Prima pagină » Piața auto din România a accelerat în iulie, susținută de discounturi după suspendarea programului Rabla 2025

Piața auto din România a accelerat în iulie, susținută de discounturi după suspendarea programului Rabla 2025

Piața auto din România a accelerat în iulie, susținută de discounturi după suspendarea programului Rabla 2025
sursă foto: Shutterstock

Piața auto din România a bifat în iulie 2025 o creștere spectaculoasă a înmatriculărilor de mașini noi, după luni întregi de scăderi. Saltul de peste 26% vine însă pe fondul unei realități mai puțin optimiste: programul Rabla 2025 este suspendat, iar dealerii au fost nevoiți să arunce în joc reduceri masive pentru a-și goli stocurile.

Piața auto din România marchează creșteri în iulie

Datele oficiale arată că în iulie 2025 au fost înmatriculate 16.276 de autoturisme noi, cu 26,2% mai multe decât în aceeași lună a anului trecut. Creșterea vine ca o gură de oxigen pentru dealeri și importatori, după ce primele șapte luni ale anului au adus un recul dureros al pieței: -15,3% față de perioada ianuarie-iulie 2024.

Specialiștii avertizează însă că această creștere punctuală nu reflectă o tendință reală de revenire a pieței, ci este mai degrabă rezultatul unor măsuri de urgență. Suspendarea programului Rabla, care în mod tradițional impulsiona achizițiile prin prime de casare și subvenții consistente, a blocat multe tranzacții încă din primele luni ale anului.

Dealerii, forțați să taie prețurile pentru a supraviețui

Roxana Capătă, managing director Ford România Services, a avertizat încă de la începutul lui iulie că lipsa programului Rabla afectează grav industria autohtonă.

Sunt mașini care stau în stocurile dealerilor, iar efectele financiare sunt majore pe zona de dobânzi, credite și cash-flow. Situația generează ramificații economice profund nefavorabile pentru întreg lanțul valoric.

În lipsa stimulentelor guvernamentale, dealerii și importatorii au recurs la reduceri agresive pentru a-și lichida stocurile. În piață au apărut discounturi de aproximativ 1.000 de euro pentru modelele pe benzină și chiar între 4.000 și 5.000 de euro pentru mașinile electrice – segment care depindea masiv de subvențiile Rabla Plus.

Capătă considera această strategie inevitabilă: „Dacă renunțăm definitiv la Rabla, comercianții vor trebui să găsească metode creative și foarte competitive pentru a atrage clienții. Reducerile masive sunt doar începutul.

Electricele, marile „victime” ale suspendării Rabla

Segmentul de automobile electrice este printre cele mai lovite de suspendarea programului. Subvențiile Rabla Plus, care puteau ajunge la 10.000 de euro, reprezentau un stimulent decisiv pentru cumpărători. În lipsa acestora, interesul a scăzut dramatic, iar dealerii au fost nevoiți să vină cu reduceri-record pentru a menține vânzările la un nivel acceptabil.

Aceste discounturi masive pentru electrice au contribuit la creșterea pe termen scurt a înmatriculărilor din iulie, dar ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea acestui model de vânzări. Pe termen lung, fără sprijin guvernamental sau fără o scădere naturală a costurilor de producție, prețurile pentru electrice ar putea rămâne inaccesibile pentru o mare parte dintre cumpărători.

Alte articole importante
INS: România a bifat o creștere de 47,7 miliarde € a exporturilor în primele șase luni din 2025, dar importurile au crescut mai rapid
INS: România a bifat o creștere de 47,7 miliarde € a exporturilor în primele șase luni din 2025, dar importurile au crescut mai rapid
Economia românească a bifat în primele șase luni din 2025 o creștere a exporturilor și importurilor, însă decalajul dintre cele două continuă să se adâncească. Potrivit datelor oficiale, România a vândut în străinătate bunuri de aproape 48 de miliarde de euro, dar a cumpărat din afara granițelor de peste 64 de miliarde, ceea ce înseamnă […]
Bursele asiatice urcă înainte de decizia lui Trump privind taxele pentru China
Bursele asiatice urcă înainte de decizia lui Trump privind taxele pentru China
Bursele asiatice au deschis săptămâna în creștere, investitorii urmărind cu atenție termenul-limită stabilit de Donald Trump pentru majorarea taxelor la importurile din China. Optimismul de pe piețe este temperat de incertitudinea privind o eventuală prelungire a armistițiului comercial dintre Washington și Beijing. Bursele din Asia, în urcare înainte de posibila majorare a tarifelor pentru China […]
Majorarea TVA la 21% lovește puternic piața imobiliară pe segmentul mass-market
Majorarea TVA la 21% lovește puternic piața imobiliară pe segmentul mass-market
De la 1 august 2025, majorarea TVA pentru locuințele noi de la 9% la 21% a devenit realitate. Decizia fiscală schimbă radical calculele cumpărătorilor și dezvoltatorilor, cu efecte imediate pe segmentul mass-market, unde oferta era deja limitată. Dacă în iulie piața a înregistrat un „boom” istoric al tranzacțiilor, analiștii avertizează că urmează o perioadă de […]
Fondurile de pensii private obligatorii înregistrează un salt de 19% la jumătatea anului 2025
Fondurile de pensii private obligatorii înregistrează un salt de 19% la jumătatea anului 2025
La finalul lunii iunie 2025, fondurile de pensii private obligatorii din România au atins o valoare a activelor de 170,8 miliarde lei, marcând o creștere de 19% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, după cum relevă datele publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Structura investițiilor și preferințele pieței Conform ASF, o proporție de […]
Guvernul Bolojan anunță restructurări acolo unde organigramele depășesc necesarul de personal
Guvernul Bolojan anunță restructurări acolo unde organigramele depășesc necesarul de personal
Premierul Ilie Bolojan anunță că al doilea val de restructurări vor fi inevitabile acolo unde numărul de angajați depășește „calculul corect”, iar obiectivul declarat este reducerea cheltuielilor și eficientizarea serviciilor. Bolojan anunţă restructurări: administrația locală și sănătatea, în vizor Premierul Ilie Bolojan a confirmat că guvernul pregătește al doilea pachet de măsuri de reducere a […]
România, pe ultimul loc în UE la tranziția către o economie circulară
Analize
România, pe ultimul loc în UE la tranziția către o economie circulară
Un raport recent arată că România ocupă ultimul loc în UE la utilizarea materialelor circulare, cu o rată de doar 1,3%. În timp ce țări precum Olanda, Italia sau Malta fac pași rapizi spre o economie durabilă, România rămâne blocată într-un model de consum și producție „liniar”, bazat pe risipă și dependență de materii prime […]