Activele statului, care ar trebui să reprezinte piloni de stabilitate și dezvoltare, se depreciază rapid, în timp ce Agenția pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) nu pare să ia măsuri concrete pentru a stopa această pierdere. Agenția se află în centrul unor critici dure venite din partea Curții de Conturi, după ce un raport recent a scos la lumină pierderi clare de peste 140 de milioane de lei și un risc major de alte pierderi potențiale ce pot depăși 9 miliarde de lei. AAAS este instituția însărcinată să administreze creanțele și participațiile statului român, însă, conform concluziilor Curții de Conturi, gestionarea acestora lasă mult de dorit, scrie Puterea.ro.
Curtea de Conturi a prezentat o opinie contrară cu privire la situațiile financiare ale AAAS pentru anul 2023, motivând că „denaturările constatate au o influență semnificativă și generalizată”. Aceasta denotă că încălcările și inadvertențele din contabilitate și administrarea activelor nu sunt neglijabile, influențând negativ imaginea și performanța instituției.
Un aspect grav relevat în analiză este prezența în contabilitate a creanțelor neîncasate în valoare de 134,75 milioane lei, multe dintre acestea vechi din 2010 și considerate prescrise. Curtea de Conturi a semnalat anterior necesitatea unor măsuri pentru soluționarea acestei situații, însă acestea nu au fost puse în practică până acum.
În 2023, alte creanțe în sumă de 200.000 de lei au fost scoase din evidențe în urma unor decizii interne, fără ca acestea să fie susținute de o analiză juridică riguroasă privind neîncasarea și fără stabilirea responsabililor, ceea ce ridică serioase semne de întrebare privind transparența procesului.
De asemenea, o creanță exprimată în dolari americani, în valoare de 5,577 milioane USD, împotriva unor debitori solidari, a fost radiată, aceasta generând o pierdere contabilă de 6,6 milioane lei, cauzată de diferențe de curs valutar înregistrate eronat și în absența documentației care să ateste stingerea creanței.
În plus față de creanțele prescrise, AAAS menține în contabilitate creanțe vechi de peste un an în valoare totală de 8,32 miliarde lei, fără să efectueze ajustări pentru deprecierea acestora, deși capacitatea de recuperare este incertă. Autoritatea nu a realizat analize temeinice privind motivele nerecuperării creanțelor sau starea debitorilor, încălcând astfel principiile fundamentale ale contabilității prudente.
Printre datornicii cu sume semnificative neîncasate și fără perspective clare de redresare financiară se numără companii precum Galmopan Cereale SA, Mobilă Alfa SA, Agroindustriala Crișcom SA, Agroindustriala SA Șagu și Eximvio SRL.
Există, de asemenea, discrepanțe semnificative între valoarea contabilă și cea operațională a participațiilor statului la cinci societăți comerciale, diferențele însumând 32,75 milioane lei. Faptul că aceste participații nu sunt reevaluate conform valorii de piață expune statul unor posibile pierderi suplimentare în viitor.
Un alt exemplu sugestiv este reprezentat de preluarea, în 2020, a pachetelor de acțiuni la Blue Air Aviation SA, Airline Invest SA și Blue Air Technic SRL, în valoare totală de 1,37 miliarde lei. Acestea au fost înregistrate în registrele contabile la valoare nominală, deși companiile se aflau în situație financiară dificilă, cu capitaluri proprii negative și fără venituri.
Conform raportului Curții de Conturi, AAAS trebuia să constituie ajustări pentru pierderea valorii acestor participații, însă acest lucru nu s-a realizat, ceea ce ridică riscul unor pierderi majore pe viitor.
Estimările din raport arată că statul român a înregistrat deja pierderi certe de circa 141,6 milioane lei, iar în lipsa reevaluării și ajustărilor pentru activele neperformante, riscurile pot depăși suma uriașă de 9 miliarde lei. Aceste cifre includ în special creanțele învechite și participațiile supraevaluate.
Curtea de Conturi atrage atenția că problemele persistă și se adâncesc din cauza lipsei unor măsuri concrete de remediere, a unei contabilități neconforme cu standardele și a unei administrări pasive și neperformante a portofoliului de active al statului.