Prima pagină » Peste 58% dintre români sunt îngrijorați de situația economică a țării și de AI, iar 42% aleg doar produse din UE

Peste 58% dintre români sunt îngrijorați de situația economică a țării și de AI, iar 42% aleg doar produse din UE

Peste 58% dintre români sunt îngrijorați de situația economică a țării și de AI, iar 42% aleg doar produse din UE
sursă foto: The Romania Journal

Un studiu recent realizat de ING Group și IPSOS dezvăluie că 58% dintre români sunt profund îngrijorați de situația economică a țării și inflație. În același timp, 58% dintre respondenți spun că nu mai pot avea încredere în ceea ce văd sau aud în mediul online, din cauza inteligenței artificiale, iar 42% preferă să cumpere doar produse din Uniunea Europeană, evitându-le pe cele din afara spațiului comunitar.

Peste 58% dintre români, din ce în ce mai îngrijorați de situația economică a țării

Datele studiului arată că aproape 6 din 10 români privesc cu îngrijorare direcția în care se îndreaptă economia țării. Inflația, fluctuațiile pieței și instabilitatea politică sunt principalele motive care alimentează nesiguranța financiară a populației. Aproximativ 20% dintre participanți au menționat că inflația rămâne problema centrală pentru bugetele personale, în timp ce alți 47% sunt mai preocupați ca niciodată de stabilitatea locurilor de muncă.

Aceste temeri s-au transpus direct în comportamente financiare. Din totalul celor care declară că sunt afectați de contextul economic, 46% spun că economisesc mai puțin decât în anii trecuți, iar 49% afirmă că au redus investițiile. Studiul mai relevă că, în materie de cheltuieli, românii se împart în două categorii: 39% dintre ei cheltuiesc mai mult pentru a face față scumpirilor, în timp ce 43% aleg să reducă voluntar cheltuielile, pentru a menține un echilibru financiar.

Corina Miloș, reprezentant ING Bank România, subliniază că aceste schimbări vin pe fondul unui climat global marcat de provocări geopolitice și economice, ceea ce determină populația să fie mai precaută.

Având în vedere nevoia de adaptare la situația economică pe care o traversăm, sunt observate inclusiv modificări în investiții și cheltuieli. 49% dintre români investesc mai puțin, iar atunci când vine vorba de cheltuieli, apare un fenomen de polarizare. 39% resimt creșterile de prețuri în cheltuieli mai mari, pe când 43% au reușit să-și reducă voit cheltuielile. Studiul de față vine într-un context global marcat de provocări și incertitudini geopolitice și a fost realizat simultan în 7 țări europene, pentru a surprinde atât tendințe comune, dar și diferențe locale”, declară aceasta.

Consumul responsabil și orientarea către produse din UE: un răspuns la instabilitatea economică și tensiunile internaționale

În fața nesiguranței economice, românii manifestă o preferință tot mai mare pentru produsele locale și cele provenite din spațiul Uniunii Europene. Studiul arată că peste jumătate dintre români aleg produse românești chiar și atunci când acestea sunt mai scumpe decât cele de import, semn că încrederea în producția locală și dorința de a susține economia națională sunt în creștere.

De asemenea, 42% dintre respondenți declară că evită produsele provenite din afara Uniunii Europene, preferându-le pe cele fabricate în interiorul blocului comunitar. Doar 35% dintre participanți spun că rămân neutri față de acest aspect. Cu toate acestea, tendința reflectă atât preocupările legate de calitate și siguranță, cât și dorința de a susține standardele și regulamentele UE, considerate mai sigure și mai transparente.

Inteligența artificială: între neîncredere, teamă de pierderea locurilor de muncă și speranța progresului tehnologic

Un alt capitol important al studiului privește percepția românilor asupra inteligenței artificiale, tehnologie care devine tot mai prezentă în economie și viața de zi cu zi. Aproape o treime dintre români cred că AI-ul va conduce la pierderea mai multor locuri de muncă decât va reuși să creeze, iar aproape jumătate anticipează că activitatea lor profesională se va schimba semnificativ în următorii cinci ani, mai ales prin automatizarea sarcinilor repetitive.

În viața personală, 17% dintre români nu au auzit niciodată de AI – cel mai mare procent dintre cele șapte țări analizate în studiu. Alți 30% declară că au auzit, dar nu au folosit-o niciodată.

Pe lângă lipsa de utilizare, există și o problemă majoră de încredere. 58% dintre români declară că nu mai pot avea încredere în informațiile pe care le văd sau aud online, de teama că ar putea fi manipulate de AI. De asemenea, 62% consideră că inteligența artificială ar trebui reglementată strict, chiar dacă acest lucru ar putea încetini dezvoltarea tehnologică.

Totuși, românii nu resping complet AI-ul. Mai mult de jumătate (51%) cred că tehnologia va aduce progrese semnificative în anumite domenii, iar 49% o consideră o oportunitate pentru societate.

Alte articole importante
Opincile românești, furate de Prada: Cum a ajuns tradiția locală să se vândă cu 1150 de euro
Opincile românești, furate de Prada: Cum a ajuns tradiția locală să se vândă cu 1150 de euro
Opincile românești au devenit sursa de inspirație pentru o pereche de pantofi Prada, vânduți online cu 1.150 de euro. Pantofii Prada și asemănarea cu opincile românești Celebra casă de modă italiană a lansat recent pantofii pentru femei, sub denumirea „Antiqued leather pumps”. Forma, textura și croiala seamănă vizibil cu opincile românești, ceea ce sugerează o […]
Londra devine capitala luxului în sezonul friguros
Londra devine capitala luxului în sezonul friguros
Londra începe să prindă culoare în UK, odată cu venirea toamnei. De la costume create pe Savile Row la ceaiuri inspirate din povești de spionaj, toamna și iarna aduce luxul. Londra de lux din sezonul rece Londra își dezvăluie adevărata personalitate în sezonul rece. Străzile victoriene, luminate de ghirlande festive, puburile cu lumânări aprinse și […]
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Analize
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite. Experiențe autentice și un model inovator de afaceri În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, […]
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi directe și indirecte de peste 43 de miliarde de euro în economia globală. Cercetătorii avertizează că adevăratul cost se va resimți abia în anii următori. Vremea extremă și bilanțul pierderilor directe în economia globală Europa a traversat în vara 2025 una dintre cele mai grele perioade din ultimii ani. Valurile […]
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Lipsa tatălui este atât cauză, cât și efect al problemelor sociale și economice din Africa de Sud. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături de tații lor biologici Africa de Sud se confruntă cu o criză de proporții, cu impact social ridicat. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături […]