În timp ce președintele Donald Trump caută soluții rapide pentru a înlocui Air Force One, familia regală din Qatar, cunoscută pentru una dintre cele mai impresionante flote private de avioane din lume, pare să fi găsit un destinatar ideal pentru unul dintre avioanele sale Boeing 747 de lux. Deși mulți au speculat că gestul ar fi menit să-i câștige bunăvoința liderului american, realitatea este mult mai pragmatică: pur și simplu, familia regală nu-și mai dorește acest avion.
Avionul, cu numărul de înregistrare A7-HBJ, a fost achiziționat în 2012 pentru suma de 367 de milioane de dolari (fără a include costurile impresionante ale interiorului personalizat, realizat de Cabinet Pinto din Paris, care a durat trei ani și a costat zeci de milioane). Spre deosebire de versiunea comercială a 747-8, care poate găzdui 467 de pasageri, acest model VIP este o adevărată reședință zburătoare pentru doar 89 de persoane, cu două dormitoare, săli de conferință și spații de divertisment, toate decorate cu materiale de lux precum lemn de sycomor, piele naturală și țesături de mătase.
Însă, în ciuda opulenței, piața pentru astfel de avioane este extrem de restrânsă. De la punerea la vânzare în 2020, familia regală nu a reușit să găsească un cumpărător, iar costurile de întreținere și depozitare sunt uriașe – operarea unui astfel de avion poate ajunge la 23.000 de dolari pe oră.
„Piața este incredibil de ilichidă pentru un astfel de avion,” a explicat pentru Forbes Richard Aboulafia, consultant aerospațial.
Qatar, la fel ca alte state bogate precum Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite sau Germania, renunță treptat la avioanele mari cu patru motoare, preferând modele mai mici, mai eficiente și mai discrete pentru deplasările oficiale.
„Qatar, ca multe state moderne, se orientează către avioane mai versatile, cu costuri de operare mai mici și o prezență mai puțin ostentativă,” a declarat Linus Bauer, director la BAA & Partners.
În ultimii ani, familia regală a dat deja un alt 747-8 președintelui Turciei, Recep Tayyip Erdogan, și a trimis un model mai vechi către o firmă de administrare de active. Alte avioane similare au fost scoase din uz sau chiar dezmembrate pentru piese, cum s-a întâmplat cu un 747-8 comandat de prințul moștenitor al Arabiei Saudite, care a fost casat după doar 42 de ore de zbor.
Donald Trump, nemulțumit de întârzierile uriașe ale Boeing în livrarea noilor avioane prezidențiale (contractul de 3,9 miliarde de dolari a fost amânat până în 2028 sau 2029), a susținut că acceptarea avionului din Qatar ar economisi sute de milioane de dolari contribuabililor americani.
„Numai un NEBUN nu ar accepta acest cadou în numele țării noastre,” a scris Trump pe Truth Social.
Totuși, specialiștii avertizează că transformarea unui astfel de avion într-un Air Force One funcțional ar fi extrem de costisitoare și ar dura cel puțin cinci ani, necesitând demontarea completă, verificări de securitate, instalarea de sisteme de comunicații criptate și protecție împotriva atacurilor nucleare și cu rachete.
„Nu-mi pot imagina vreun ofițer superior al Forțelor Aeriene care să considere această idee una bună,” spune Aboulafia.
Pentru Qatar, renunțarea la acest avion înseamnă economii semnificative la întreținere și evitarea reviziilor costisitoare (doar verificarea trenului de aterizare programată pentru 2024 și inspecția completă la 12 ani ar costa milioane). În plus, Qatarul are o lungă istorie de cultivare a relațiilor cu SUA, investind miliarde în baze militare, universități și afaceri cu familia Trump.