Prima pagină » Miniștrii europeni cer acțiuni coordonate împotriva „flotei fantomă” rusești din Marea Baltică

Miniștrii europeni cer acțiuni coordonate împotriva „flotei fantomă” rusești din Marea Baltică

Miniștrii europeni cer acțiuni coordonate împotriva „flotei fantomă” rusești din Marea Baltică
bani.md

Până la 85% din exporturile de petrol ale Rusiei sunt transportate de nave fără pavilion clar, ocolind sancțiunile occidentale și alimentând bugetul de război al Kremlinului, transmite The Guardian. Flota fantomă nu este doar o problemă de evaziune economică, comentează sursa citată, ci, mai ales, una de securitate regională, juridică și strategică. În lipsa unei acțiuni coordonate și curajoase, UE riscă să piardă din eficiența regimului de sancțiuni, iar Rusia ar putea continua să-și alimenteze efortul de război prin mecanisme ocolitoare, care sunt tolerate în prezent.

În ajunul reuniunii miniștrilor de externe ai Uniunii Europene, programată pentru luni, apelurile pentru intensificarea și coordonarea măsurilor împotriva flotei rusești de petroliere „fantomă” s-au înmulțit, în contextul în care se preconizează sancționarea a încă 180 de nave. Această decizie ar duce numărul total al navelor sancționate de UE la 350.

Flota neînregistrată, formată din aproximativ 500–700 de petroliere vechi, slab asigurate și care navighează sub „pavilioane de conveniență”, se estimează că ar transporta până la 85% din exporturile de petrol ale Rusiei, ceea ce ar echivala cu finanțarea a circa o treime din bugetul federal rus. Oficialii europeni consideră stoparea acestei activități o dovadă esențială a determinării UE de a menține presiunea economică asupra Moscovei.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a discutat sâmbătă cu premierul canadian Mark Carney despre măsurile internaționale împotriva acestei flote paralele, ce eludează sancțiunile impuse de G7 încă din 2022.

Tensiuni în creștere și riscuri militare

Ministrul lituanian de externe, Kęstutis Budrys, a avertizat că aplicarea sancțiunilor este, în acest moment, ineficientă și a atras atenția asupra posibilelor represalii militare rusești. Aproximativ trei petroliere din această flotă traversează zilnic strâmtorile daneze și Canalul Mânecii.

Tensiunile au crescut și mai mult după ce autoritățile ruse au reținut o navă deținută de Grecia, Green Admire, sub pavilion liberian, care plecase din Estonia cu destinația Rotterdam. Incidentul a survenit la doar câteva zile după ce marina estoniană escortase o altă navă suspectă, Jaguar, în afara apelor sale, moment în care un avion rusesc Su-35 a pătruns în spațiul aerian al Estoniei – o premieră în ultimii trei ani.

Dispută juridică și lipsă de coordonare

Budrys a subliniat ambiguitățile din dreptul maritim internațional, mai ales în ceea ce privește dreptul de interdicție în zona economică exclusivă (ZEE). El a cerut standardizarea criteriilor de sancționare și includerea întregii flote fantomă sub regimul de sancțiuni comune UE–G7.

Totodată, el a pledat pentru extinderea misiunii Baltic Sentry, inițiativă NATO de protejare a infrastructurii critice submarine din Marea Baltică, pe fondul riscului tot mai mare ca navele rusești să devină sursă de incidente militare directe.

În pofida existenței unui grup de experți din 14 țări, criticii reclamă lipsa unei structuri care să coordoneze acțiunile de monitorizare și sancționare a flotei. Practicile variază semnificativ de la stat la stat.

Impact economic și eșecul plafonului de preț

Politica plafonării prețului petrolului rusesc la 60 USD/baril, propusă de SUA pentru a limita veniturile Kremlinului fără a perturba fluxul global de energie, este considerată de mulți experți ca fiind inaplicabilă în practică. Nu există mecanisme eficiente de verificare a prețului real de tranzacționare, ceea ce permite Rusiei să eludeze regulile prin intermediul flotei fantomă.

Benjamin Hilgenstock, economist-șef la Kyiv School of Economics, susține că plafonul de preț s-a dovedit imposibil de aplicat, iar Anna Wieslander, director pentru Europa de Nord în cadrul Atlantic Council, a declarat că flota fantomă este „în centrul sistemului economic de război al Rusiei” și că sancționarea integrală a acesteia este necesară.

Alte articole importante
Rovinieta ar putea să se scumpească de la 1 iulie. Cât ar urma să plătim pentru taxa de drum?
Companii
Rovinieta ar putea să se scumpească de la 1 iulie. Cât ar urma să plătim pentru taxa de drum?
Rovinieta ar putea să se scumpească începând cu data de 1 iulie 2025, potrivit unor surse politice care indică un consens între partidele ce se pregătesc să formeze o nouă coaliție de guvernare. În contextul unui deficit bugetar care pune presiune pe investițiile în infrastructură, majorarea taxei de drum apare ca o măsură menită să […]
Constanța, noul pol de investiții al României: peste 9 miliarde de euro vizați în energie, infrastructură și turism
Constanța, noul pol de investiții al României: peste 9 miliarde de euro vizați în energie, infrastructură și turism
Constanța se pregătește să devină epicentrul dezvoltării economice din sud-estul Europei. Cu investiții estimate la peste 9 miliarde de euro în energie, infrastructură, logistică, turism și imobiliare, orașul-port de la Marea Neagră atrage tot mai mult atenția investitorilor locali și internaționali. Proiectele strategice aflate în derulare sau în planificare promit să transforme complet profilul economic […]
Topul mărcilor de mașini afectate de tarifele lui Trump. Nici cele din SUA nu au scăpat de tăvălugul scumpirilor
Companii
Topul mărcilor de mașini afectate de tarifele lui Trump. Nici cele din SUA nu au scăpat de tăvălugul scumpirilor
În contextul tensiunilor comerciale și al politicilor tarifare impuse de președintle SUA, Donald Trump, industria auto a fost unul dintre domeniile cele mai afectate. Mai multe mărci de mașini, atât din America de Nord, cât și din Europa și Asia, sunt afectate de tarifele lui Trump, care au influențat costurile de producție și prețurile finale […]
IMM-urile din România, codașe la adoptarea tehnologiilor moderne: doar 2,78% folosesc AI, față de o digitalizare generală de 69%
Companii
IMM-urile din România, codașe la adoptarea tehnologiilor moderne: doar 2,78% folosesc AI, față de o digitalizare generală de 69%
Companiile mici și mijlocii din România sunt codașe la adoptarea tehnologiilor moderne, în special a inteligenței artificiale. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, doar 2,78% dintre IMM-urile românești folosesc AI, iar procentul general al firmelor care integrează soluții digitale rămâne mult sub media europeană. Lipsa finanțării, birocrația și lipsa de pregătire digitală țin economia românească […]
Titluri de stat Fidelis în valoare de 1,6 miliarde de lei, listate la BVB – Ministerul Finanțelor atrage capital din piața locală
Titluri de stat Fidelis în valoare de 1,6 miliarde de lei, listate la BVB – Ministerul Finanțelor atrage capital din piața locală
Ministerul Finanțelor marchează un nou succes pe piața de capital cu emisiunea de titluri de stat Fidelis în valoare de 1,6 de miliarde lei, una dintre cele mai profitabile ediții din 2025. Cu randamente atractive și condiții favorabile pentru investitori, inclusiv scutirea de taxe, programul Fidelis continuă să atragă zeci de mii de români care […]
Europa secretă a verii: care sunt locurile unde nu te topești la soare. Turiștii caută alternative unde să-și petreacă vacanța de vară
Europa secretă a verii: care sunt locurile unde nu te topești la soare. Turiștii caută alternative unde să-și petreacă vacanța de vară
Pe măsură ce verile devin tot mai toride în sudul Europei, turiștii caută alternative unde să-și petreacă vacanța de vară fără să se topească la soare. De la fiordurile spectaculoase ale Norvegiei, la munții înalți ai Alpilor sau la orașele liniștite din țările baltice, Europa ascunde numeroase locuri unde poți petrece o vacanță răcoritoare, departe […]