Prima pagină » Nissan închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record

Nissan închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record

Nissan închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record
Nissan își închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record / Foto Credit: Nissan Global

Nissan Motor Co. anunță închiderea a șapte fabrici și disponibilizarea a 11.000 de angajați la nivel global, în contextul unei pierderi nete de 671 miliarde yeni (aproximativ 3,4 miliarde lire sterline) în anul fiscal încheiat în martie 2025. Nissan nu a precizat ce unități vor fi închise. Decizia vine pe fondul scăderii vânzărilor în piețele cheie – SUA și China – și al prăbușirii negocierilor pentru o fuziune de 60 de miliarde de dolari cu Honda. Aceste concedieri – care vin în completarea unei măsuri similare anunțate la finalul anului trecut, când compania a anunțat că renunță la 9.000 muncitori -, sunt parte dintr-un efort de reducere a costurilor, care include diminuarea producției globale cu 20%.

Cu un brand afectat, pierderi semnificative și o rețea de producție supradimensionată, Nissan pariază pe o restructurare dură și pe eficientizare pentru a-și recâștiga profitabilitatea. Rămâne de văzut dacă aceste măsuri vor reuși să repoziționeze compania într-o industrie aflată într-o transformare profundă, marcată de expansiunea vehiculelor electrice, digitalizare și turbulențe geopolitice.

Singura fabrică din regiunea Europei rămâne deschisă

Uzina din Sunderland, Marea Britanie, singura fabrică a companiei din spațiul extins al Europei, se pare că nu se află în pericol iminent, având în vedere recenta investiție de 1 miliard lire într-o nouă fabrică de baterii AESC, parte a unui acord de sprijin al guvernului britanic, scrie The Guardian. 

În ciuda vremurilor grele, proiectul AESC din Sunderland, un centru cu 6.000 de angajați, probabil că își va continua dezvoltarea, comentează presa internațională, și va produce baterii pentru mașini electrice. Finanțarea guvernului asigură continuitatea unuia dintre cele mai importante proiecte din industria auto britanică și, totodată, ar putea juca un rol esențial în tranziția companiei Nissan către mobilitatea electrică.

O strategie axată pe profit, nu pe volum

Rezultatele financiare au fost un semnal de alarmă care i-a trezit pe toți, comentează și USA Today. Restructurarea îi va afecta atât pe muncitorii din producție, cât și pe angajații din vânzări, administrativ și cercetare-dezvoltare. Potrivit directorului executiv Ivan Espinosa, două treimi dintre noile reduceri de personal vor viza zona de producție, restul afectând departamentele de vânzări, administrativ, cercetare și personal contractual. Espinosa a subliniat că direcția companiei se va schimba radical, cu accent pe profitabilitate în detrimentul volumului.

„În fața unui an fiscal dificil și a creșterii costurilor variabile, într-un climat economic incert, trebuie să accelerăm transformarea companiei. Noua conducere are o abordare prudentă, reevaluează țintele și caută soluții pentru o redresare solidă”, a declarat Espinosa, într-o conferință de presă.

Ca parte a planului de redresare, Nissan va reduce numărul de fabrici de la 17 la 10 până în 2027 și va implementa o reformă în lanțul de aprovizionare, în primul rând prin reducerea numărului de furnizori, pentru a eficientiza costurile. Compania își propune, de asemenea, să reducă cu 20% costul mediu pe oră al forței de muncă, prin relocarea activităților în locații mai competitive și prin reorganizarea centrelor globale de cercetare și dezvoltare.

Nissan își închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record/ Foto Credit: Nissan Global

Foto Credit: Nissan Global

Eșecul fuziunii cu Honda și impactul tensiunilor comerciale

Colapsul negocierilor pentru fuziunea cu Honda a slăbit și mai mult poziția Nissan într-o industrie auto globală dominată de consolidări și afectată de cursa pentru tranziția către vehicule electrice. În plus, efectele timpurii ale războiului comercial declanșat de Donald Trump au afectat serios performanțele companiei în piețele strategice.

Tentativele de fuziune cu rivalii Honda și Mitsubishi au eșuat în februarie, după ce părțile nu au reușit să ajungă la un acord privind o posibilă alianță în valoare de 60 miliarde de dolari, care ar fi creat al patrulea cel mai mare producător auto din lume, după Toyota, Volkswagen și Hyundai. Ca urmare a acestui eșec, fostul CEO Makoto Uchida a fost înlocuit cu Ivan Espinosa, anterior responsabil de planificare strategică și de conducerea diviziei de motorsport.

O altă presiune care a reformulat strategia pe termen lung a companiei este faptul că Nissan a raportat o pierdere anuală de 670 miliarde yeni (aproximativ 4,5 miliarde dolari), accentuată de tarifele impuse de administrația Trump asupra produselor auto importate în SUA, transmite BBC. Compania a evitat să ofere o estimare a veniturilor pentru anul în curs, invocând „natura incertă” a politicilor tarifare americane, dar a precizat că se așteaptă la un profit stagnant, chiar și fără a lua în calcul impactul tarifelor.

„Anul financiar anterior a fost provocator, marcat de costuri în creștere și un mediu economic incert”, a declarat Espinosa, adăugând că rezultatele reprezintă un „semnal de alarmă” pentru companie.

Nissan renunță la investiții în zona vehiculelor electrice

Contextul politic și financiar global adaugă și alte presiuni, obligându-i pe reprezentanții Nissan să ia decizii severe. Săptămâna trecută, Nissan a anulat planurile de construire a unei fabrici de baterii și vehicule electrice în Japonia, în contextul reducerii generale a investițiilor. Pe piața chineză, compania pierde teren în fața competitorilor locali precum BYD, într-un climat în care China a devenit cel mai mare producător de vehicule electrice la nivel mondial. În SUA, vânzările retail ale Nissan au înregistrat o ușoară creștere anul trecut, dar cererea generală de vehicule noi a fost afectată de inflație și de ratele ridicate ale dobânzilor.

Alte articole importante
Nigeria a reușit să achite o mega-datorie la FMI de 3,4 miliarde de dolari. Țara africană se laudă cu seriozitatea și viziunea sa economică
Nigeria a reușit să achite o mega-datorie la FMI de 3,4 miliarde de dolari. Țara africană se laudă cu seriozitatea și viziunea sa economică
Nigeria a încheiat oficial plata împrumutului de 3,4 miliarde de dolari contractat de la Fondul Monetar Internațional (FMI) în aprilie 2020, devenind astfel una dintre puținele economii care au reușit să-și stingă integral o datorie atât de simbolică și importantă pentru imaginea sa financiară Această realizare marchează un moment de cotitură pentru cea mai mare […]
Repoziționare pe piața de turism din România. Paralela45 anunță fuziunea cu Rainbow Tours Polonia. Ce se va întâmpla după acest punct de cotitură
Repoziționare pe piața de turism din România. Paralela45 anunță fuziunea cu Rainbow Tours Polonia. Ce se va întâmpla după acest punct de cotitură
Paralela45, una dintre cele mai cunoscute agenții de turism din România, a anunțat un acord preliminar de fuziune cu Rainbow Tours Polonia, unul dintre cei mai mari touroperatori din Polonia. Această mișcare strategică vizează consolidarea poziției pe piață și extinderea portofoliului de servicii, prin introducerea unor variante noi de outgoing pentru turiștii români și incoming […]
Tabelul lui Mendeleev al inteligenței artificiale. Cum poate noul instrument să revoluționeze tot ce știam despre AI
Tehnologie
Tabelul lui Mendeleev al inteligenței artificiale. Cum poate noul instrument să revoluționeze tot ce știam despre AI
O echipă de cercetători de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) a dezvoltat un concept revoluționar: un „tabel periodic” al algoritmilor inteligenței artificiale, care organizează și clasifică modelele  într-o structură vizuală inspirată de celebrul tabel periodic al elementelor chimice creat de Dmitri Mendeleev. Cercetătorii au creat un cadru unificator în dorința de a ajuta oamenii […]
Prețul aurului, în plină expansiune: cererea mondială urcă cu 1% în T1, prețul crește spectaculos cu 38%
Prețul aurului, în plină expansiune: cererea mondială urcă cu 1% în T1, prețul crește spectaculos cu 38%
Cererea mondială de aur a înregistrat o creștere moderată de 1% în primul trimestru al anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la un total de 1.206 tone, potrivit ultimelor date publicate de Consiliul Mondial al Aurului. În paralel, prețul aurului a înregistrat un salt semnificativ de 38% în ultimele 12 luni, […]
Normele de emisii, regândite de UE. Ce înseamnă asta pentru angajații Dacia și Ford
Companii
Normele de emisii, regândite de UE. Ce înseamnă asta pentru angajații Dacia și Ford
UE introduce o măsură de flexibilizare a normelor în ceea ce privește emisiile de CO₂, aplicabilă între 2025 și 2027. Uzinele Dacia și Ford beneficiază direct de această decizie, care vine cu efecte semnificative asupra locurilor de muncă și tranziției către mobilitatea electrică. Normele de emisii, relaxate temporar de UE Parlamentul European a aprobat o […]
Qatar Airways cumpără 160 de avioane Boeing pentru 200 de miliarde de dolari. Trump: „Este fantastic, este un record”
Qatar Airways cumpără 160 de avioane Boeing pentru 200 de miliarde de dolari. Trump: „Este fantastic, este un record”
Donald Trump a anunțat semnarea unui contract record între Qatar Airways și Boeing, vizând achiziția a 160 de avioane de cursă lungă. Valoarea totală a contractului este estimată la 200 de miliarde de dolari, fiind considerată cea mai mare comandă din istoria companiei americane. Evenimentul a avut loc în prezența emirului Qatarului și a CEO-ilor […]