Prima pagină » Miniștrii europeni cer acțiuni coordonate împotriva „flotei fantomă” rusești din Marea Baltică

Miniștrii europeni cer acțiuni coordonate împotriva „flotei fantomă” rusești din Marea Baltică

Miniștrii europeni cer acțiuni coordonate împotriva „flotei fantomă” rusești din Marea Baltică
bani.md

Până la 85% din exporturile de petrol ale Rusiei sunt transportate de nave fără pavilion clar, ocolind sancțiunile occidentale și alimentând bugetul de război al Kremlinului, transmite The Guardian. Flota fantomă nu este doar o problemă de evaziune economică, comentează sursa citată, ci, mai ales, una de securitate regională, juridică și strategică. În lipsa unei acțiuni coordonate și curajoase, UE riscă să piardă din eficiența regimului de sancțiuni, iar Rusia ar putea continua să-și alimenteze efortul de război prin mecanisme ocolitoare, care sunt tolerate în prezent.

În ajunul reuniunii miniștrilor de externe ai Uniunii Europene, programată pentru luni, apelurile pentru intensificarea și coordonarea măsurilor împotriva flotei rusești de petroliere „fantomă” s-au înmulțit, în contextul în care se preconizează sancționarea a încă 180 de nave. Această decizie ar duce numărul total al navelor sancționate de UE la 350.

Flota neînregistrată, formată din aproximativ 500–700 de petroliere vechi, slab asigurate și care navighează sub „pavilioane de conveniență”, se estimează că ar transporta până la 85% din exporturile de petrol ale Rusiei, ceea ce ar echivala cu finanțarea a circa o treime din bugetul federal rus. Oficialii europeni consideră stoparea acestei activități o dovadă esențială a determinării UE de a menține presiunea economică asupra Moscovei.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a discutat sâmbătă cu premierul canadian Mark Carney despre măsurile internaționale împotriva acestei flote paralele, ce eludează sancțiunile impuse de G7 încă din 2022.

Tensiuni în creștere și riscuri militare

Ministrul lituanian de externe, Kęstutis Budrys, a avertizat că aplicarea sancțiunilor este, în acest moment, ineficientă și a atras atenția asupra posibilelor represalii militare rusești. Aproximativ trei petroliere din această flotă traversează zilnic strâmtorile daneze și Canalul Mânecii.

Tensiunile au crescut și mai mult după ce autoritățile ruse au reținut o navă deținută de Grecia, Green Admire, sub pavilion liberian, care plecase din Estonia cu destinația Rotterdam. Incidentul a survenit la doar câteva zile după ce marina estoniană escortase o altă navă suspectă, Jaguar, în afara apelor sale, moment în care un avion rusesc Su-35 a pătruns în spațiul aerian al Estoniei – o premieră în ultimii trei ani.

Dispută juridică și lipsă de coordonare

Budrys a subliniat ambiguitățile din dreptul maritim internațional, mai ales în ceea ce privește dreptul de interdicție în zona economică exclusivă (ZEE). El a cerut standardizarea criteriilor de sancționare și includerea întregii flote fantomă sub regimul de sancțiuni comune UE–G7.

Totodată, el a pledat pentru extinderea misiunii Baltic Sentry, inițiativă NATO de protejare a infrastructurii critice submarine din Marea Baltică, pe fondul riscului tot mai mare ca navele rusești să devină sursă de incidente militare directe.

În pofida existenței unui grup de experți din 14 țări, criticii reclamă lipsa unei structuri care să coordoneze acțiunile de monitorizare și sancționare a flotei. Practicile variază semnificativ de la stat la stat.

Impact economic și eșecul plafonului de preț

Politica plafonării prețului petrolului rusesc la 60 USD/baril, propusă de SUA pentru a limita veniturile Kremlinului fără a perturba fluxul global de energie, este considerată de mulți experți ca fiind inaplicabilă în practică. Nu există mecanisme eficiente de verificare a prețului real de tranzacționare, ceea ce permite Rusiei să eludeze regulile prin intermediul flotei fantomă.

Benjamin Hilgenstock, economist-șef la Kyiv School of Economics, susține că plafonul de preț s-a dovedit imposibil de aplicat, iar Anna Wieslander, director pentru Europa de Nord în cadrul Atlantic Council, a declarat că flota fantomă este „în centrul sistemului economic de război al Rusiei” și că sancționarea integrală a acesteia este necesară.

Alte articole importante
Diamante din cenușă: Noua tendință care îi transformă pe cei dragi decedați în amintiri prețioase
Analize
Diamante din cenușă: Noua tendință care îi transformă pe cei dragi decedați în amintiri prețioase
Diamantele din cenușă vor putea fi create începând cu octombrie 2025 în Rhineland-Palatinate, oferind o metodă unică de a păstra memoria celor dragi. Transformarea cenușei în bijuterii Doar o cantitate mică din cenușa unei persoane decedate este suficientă pentru a produce un diamant sintetic, spune Patrick Zimmermann de la Cara AG din Berlin. „Este nevoie […]
Microsoft va investi 4 miliarde $ într-un nou centru de date
Companii
Microsoft va investi 4 miliarde $ într-un nou centru de date
Microsoft va investi 4 miliarde de dolari pentru un nou centru de date în Wisconsin, extinzându-și infrastructura cloud și AI. Proiectul marchează una dintre cele mai mari investiții ale companiei în infrastructură digitală și promite să aducă beneficii economice și tehnologice semnificative în regiunea vizată. Astfel, gigantul tech american își consolidează poziția pe piața globală […]
Chery părăsește Rusia. Producătorul auto, pus pe fugă de sancțiunile internaționale și noile taxe
Companii
Chery părăsește Rusia. Producătorul auto, pus pe fugă de sancțiunile internaționale și noile taxe
Chery părăsește Rusia, anunțând oficial retragerea de pe piața locală, ca urmare a sancțiunilor internaționale și noilor taxe impuse de autorități. Motivele pentru care Chery părăsește Rusia Producătorul auto chinez Chery părăsește Rusia și vizează listarea la bursa din Hong Kong pentru a strânge 1,2 miliarde de dolari. Conform prospectului citat de Nikkei, fondurile vor […]
Google aduce AI-ul în procesele de achiziții printr-un nou protocol
Companii
Google aduce AI-ul în procesele de achiziții printr-un nou protocol
Află cum Google aduce AI în tranzacții comerciale prin lansarea unui protocol deschis pentru agenți inteligenți. Această inițiativă marchează un pas important în integrarea inteligenței artificiale în tranzacțiile comerciale și în digitalizarea completă a lanțului de aprovizionare. Google introduce un protocol pentru achiziții automate prin agenți AI Google a anunțat lansarea unui nou protocol deschis, […]
EXCLUSIV: AI Washing. Ai putea minți că folosești AI doar pentru a obține finanțări?
EXCLUSIV: AI Washing. Ai putea minți că folosești AI doar pentru a obține finanțări?
AI washing și AI hype sunt folosite adesea de startup-uri doar pentru marketing, fără să aducă valoare reală sau automatizare autentică. Când eticheta AI devine doar un instrument de marketing AI nu este doar un instrument. Inteligența artificială schimbă modul de operare, așa cum a făcut cloud-ul până acum, schimbă zona mobile, revoluționează Internetul. Agenții […]
ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice
Companii
ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice
Majoritatea țărilor europene oferă subvenții pentru a stimula achiziția de vehicule electrice, însă aceste stimulente diferă foarte mult. Deși stimulentele guvernamentale joacă un rol esențial în procesul de tranziție globală către mobilitatea electrică, nu toate statele acordă acest sprijin fiscal. Țările unde se oferă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice Vânzările de vehicule electrice […]