Prima pagină » Prețurile la energie zguduie industria chimică în Europa. Marii jucători caută alternative mai ieftine

Prețurile la energie zguduie industria chimică în Europa. Marii jucători caută alternative mai ieftine

Prețurile la energie zguduie industria chimică în Europa. Marii jucători caută alternative mai ieftine

Tot mai multe companii multinaționale din industria chimică iau în calcul vânzarea sau restructurarea operațiunilor din Europa, pe fondul unui climat economic nefavorabil.

Motivul? Prețurile mari la energie și competiția acerbă venită din Asia și Orientul Mijlociu, acolo unde noile unități de producție dispun de costuri mai mici și reglementări mai permisive.

Prețuri de 4-5 ori mai mari decât în SUA

chimică

Fotografii: SABIC

Gigantul saudit Sabic analizează, împreună cu instituții financiare internaționale, oportunități pentru a-și valorifica operațiunile europene, inclusiv o posibilă vânzare a diviziei petrochimice. Asta, după ce, în februarie, anunța reduceri de costuri după o pierdere trimestrială mai mare decât se preconiza, așa cum a relatat la acea vreme Reuters.

În mod similar, grupuri de anvergură globală precum Dow, LyondellBasell, BP, Shell și altele evaluează dacă menținerea unor facilități industriale în Europa mai este sustenabilă în actualul context economic.

Aceste decizii vin într-un moment de incertitudine accentuată, determinat de efectele post-invazie din Ucraina și de volatilitatea prețurilor la energie. În unele cazuri, tarifele au crescut de patru sau chiar de cinci ori comparativ cu nivelul din Statele Unite ale Americii.

Potrivit Consiliului European al Industriei Chimice, doar în ultimii doi ani s-au luat măsuri de închidere în cazul a 21 de fabrici importante, ceea ce reprezintă un semnal clar al vulnerabilității sectorului, potrivit Financial Times.

Creșterea costurilor cu energia au cântărit decisiv

„Sunt planificate multe oferte suplimentare în zone geografice precum China și Orientul Mijlociu. Unele echipe de management se uită la activele europene mai vechi și se gândesc «nu suntem atât de siguri că putem concura», a declarat Sebastian Bray, expert în industria chimică la banca Berenberg.

Problemele nu se limitează la prețul gazelor. Reglementările stricte, politicile de mediu și taxele pe carbon ridică noi bariere pentru rentabilitate, în special în țări ca Marea Britanie și Germania. „Care a fost factorul decisiv care a făcut companiile să ia în considerare o ieșire din activele lor? Creșterea costurilor cu energia”, a mai adăugat Bray.

Jim Fitterling, CEO-ul companiei Dow, a afirmat recent că grupul său reevaluează strategic mai multe operațiuni din Europa, inclusiv cele din sectorul poliuretanilor. În același timp, Ineos, grup petrochimic deținut de miliardarul Jim Ratcliffe, avertizează de câțiva ani că industria chimică britanică riscă să intre în colaps din cauza prețurilor ridicate la energie și a taxelor pe carbon.

În căutarea unui echilibru între costuri și stabilitate, unele firme europene aleg să-și asigure accesul la resurse externe. Este și cazul lui Ineos, care a încheiat recent un acord de aprovizionare pe termen lung cu firma Covestro, prin care va importa gaze naturale din SUA.

Alte articole importante
România are cea mai mare inflație anuală din UE și în iulie
România are cea mai mare inflație anuală din UE și în iulie
România a continuat și în luna iulie să aibă cea mai ridicată inflație anuală din UE, cu o creștere anuală a prețurilor de peste 6%. În timp ce media inflației în Uniunea European a urcat ușor la 2,4%, țara noastră este în continuare mult peste celelalte state membre, evidențiind presiunile continue asupra economiei interne. România […]
Brandul Focus Media Outdoor câștigă teren la Otopeni în urma licitației din august pentru spațiile publicitare din aeroport
Companii
Brandul Focus Media Outdoor câștigă teren la Otopeni în urma licitației din august pentru spațiile publicitare din aeroport
Într-o eră în care vizibilitatea brandului face diferența dintre notorietate și anonimat, grupul Excellence Media Production – Focus Media Outdoor se impune ca un jucător strategic în piața de publicitate OOH (out-of-home) prin poziționarea sa de excepție în cadrul celui mai important nod aerian al României: Aeroportul Henri Coandă – Otopeni. Astfel, în urma licitației […]
Psihoze cauzate de AI: cum ajung unii oameni să își piardă contactul cu realitatea după discuțiile cu chatboți
Tehnologie
Psihoze cauzate de AI: cum ajung unii oameni să își piardă contactul cu realitatea după discuțiile cu chatboți
Chatboții de inteligență artificială au devenit parte din rutina zilnică a sute de milioane de oameni din întreaga lume, însă alături de popularitate au apărut și primele semnale de alarmă. Utilizarea excesivă a AI-ului conversațional poate declanșa tulburări psihice grave, de la iluzii paranoide la deliruri mesianice, avertizează specialiștii. Fenomenul, denumit de internauți „psihoză AI”, […]
Alerta uriașă pe Dark Web: 15,8 milioane de seturi de acces PayPal scoase la vânzare de un hacker pentru doar 750 de dolari
Tehnologie
Alerta uriașă pe Dark Web: 15,8 milioane de seturi de acces PayPal scoase la vânzare de un hacker pentru doar 750 de dolari
Un hacker care folosește pseudonimul Chucky_BF a pus în vânzare pe un forum de pe Dark Web un volum impresionant de date, conținând 15,8 milioane de combinații email și parolă legate de conturi PayPal. Oferta cuprinde și linkuri speciale care facilitează accesul la PayPal, atât pentru platforma web, cât și pentru aplicația mobilă, iar prețul […]
„Piața ascunsă” a locurilor de muncă și cum să o faci să funcționeze pentru tine
„Piața ascunsă” a locurilor de muncă și cum să o faci să funcționeze pentru tine
Dacă ești respins pentru un job, nu înseamnă neapărat că ar trebui să lași acel contact să se răcească. N-ai de unde să știi când e nevoie de cineva ca tine! Unele companii apelează la un fel de „piață ascunsă a locurilor de muncă”, adică vor angaja, în cele din urmă, dintr-un bazin de candidați […]
Google va plăti 30 de milioane $ pentru încălcarea confidențialității copiilor pe YouTube
Companii
Google va plăti 30 de milioane $ pentru încălcarea confidențialității copiilor pe YouTube
Google va plăti daune de 30 de milioane de dolari într-un proces colectiv în care este acuzat că a încălcat confidențialitatea copiilor pe YouTube. Gigantul tech american ar fi colectat date personale ale utilizatoriilor cu vârste sub 13 ani fără consimțământul părinților. Acordul marchează unul dintre cele mai mari cazuri legate de protecția datelor copiilor […]