producția. Fără aceste componente vitale, fabricile riscă să își închidă porțile în doar câteva săptămâni.

Fabricațiile auto sub asediu, după ce China a limitat drastic exporturile de pământuri rare

Frank Eckard, CEO al Magnosphere din Germania, se confruntă cu un val de apeluri disperate. Producătorii auto și furnizorii de piese îl roagă să le găsească surse alternative de magneți, după ce China a limitat drastic exporturile de pământuri rare – materii esențiale pentru fabricarea vehiculelor moderne. „Întreaga industrie auto este în panică totală”, a declarat Eckard. Unii i-au spus că fabricile lor riscă să se închidă până la mijlocul lunii iulie dacă nu se găsesc soluții urgente.

Problema este cu atât mai gravă cu cât criza vine după două șocuri majore recente: pandemia din 2020 și lipsa globală de semiconductori din perioada 2021-2023. Deși aceste evenimente ar fi trebuit să-i învețe pe producători lecția diversificării surselor, Eckard susține că „nimeni nu a învățat nimic din trecut”. De data aceasta, criza vine dintr-o zonă și mai sensibilă: China controlează 90% din producția de magneți pe bază de pământuri rare la nivel global.

Lanțurile de aprovizionare la limită: Europa deja resimte primele închideri

Potrivit asociației europene a furnizorilor auto, unele fabrici din Europa au fost deja forțate să își oprească activitatea, iar valul de întreruperi va continua. Magneții pe bază de pământuri rare sunt indispensabili în zeci de componente auto – de la oglinzile laterale, până la senzori, difuzoare și pompe de ulei.

China deține 70% din extracția globală, 85% din rafinarea elementelor și aproape toată capacitatea de transformare în aliaje și magneți. Într-un vehicul electric, aceste materiale ajung să însumeze peste 500 de grame per mașină, de două ori mai mult decât într-un automobil cu combustie internă.

Cu toate că SUA și UE încearcă să limiteze dependența, alternativele sunt scumpe, lente și insuficient dezvoltate. De exemplu, Niron Magnetics din SUA a reușit să atragă peste 250 de milioane de dolari investiții pentru a produce magneți fără pământuri rare, dar fabrica sa nu va deveni funcțională până în 2029. În Europa, proiecte similare sunt abia la început, iar liderii avertizează că nu se mișcă suficient de repede.

Cursa contra cronometru: fără soluții rapide, fabricile vor rămâne fără piese

Marile companii auto, de la General Motors la BMW, caută acum soluții de urgență. Unele au început deja să discute cu furnizorii despre crearea unor rezerve de pământuri rare. Altele iau în calcul fabricarea de mașini incomplete, care vor fi parcate până când piesele lipsă vor deveni disponibile – o strategie folosită și în timpul crizei de semiconductori.

Între timp, presiunile cresc asupra Chinei pentru a relaxa restricțiile. Președintele Trump a declarat recent că liderul chinez Xi Jinping a promis să permită reluarea exporturilor către SUA, iar o întâlnire oficială între echipele comerciale ale celor două țări este programată la Londra. Totuși, analiștii avertizează că această criză este doar începutul.

Potrivit unui raport al Comisiei Europene, China controlează peste 50% din aprovizionarea globală a 19 materii prime critice, inclusiv grafit, aluminiu și mangan. Oricare dintre acestea ar putea deveni „pârghie geopolitică”, avertizează Andy Leyland, expert în lanțuri de aprovizionare.

Alte articole importante
Modelele de inteligență artificială „halucinează” din ce în ce mai mult pe măsură ce devin mai avansate
Tehnologie
Modelele de inteligență artificială „halucinează” din ce în ce mai mult pe măsură ce devin mai avansate
Avansarea continuă a tehnologiilor de inteligență artificială face ca modelele devin tot mai sofisticate și capabile să genereze conținut complex și variat. Totuși, această evoluție aduce și provocări, printre care se numără fenomenul cunoscut sub denumirea de „halucinație” a acestor modele. În esență, modelele de AI „halucinează” atunci când produc informații false, inexacte sau imaginare, […]
Forțele Navale Române investesc 1,7 miliarde de lei în drone aeriene, maritime și submersibile
Forțele Navale Române investesc 1,7 miliarde de lei în drone aeriene, maritime și submersibile
Forțele Navale Române își modernizează capacitățile militare prin achiziționarea unor sisteme de drone aeriene, maritime și submersibile în valoare de 1,7 miliarde de lei. Noile echipamente vor spori capacitățile de supraveghere, de recunoaștere și de intervenție ale armatei în zona Mării Negre. Achiziții strategice: Forțele Navale își modernizează flota cu sisteme de drone de ultimă […]
România și alte 17 țări din UE vor împrumuturi pentru apărare de 150 miliarde de euro
România și alte 17 țări din UE vor împrumuturi pentru apărare de 150 miliarde de euro
România, alături de alte 17 state membre ale UE, și-a exprimat interesul pentru obținerea unor împrumuturi destinate industriei de apărare. Inițiativa face parte din programul SAFE, un instrument european prin care pot fi mobilizate până la 150 de miliarde de euro pentru consolidarea apărării la nivelul Uniunii Europene. UE: 18 state membre, inclusiv România, solicită […]
Coreea de Sud joacă totul pe spațiu și urmărește intrarea în top 5 mondial până în 2045
Coreea de Sud joacă totul pe spațiu și urmărește intrarea în top 5 mondial până în 2045
Coreea de Sud vede spațiul cosmic ca pe o nouă scenă de afirmare națională și vizează top 5 global până în 2045. Dar între ambiție și realitate, Seulul se lovește de blocaje industriale, întârzieri și riscuri strategice. Înființată în mai 2024, Korea AeroSpace Administration (KASA) reprezintă instrumentul-cheie prin care Seulul intenționează să rupă definitiv cu […]
Trump lovește din nou: tarife vamale de până la 41% pentru importurile din zeci de țări (VIDEO)
Trump lovește din nou: tarife vamale de până la 41% pentru importurile din zeci de țări (VIDEO)
Donald Trump a semnat un nou decret prezidențial prin care impune majorări semnificative de tarife vamale pentru zeci de țări. Măsura, care este menită să reducă deficitul comercial al Statelor Unite, vizează inclusiv aliați importanți precum Uniunea Europeană, Japonia și Coreea de Sud. Donald Trump impune tarife vamale între 10% și 41% pentru importuri din […]
Benzina și motorina sar în aer după creșterea accizelor și a TVA-ului. Motorina se apropie de pragul psihologic de 8 lei/litru
Benzina și motorina sar în aer după creșterea accizelor și a TVA-ului. Motorina se apropie de pragul psihologic de 8 lei/litru
Începând cu 1 august 2025, șoferii români resimt direct în buzunar cele mai recente măsuri fiscale: accizele la carburanți au fost majorate cu 10%, iar TVA-ul a crescut de la 19% la 21%. La doar câteva minute de la miezul nopții, benzina și motorina au crescut abrupt, iar motorina se apropie periculos de pragul de […]