Inteligența artificială este aici ca să înlocuiască în totalitate forța de muncă, par să se fi pus de acord giganții tech, aflați în plină campanie de promovare a propriilor produse de acest tip. În timp ce dezbaterile publice se învârt în jurul eticii și siguranței inteligenței artificiale, CEO-ul Retool, David Hsu, spune că discuția reală purtată de clienții săi este mult mai simplă: „Cum putem folosi modelele lingvistice mari pentru a înlocui efectiv forța de muncă?”. Sistemul, numit Agents, le permite utilizatorilor să creeze agenți pe baza fiecărui model lingvistic mare (LLM) existent pe piață, transmite Business Insider.
Retool, o platformă pentru dezvoltarea de aplicații AI care colaborează cu firma de consultanță Boston Consulting Group, dar și cu companii precum Amazon Web Services și Databricks, susține că are un răspuns. Retool a lansat săptămâna asta modelul Agents, propria versiune de agenți AI. Sistemul Retool este conceput pentru a-i ajuta pe utilizatori să creeze, să testeze și să gestioneze agenți autonomi.
„Oamenilor le e cam teamă să vorbească despre asta în public — și mulți dintre clienții noștri ezită să o facă”, a declarat Hsu pentru Business Insider, referindu-se la înlocuirea muncii umane cu AI.
Însă, pe măsură ce companiile dezbat cum să automatizeze joburi folosind LLM-uri, ele experimentează deja cu generația următoare de tehnologie.
Anul trecut, într-un podcast, CEO-ul Salesforce, Marc Benioff, spunea că „am atins deja limitele superioare ale LLM-urilor” și că viitorul le aparține agenților autonomi. CEO-ul Nvidia, Jensen Huang, a declarat că în viitor vom lucra cu „agenți” și „angajați AI”.
Acești asistenți virtuali nu doar că răspund la întrebări sau fac predicții pe baza unor tipare, ci finalizează sarcini în mod autonom, împărțind problemele în pași, elaborând planuri și găsind soluții în fața obstacolelor. Anul 2025 a fost numit deja anul agenților, întrucât companii precum OpenAI, Salesforce și Glean au lansat platforme care îi ajută pe utilizatori să creeze și să gestioneze agenți.
Agents de la Retool le permite utilizatorilor să construiască agenți pe baza oricărui model lingvistic de pe piață și abordează două aspecte pe care Hsu le consideră esențiale pentru eficiența agenților:
Crearea de agenți „hiperspecifici”, care, potrivit lui Hsu, sunt mai preciși decât cei programați să îndeplinească sarcini generale, precum navigarea pe internet.
Un sistem de management al agenților, descris de Hsu drept un fel de „vedere divină” (god view), care le permite utilizatorilor să urmărească în orice moment ce fac agenții — inclusiv istoricul activităților.
„Poți să-ți micromanagezi agenții și nu le pasă că sunt micromanageriați”, a spus Hsu.
Hsu a mai precizat că unii clienți folosesc deja agenți pentru sarcini externe, precum relațiile cu clienții. A oferit exemplul unei companii care a creat un agent pentru procesarea rambursărilor, folosind trei instrumente: unul pentru a identifica clientul după nume, altul pentru a-i găsi ultima factură în platforma Stripe, și un al treilea pentru a emite rambursarea.
Companiile își reconfigurează și munca internă cu ajutorul agenților, folosindu-i ca înlocuitori pentru funcțiile de management de nivel mediu. Unii clienți folosesc agenți care analizează ședințele și le spun apoi angajaților: „Hei, de fapt, nu te-ai descurcat bine la această întâlnire”, a explicat Hsu. O companie ia în considerare chiar să renunțe la managerii de vânzări, de vreme ce „agentul-manager” oferă un feedback mai obiectiv.
Agenții Retool funcționează pe model de plată pe oră, începând de la 3 dolari pe oră. Clienții plătesc doar pentru orele în care agenții sunt activi, iar tarifele variază în funcție de LLM-ul utilizat. Asta înseamnă că, în loc să angajeze un om, companiile pot externaliza sarcini către un bot, contra unui tarif orar.
Această strategie reflectă preocupările tot mai intense ale companiilor privind rentabilitatea investițiilor în AI. Un sondaj BCG intitulat AI Radar, realizat pe un eșantion de peste 1.800 de directori executivi, a arătat că, deși 75% au inclus AI-ul generativ în top 3 priorități strategice, doar 25% consideră că au obținut valoare reală din utilizarea lui.