Prima pagină » Nissan închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record

Nissan închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record

Nissan închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record
Nissan își închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record / Foto Credit: Nissan Global

Nissan Motor Co. anunță închiderea a șapte fabrici și disponibilizarea a 11.000 de angajați la nivel global, în contextul unei pierderi nete de 671 miliarde yeni (aproximativ 3,4 miliarde lire sterline) în anul fiscal încheiat în martie 2025. Nissan nu a precizat ce unități vor fi închise. Decizia vine pe fondul scăderii vânzărilor în piețele cheie – SUA și China – și al prăbușirii negocierilor pentru o fuziune de 60 de miliarde de dolari cu Honda. Aceste concedieri – care vin în completarea unei măsuri similare anunțate la finalul anului trecut, când compania a anunțat că renunță la 9.000 muncitori -, sunt parte dintr-un efort de reducere a costurilor, care include diminuarea producției globale cu 20%.

Cu un brand afectat, pierderi semnificative și o rețea de producție supradimensionată, Nissan pariază pe o restructurare dură și pe eficientizare pentru a-și recâștiga profitabilitatea. Rămâne de văzut dacă aceste măsuri vor reuși să repoziționeze compania într-o industrie aflată într-o transformare profundă, marcată de expansiunea vehiculelor electrice, digitalizare și turbulențe geopolitice.

Singura fabrică din regiunea Europei rămâne deschisă

Uzina din Sunderland, Marea Britanie, singura fabrică a companiei din spațiul extins al Europei, se pare că nu se află în pericol iminent, având în vedere recenta investiție de 1 miliard lire într-o nouă fabrică de baterii AESC, parte a unui acord de sprijin al guvernului britanic, scrie The Guardian. 

În ciuda vremurilor grele, proiectul AESC din Sunderland, un centru cu 6.000 de angajați, probabil că își va continua dezvoltarea, comentează presa internațională, și va produce baterii pentru mașini electrice. Finanțarea guvernului asigură continuitatea unuia dintre cele mai importante proiecte din industria auto britanică și, totodată, ar putea juca un rol esențial în tranziția companiei Nissan către mobilitatea electrică.

O strategie axată pe profit, nu pe volum

Rezultatele financiare au fost un semnal de alarmă care i-a trezit pe toți, comentează și USA Today. Restructurarea îi va afecta atât pe muncitorii din producție, cât și pe angajații din vânzări, administrativ și cercetare-dezvoltare. Potrivit directorului executiv Ivan Espinosa, două treimi dintre noile reduceri de personal vor viza zona de producție, restul afectând departamentele de vânzări, administrativ, cercetare și personal contractual. Espinosa a subliniat că direcția companiei se va schimba radical, cu accent pe profitabilitate în detrimentul volumului.

„În fața unui an fiscal dificil și a creșterii costurilor variabile, într-un climat economic incert, trebuie să accelerăm transformarea companiei. Noua conducere are o abordare prudentă, reevaluează țintele și caută soluții pentru o redresare solidă”, a declarat Espinosa, într-o conferință de presă.

Ca parte a planului de redresare, Nissan va reduce numărul de fabrici de la 17 la 10 până în 2027 și va implementa o reformă în lanțul de aprovizionare, în primul rând prin reducerea numărului de furnizori, pentru a eficientiza costurile. Compania își propune, de asemenea, să reducă cu 20% costul mediu pe oră al forței de muncă, prin relocarea activităților în locații mai competitive și prin reorganizarea centrelor globale de cercetare și dezvoltare.

Nissan își închide șapte fabrici și concediază 20.000 de angajați la nivel global, pe fondul unor pierderi record/ Foto Credit: Nissan Global

Foto Credit: Nissan Global

Eșecul fuziunii cu Honda și impactul tensiunilor comerciale

Colapsul negocierilor pentru fuziunea cu Honda a slăbit și mai mult poziția Nissan într-o industrie auto globală dominată de consolidări și afectată de cursa pentru tranziția către vehicule electrice. În plus, efectele timpurii ale războiului comercial declanșat de Donald Trump au afectat serios performanțele companiei în piețele strategice.

Tentativele de fuziune cu rivalii Honda și Mitsubishi au eșuat în februarie, după ce părțile nu au reușit să ajungă la un acord privind o posibilă alianță în valoare de 60 miliarde de dolari, care ar fi creat al patrulea cel mai mare producător auto din lume, după Toyota, Volkswagen și Hyundai. Ca urmare a acestui eșec, fostul CEO Makoto Uchida a fost înlocuit cu Ivan Espinosa, anterior responsabil de planificare strategică și de conducerea diviziei de motorsport.

O altă presiune care a reformulat strategia pe termen lung a companiei este faptul că Nissan a raportat o pierdere anuală de 670 miliarde yeni (aproximativ 4,5 miliarde dolari), accentuată de tarifele impuse de administrația Trump asupra produselor auto importate în SUA, transmite BBC. Compania a evitat să ofere o estimare a veniturilor pentru anul în curs, invocând „natura incertă” a politicilor tarifare americane, dar a precizat că se așteaptă la un profit stagnant, chiar și fără a lua în calcul impactul tarifelor.

„Anul financiar anterior a fost provocator, marcat de costuri în creștere și un mediu economic incert”, a declarat Espinosa, adăugând că rezultatele reprezintă un „semnal de alarmă” pentru companie.

Nissan renunță la investiții în zona vehiculelor electrice

Contextul politic și financiar global adaugă și alte presiuni, obligându-i pe reprezentanții Nissan să ia decizii severe. Săptămâna trecută, Nissan a anulat planurile de construire a unei fabrici de baterii și vehicule electrice în Japonia, în contextul reducerii generale a investițiilor. Pe piața chineză, compania pierde teren în fața competitorilor locali precum BYD, într-un climat în care China a devenit cel mai mare producător de vehicule electrice la nivel mondial. În SUA, vânzările retail ale Nissan au înregistrat o ușoară creștere anul trecut, dar cererea generală de vehicule noi a fost afectată de inflație și de ratele ridicate ale dobânzilor.

Alte articole importante
După un val de ieftiniri în rând, Petrom scumpește carburnații / Care sunt noile prețuri de la pompă
Companii
După un val de ieftiniri în rând, Petrom scumpește carburnații / Care sunt noile prețuri de la pompă
Petrom, cel mai mare jucător de pe piața carburanților din România, a operat marți, 26 august 2025, o nouă majorare a prețurilor la pompă. Atât benzina standard, cât și motorina standard s-au scumpit cu 4 bani pe litru, aceasta fiind deja a opta modificare de preț din această lună. Șoferii resimt tot mai puternic presiunea […]
Range Rover-ul reginei Elizabeth II, vândut la licitație pentru o sumă record
Companii
Range Rover-ul reginei Elizabeth II, vândut la licitație pentru o sumă record
Un Range Rover care i-a aparținut reginei Elizabeth II a fost vândut recent la licitație pentru o sumă impresionantă, depășind cu mult estimările inițiale. Vehiculul, încărcat de istorie și simbolism, a atras atenția colecționarilor și pasionaților de automobile, stabilind un nou record în materie de preț. Un Range Rover al reginei Elizabeth II, cumpărat pentru […]
The Economist: 29 de clerici au mâncat ciuperci magice într-un experiment Johns Hopkins
The Economist: 29 de clerici au mâncat ciuperci magice într-un experiment Johns Hopkins
La Johns Hopkins, un grup de 29 clerici din diverse tradiții – creștinism, iudaism, islam și budism – au acceptat să participe la un studiu experimental, în cadrul căruia au primit pentru prima dată psilocibină, substanța activă din ciupercile halucinogene. Experimentul a fost menit să observe impactul psihedelicelor asupra credinței, scrie The Economist. Halucinațiile produse […]
Bani mulți din scurte experiențe exotice? Tineri nomazi europeni sunt ademeniți să devină mineri în Australia
Bani mulți din scurte experiențe exotice? Tineri nomazi europeni sunt ademeniți să devină mineri în Australia
Pe rețelele sociale, tineri europeni descoperă o cale neașteptată către minele de metale și minerale din deșerturile Australiei, unde joburile „FIFO” (fly-in, fly-out) promit tot ce și-ar putea dori un influencer contemporan: câștiguri rapide și experiențe exotice. Influenceri ca Janne D’Huyvetter au transformat munca în tabere izolate, de la curățenie până la operarea utilajelor grele, […]
Când marketingul devine ofensator. Unde au greșit marile branduri în campaniile publicitare recente și au creat adevărate scandaluri
Analize
Când marketingul devine ofensator. Unde au greșit marile branduri în campaniile publicitare recente și au creat adevărate scandaluri
Când campaniile publicitare scapă de sub control, efectul asupra brandurilor poate fi devastator. De la mesaje considerate insensibile până la imagini acuzate de discriminare, marile branduri au reușit să transforme lansările de marketing în scandaluri răsunătoare. Greșelile lor arată cât de subțire este linia dintre o strategie creativă de impact și o ofensă care ajunge […]
Război total: Startup-ul AI al lui Elon Musk dă în judecată OpenAI și Apple pentru monopol și rivalitate neloială
Tehnologie
Război total: Startup-ul AI al lui Elon Musk dă în judecată OpenAI și Apple pentru monopol și rivalitate neloială
Compania xAI, startup-ul lui Elon Musk dedicat inteligenței artificiale, a deschis un proces la o instanță din Texas împotriva OpenAI și Apple, acuzându-le de „o conspirație pentru monopolizarea piețelor smartphone-urilor și chatbot-urilor AI generative”. Cazul judiciar ridică noi tensiuni în conflictul public tot mai intens dintre Musk și fostul său partener de la OpenAI, Sam […]