China a surprins piețele globale, în luna mai, cu o creștere spectaculoasă a vânzărilor din retail, depășind toate așteptările analiștilor și oferind un impuls neașteptat economiei aflate sub presiunea tarifelor americane și a încetinirii producției industriale. În timp ce fabricile au resimțit impactul direct al taxelor vamale, consumatorii chinezi au profitat de promoții și subvenții guvernamentale, generând cea mai rapidă creștere a vânzărilor din retail din ultimele șase luni.
Potrivit datelor publicate de Biroul Național de Statistică (NBS), vânzările din retail au crescut cu 6,4% în mai față de aceeași lună a anului trecut, depășind semnificativ estimările analiștilor, care mizau pe un avans de doar 5%. Aceasta este cea mai rapidă creștere din decembrie 2023 și vine după o lună aprilie în care avansul a fost de 5,1%. Valoarea totală a vânzărilor a atins 4,13 trilioane de yuani (aproximativ 575,3 miliarde de dolari), srie Yahoo Finance.
Cifrele impresionante au fost alimentate de mai mulți factori:
„Îmbunătățirea consumului din luna mai a fost susținută de programul de trade-in pentru bunuri de consum, de explozia cumpărăturilor online înainte de evenimentul ‘618’ și de creșterea numărului de turiști străini”, a declarat Fu Linghui, purtător de cuvânt al NBS, la conferința de presă de după publicarea datelor.
În contrast cu dinamismul din retail, producția industrială a crescut cu doar 5,8% în mai, față de 6,1% în aprilie, ratând astfel așteptările pieței și marcând cel mai slab ritm din noiembrie 2024. Acest declin este pus pe seama tarifelor impuse de SUA, care au afectat exporturile și au redus comenzile pentru fabricile chineze.
Investițiile în active fixe au crescut cu 3,7% în primele cinci luni ale anului, sub prognoza de 3,9% și în scădere față de ritmul de 4% din perioada ianuarie-aprilie. Investițiile în infrastructură au crescut cu 5,6%, iar cele în sectorul manufacturier cu 8,5%.
Chiar dacă retailul dă semne de revenire, economia chineză continuă să se confrunte cu provocări serioase. Deflația rămâne o problemă, cu prețurile de consum în scădere cu 0,1% în mai față de anul precedent. Investițiile în sectorul imobiliar au scăzut cu 10,7% în perioada ianuarie-mai, iar prețurile locuințelor au înregistrat o ușoară scădere în majoritatea orașelor.
Economiștii avertizează că, deși datele din retail sunt încurajatoare, o redresare sustenabilă a consumului depinde de recâștigarea încrederii populației, în condițiile în care sectorul imobiliar – principalul depozitar de avere pentru familiile chineze – rămâne fragil.
„O recuperare mai durabilă a consumului va necesita, probabil, o revenire a încrederii consumatorilor, care se situează încă aproape de minimele istorice”, a subliniat Lynn Song de la ING Economics.
Autoritățile de la Beijing au anunțat că dispun de suficiente instrumente de politică economică pentru a susține creșterea, iar analiștii se așteaptă la noi măsuri de stimulare în a doua jumătate a anului. Totuși, riscul unor noi creșteri de tarife și incertitudinile legate de negocierile comerciale cu SUA planează asupra perspectivelor de export.
Zichun Huang de la Capital Economics avertizează:
„Cu tarifele menținute la niveluri ridicate și exportatorii confruntându-se cu constrângeri tot mai mari, creșterea exporturilor va încetini probabil și mai mult până la sfârșitul anului”.
Cu toate acestea, pentru moment, dinamismul consumului intern oferă Chinei un respiro și un semnal că, în ciuda provocărilor, economia are resurse pentru a se adapta și a găsi noi motoare de creștere.