Prima pagină » O ofertă tentantă pentru Trump. Adevăratul motiv pentru care familia regală din Qatar i-a oferit liderului american un Boeing 747 de lux

O ofertă tentantă pentru Trump. Adevăratul motiv pentru care familia regală din Qatar i-a oferit liderului american un Boeing 747 de lux

O ofertă tentantă pentru Trump. Adevăratul motiv pentru care familia regală din Qatar i-a oferit liderului american un Boeing 747 de lux
Adevăratul motiv pentru care familia regală din Qatar i-a oferit lui Trump un Boeing 747 de lux

În timp ce președintele Donald Trump caută soluții rapide pentru a înlocui Air Force One, familia regală din Qatar, cunoscută pentru una dintre cele mai impresionante flote private de avioane din lume, pare să fi găsit un destinatar ideal pentru unul dintre avioanele sale Boeing 747 de lux. Deși mulți au speculat că gestul ar fi menit să-i câștige bunăvoința liderului american, realitatea este mult mai pragmatică: pur și simplu, familia regală nu-și mai dorește acest avion.

Un avion greu de vândut

Avionul, cu numărul de înregistrare A7-HBJ, a fost achiziționat în 2012 pentru suma de 367 de milioane de dolari (fără a include costurile impresionante ale interiorului personalizat, realizat de Cabinet Pinto din Paris, care a durat trei ani și a costat zeci de milioane). Spre deosebire de versiunea comercială a 747-8, care poate găzdui 467 de pasageri, acest model VIP este o adevărată reședință zburătoare pentru doar 89 de persoane, cu două dormitoare, săli de conferință și spații de divertisment, toate decorate cu materiale de lux precum lemn de sycomor, piele naturală și țesături de mătase.

Însă, în ciuda opulenței, piața pentru astfel de avioane este extrem de restrânsă. De la punerea la vânzare în 2020, familia regală nu a reușit să găsească un cumpărător, iar costurile de întreținere și depozitare sunt uriașe – operarea unui astfel de avion poate ajunge la 23.000 de dolari pe oră.

„Piața este incredibil de ilichidă pentru un astfel de avion,” a explicat pentru Forbes Richard Aboulafia, consultant aerospațial.

Schimbarea tendințelor în aviația de lux

Qatar, la fel ca alte state bogate precum Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite sau Germania, renunță treptat la avioanele mari cu patru motoare, preferând modele mai mici, mai eficiente și mai discrete pentru deplasările oficiale.

„Qatar, ca multe state moderne, se orientează către avioane mai versatile, cu costuri de operare mai mici și o prezență mai puțin ostentativă,” a declarat Linus Bauer, director la BAA & Partners.

În ultimii ani, familia regală a dat deja un alt 747-8 președintelui Turciei, Recep Tayyip Erdogan, și a trimis un model mai vechi către o firmă de administrare de active. Alte avioane similare au fost scoase din uz sau chiar dezmembrate pentru piese, cum s-a întâmplat cu un 747-8 comandat de prințul moștenitor al Arabiei Saudite, care a fost casat după doar 42 de ore de zbor.

O ofertă tentantă pentru Trump, dar cu multe semne de întrebare

Donald Trump, nemulțumit de întârzierile uriașe ale Boeing în livrarea noilor avioane prezidențiale (contractul de 3,9 miliarde de dolari a fost amânat până în 2028 sau 2029), a susținut că acceptarea avionului din Qatar ar economisi sute de milioane de dolari contribuabililor americani.

„Numai un NEBUN nu ar accepta acest cadou în numele țării noastre,” a scris Trump pe Truth Social.

Totuși, specialiștii avertizează că transformarea unui astfel de avion într-un Air Force One funcțional ar fi extrem de costisitoare și ar dura cel puțin cinci ani, necesitând demontarea completă, verificări de securitate, instalarea de sisteme de comunicații criptate și protecție împotriva atacurilor nucleare și cu rachete.

„Nu-mi pot imagina vreun ofițer superior al Forțelor Aeriene care să considere această idee una bună,” spune Aboulafia.

Pentru Qatar, renunțarea la acest avion înseamnă economii semnificative la întreținere și evitarea reviziilor costisitoare (doar verificarea trenului de aterizare programată pentru 2024 și inspecția completă la 12 ani ar costa milioane). În plus, Qatarul are o lungă istorie de cultivare a relațiilor cu SUA, investind miliarde în baze militare, universități și afaceri cu familia Trump.

Alte articole importante
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
România traversează una dintre cele mai tensionate perioade pentru mediul investițional din ultimele două decenii, în ciuda faptului că are la dispoziție cele mai mari bugete de investiții din istorie, prin PNRR și programele regionale. Asociația Consultanților în Management din România (AMCOR) avertizează că blocajele sistemice, lipsa de predictibilitate și competiția directă dintre stat și […]
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Bulgaria se pregătește să adopte moneda euro la 1 ianuarie 2026, un moment considerat decisiv pentru economia țării și pentru companiile active pe piața locală. Intrarea în zona euro marchează începutul unei transformări structurale, cu impact asupra stabilității economice, accesului la finanțare și relațiilor comerciale internaționale. Experiența Bulgariei este urmărită atent și în România, unde […]
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
Volumul total al livrărilor de aur rusesc către China s-a ridicat la 1,9 miliarde de dolari în 11 luni ale anului 2025. Pentru prima dată în istoria comerțului dintre Beijing și Moscova, vânzările de metal prețios au atins astfel de volume. Exporturile de aur în 2024 a fost de doar 223 de milioane de dolari […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Integrarea economică dintre România și Republica Moldova nu este doar o consecință naturală a proximității geografice, ci rezultatul unui proces mai amplu de aliniere legislativă europeană, spune Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European (EBA). Cadrul legislativ este dublat de politici de convergență instituțională și decizii strategice de investiții, adaugă executivul EBA, într-un interviu acordat în […]
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Tehnologie
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Anunțul Moore Threads Technology privind lansarea unei noi generații de cipuri pentru inteligență artificială marchează un nou pas în strategia Chinei de a-și reduce dependența de tehnologiile occidentale critice. Compania, fondată de un fost executiv Nvidia, vine cu o arhitectură proprie care promite creșteri semnificative de performanță și eficiență energetică, scrie Bloomberg. Și asta într-un […]