Prima pagină » Industria auto, în criză: blocajul în aprovizionarea cu pământuri rare pune frână producției

Industria auto, în criză: blocajul în aprovizionarea cu pământuri rare pune frână producției

Industria auto, în criză: blocajul în aprovizionarea cu pământuri rare pune frână producției
sursă foto: Shutterstock

Lanțurile de aprovizionare din industria auto sunt din nou în pericol, iar criza actuală pare a fi chiar mai gravă decât lipsa cipurilor. China a redus drastic exporturile de magneți fabricați din pământuri rare, iar producătorii auto din Europa și SUA se tem că vor fi nevoiți să oprească complet producția. Fără aceste componente vitale, fabricile riscă să își închidă porțile în doar câteva săptămâni.

Fabricațiile auto sub asediu, după ce China a limitat drastic exporturile de pământuri rare

Frank Eckard, CEO al Magnosphere din Germania, se confruntă cu un val de apeluri disperate. Producătorii auto și furnizorii de piese îl roagă să le găsească surse alternative de magneți, după ce China a limitat drastic exporturile de pământuri rare – materii esențiale pentru fabricarea vehiculelor moderne. „Întreaga industrie auto este în panică totală”, a declarat Eckard. Unii i-au spus că fabricile lor riscă să se închidă până la mijlocul lunii iulie dacă nu se găsesc soluții urgente.

Problema este cu atât mai gravă cu cât criza vine după două șocuri majore recente: pandemia din 2020 și lipsa globală de semiconductori din perioada 2021-2023. Deși aceste evenimente ar fi trebuit să-i învețe pe producători lecția diversificării surselor, Eckard susține că „nimeni nu a învățat nimic din trecut”. De data aceasta, criza vine dintr-o zonă și mai sensibilă: China controlează 90% din producția de magneți pe bază de pământuri rare la nivel global.

Lanțurile de aprovizionare la limită: Europa deja resimte primele închideri

Potrivit asociației europene a furnizorilor auto, unele fabrici din Europa au fost deja forțate să își oprească activitatea, iar valul de întreruperi va continua. Magneții pe bază de pământuri rare sunt indispensabili în zeci de componente auto – de la oglinzile laterale, până la senzori, difuzoare și pompe de ulei.

China deține 70% din extracția globală, 85% din rafinarea elementelor și aproape toată capacitatea de transformare în aliaje și magneți. Într-un vehicul electric, aceste materiale ajung să însumeze peste 500 de grame per mașină, de două ori mai mult decât într-un automobil cu combustie internă.

Cu toate că SUA și UE încearcă să limiteze dependența, alternativele sunt scumpe, lente și insuficient dezvoltate. De exemplu, Niron Magnetics din SUA a reușit să atragă peste 250 de milioane de dolari investiții pentru a produce magneți fără pământuri rare, dar fabrica sa nu va deveni funcțională până în 2029. În Europa, proiecte similare sunt abia la început, iar liderii avertizează că nu se mișcă suficient de repede.

Cursa contra cronometru: fără soluții rapide, fabricile vor rămâne fără piese

Marile companii auto, de la General Motors la BMW, caută acum soluții de urgență. Unele au început deja să discute cu furnizorii despre crearea unor rezerve de pământuri rare. Altele iau în calcul fabricarea de mașini incomplete, care vor fi parcate până când piesele lipsă vor deveni disponibile – o strategie folosită și în timpul crizei de semiconductori.

Între timp, presiunile cresc asupra Chinei pentru a relaxa restricțiile. Președintele Trump a declarat recent că liderul chinez Xi Jinping a promis să permită reluarea exporturilor către SUA, iar o întâlnire oficială între echipele comerciale ale celor două țări este programată la Londra. Totuși, analiștii avertizează că această criză este doar începutul.

Potrivit unui raport al Comisiei Europene, China controlează peste 50% din aprovizionarea globală a 19 materii prime critice, inclusiv grafit, aluminiu și mangan. Oricare dintre acestea ar putea deveni „pârghie geopolitică”, avertizează Andy Leyland, expert în lanțuri de aprovizionare.

Alte articole importante
Ce s-ar fi întâmplat dacă Musk oprea capsula spațială Dragon? Disputa lui Musk pune în situație de risc contracte de 22 miliarde de dolari
Ce s-ar fi întâmplat dacă Musk oprea capsula spațială Dragon? Disputa lui Musk pune în situație de risc contracte de 22 miliarde de dolari
Elon Musk anunța, zilele trecute, că SpaceX va „dezafecta imediat” capsula spațială Dragon, după ce președintele Trump a amenințat, la rândul său, că-i va anula contractele guvernamentale, pe fondul unui conflict bugetar tot mai dur. Declarația lui Musk, publicată zilele trecute pe X (fostul Twitter), a produs instantaneu agitație în industrie. Însă, la doar câteva […]
Meta AI – locul cel mai trist de pe Internet? Zuckerberg lansează un flux public, care dezvăluie confesiuni și intimități șocante
Tehnologie
Meta AI – locul cel mai trist de pe Internet? Zuckerberg lansează un flux public, care dezvăluie confesiuni și intimități șocante
Meta, compania lui Mark Zuckerberg, a lansat recent o aplicație independentă de chatbot, Meta AI, însoțită de un flux public de conversații care, în mod neașteptat, a devenit una dintre cele mai deprimante experiențe online, comentează Business Insider. Aplicația a fost lansată la sfârșitul lunii aprilie și, la prima vedere, părea doar un nou instrument […]
Sierra Space își deschide oficial frontul în industria apărării. Nouă divizie și contracte de peste 1,5 miliarde de dolari
Sierra Space își deschide oficial frontul în industria apărării. Nouă divizie și contracte de peste 1,5 miliarde de dolari
Sierra Space, cunoscută până recent mai ales pentru naveta sa spațială Dream Chaser, face o mutare calculată: își consolidează oficial prezența în industria apărării, deschizând o nouă divizie specializată, Sierra Space Defense. Mișcarea, anunțată pe 11 iunie, marchează punctul culminant al unei expansiuni discrete desfășurate pe parcursul ultimilor doi ani și jumătate. Sierra Space: Pivot […]
Hollywood în 2025: „Oamenii se tem. Ar merge spre industria jocurilor video”
Hollywood în 2025: „Oamenii se tem. Ar merge spre industria jocurilor video”
Hollywoodul devine tot mai puțin atractiv pentru noile generații de creatori, avertizează Scott Frank, regizorul și scenaristul unor producții cu imens succes, precum serialele Netflix „The Queen’s Gambit”, „Godless” și noul hit „Dept. Q”. Într-un interviu recent acordat Business Insider, Frank subliniază că, dacă ar fi la începutul carierei, și-ar construi viitorul în industria jocurilor […]
Submarinele militare AUKUS: o miză de miliarde și o fisură geopolitică
Submarinele militare AUKUS: o miză de miliarde și o fisură geopolitică
Pentagonul dorește o revizuire amplă a acordului AUKUS privind cooperarea în domeniul submarinelor nucleare, un parteneriat semnat în 2021 între Statele Unite, Regatul Unit și Australia, care viza construirea unei noi clase de submarine de atac. Revizuirea acestui acord alimentează incertitudinea în jurul unuia dintre cele mai ambițioase proiecte strategice occidentale din ultimele decenii. Inițiativa […]
Nou record de comenzi la Boeing: cel mai ridicat nivel din ultimele 18 luni
Companii
Nou record de comenzi la Boeing: cel mai ridicat nivel din ultimele 18 luni
Compania americană Boeing a înregistrat un număr record de comenzi în luna mai, semnalând o revenire semnificativă pe piața globală a aviației comerciale. Cu 303 comenzi brute într-o singură lună, compania americană își consolidează poziția în fața Airbus și își stabilizează producția după o perioadă marcată de provocări majore. Boeing a raportat 303 de comenzi […]