Prima pagină » Industria de apărare a României este dependentă de importuri. De unde provin componentele?

Industria de apărare a României este dependentă de importuri. De unde provin componentele?

Industria de apărare a României este dependentă de importuri. De unde provin componentele?

România continuă să depindă semnificativ de importurile de componente pentru industria sa de apărare, în contextul regional actual, marcat de instabilitate la granițele estice ale Europei.

Potrivit unei informări oficiale transmise de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), nivelul de dependență față de piese din afara țării variază între 20% și 70%, în funcție de complexitatea tehnologică și gradul de integrare al fiecărui producător intern.

Investiții pentru modernizarea infrastructurii industriale de apărare

apărare

Fotografii: Unsplash

Majoritatea componentelor esențiale provin din state membre ale Uniunii Europene, dar și din țări terțe, partenere strategice din afara blocului comunitar, precum SUA. Printre principalii furnizori se numără națiuni cu tradiție solidă în producția militară, și anume Germania, Franța, Israel, Regatul Unit, Polonia, Austria și Italia.

În ultimii ani, autoritățile române au direcționat fonduri substanțiale către modernizarea infrastructurii industriale de apărare. Eforturile au fost concentrate pe reînnoirea liniilor de producție, implementarea de tehnologii compatibile cu cerințele NATO și UE și îmbunătățirea capacității de a fabrica echipamente militare conforme cu standardele internaționale.

Cu toate acestea, anumite subansambluri și tehnologii de nișă nu pot fi produse la nivel național, fiind necesară achiziția lor din exterior, transmite Agerpres, care citează MEDAT.

România ar putea apela și la alte state partenere

Deși ministerul nu oferă detalii cu privire la companiile implicate sau despre natura exactă a produselor importate, reprezentanții instituției precizează că tranzacțiile sunt conforme cu legislația europeană și națională privind bunurile sensibile sau cu dublă utilizare. Aceste achiziții sunt realizate exclusiv de la furnizori autorizați, în baza unor acorduri care respectă criterii stricte de securitate și trasabilitate.

Totuși, țara noastră dispune și de capacități industriale în măsură să producă integral anumite echipamente militare, fără a apela la importuri. În aceste cazuri sunt achiziționate doar materii prime sau materiale auxiliare, de regulă din spațiul european.

Având în vedere volatilitatea piețelor internaționale și riscurile geopolitice, autoritățile analizează în permanență scenarii alternative pentru diversificarea surselor de aprovizionare. În cazul întreruperii fluxurilor comerciale, s-ar putea apela la alte state partenere, precum Israel, Franța sau Polonia, care dispun de baze industriale compatibile cu cerințele armatei române.

Cu toate acestea, o astfel de recalibrare ar putea implica costuri suplimentare, cauzate de diferențele de preț, taxe vamale sau noile condiții contractuale impuse de furnizori.

Alte articole importante
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica marchează un moment istoric pe piața de capital din România prin lansarea celei mai mari emisiuni de obligațiuni verzi, corporative și non-financiare, în valoare de 500 de milioane de euro, listate pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București. Evenimentul nu doar că reflectă încrederea investitorilor internaționali în stabilitatea și potențialul companiei, ci și […]
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
În anii 1940, pe măsură ce războiul se extindea în Europa și dincolo de ea, un fiziolog american a anticipat că va urma, inevitabil, o perioadă de foamete, însă a constatat că efectele unui astfel de flagel erau prea puțin cunoscute din punct de vedere științific. Ancel Keys, profesor la Universitatea din Minnesota și consultant […]
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
De-a lungul istoriei, una dintre cele mai sigure predicții economice era, în mare, că lucrurile vor continua cam la fel cum au mers și până atunci. Există, însă, perioade în care viitorul devine o necunoscută totală. Liderii industriei tech din Silicon Valley susțin că ne apropiem de un astfel de moment de inflexiune: în doar […]
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Pe câmpurile Germaniei, acolo unde se coc sparanghelul, căpșunile și cireșele, zeci de mii de români muncesc zi de zi, în genunchi, sub ploaie sau sub soarele arzător. Fac o muncă vitală pentru siguranța alimentară a uneia dintre cele mai puternice economii europene, dar trăiesc la marginea demnității umane. În ciuda contribuției lor esențiale, românii […]
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Companii
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Producătorul de automobile Changan se pregătește de lansarea pe piața din Europa cu o investiție de peste 2,4 miliarde de euro. Gigantul auto susținut de statul chinez vizează lansarea mai multor mărci în cinci țări de pe „Bătrânul Continent”, urmând strategia de extindere la nivel global. China trimite în Europa un nou producător auto: Changan […]
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
Companii
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
BYD a devenit primul producător auto din lume care depășește pragul istoric de 13 milioane de modele NEV fabricate. Performanța consolidează poziția constructorului chinez în fruntea tranziției către mobilitatea electrică la nivel global. BYD atinge pragul de 13 milioane de vehicule NEV produse – nou record BYD (Build Your Dreams), cel mai mare producător mondial […]