Prima pagină » Prețurile la energie zguduie industria chimică în Europa. Marii jucători caută alternative mai ieftine

Prețurile la energie zguduie industria chimică în Europa. Marii jucători caută alternative mai ieftine

Prețurile la energie zguduie industria chimică în Europa. Marii jucători caută alternative mai ieftine

Tot mai multe companii multinaționale din industria chimică iau în calcul vânzarea sau restructurarea operațiunilor din Europa, pe fondul unui climat economic nefavorabil.

Motivul? Prețurile mari la energie și competiția acerbă venită din Asia și Orientul Mijlociu, acolo unde noile unități de producție dispun de costuri mai mici și reglementări mai permisive.

Prețuri de 4-5 ori mai mari decât în SUA

chimică

Fotografii: SABIC

Gigantul saudit Sabic analizează, împreună cu instituții financiare internaționale, oportunități pentru a-și valorifica operațiunile europene, inclusiv o posibilă vânzare a diviziei petrochimice. Asta, după ce, în februarie, anunța reduceri de costuri după o pierdere trimestrială mai mare decât se preconiza, așa cum a relatat la acea vreme Reuters.

În mod similar, grupuri de anvergură globală precum Dow, LyondellBasell, BP, Shell și altele evaluează dacă menținerea unor facilități industriale în Europa mai este sustenabilă în actualul context economic.

Aceste decizii vin într-un moment de incertitudine accentuată, determinat de efectele post-invazie din Ucraina și de volatilitatea prețurilor la energie. În unele cazuri, tarifele au crescut de patru sau chiar de cinci ori comparativ cu nivelul din Statele Unite ale Americii.

Potrivit Consiliului European al Industriei Chimice, doar în ultimii doi ani s-au luat măsuri de închidere în cazul a 21 de fabrici importante, ceea ce reprezintă un semnal clar al vulnerabilității sectorului, potrivit Financial Times.

Creșterea costurilor cu energia au cântărit decisiv

„Sunt planificate multe oferte suplimentare în zone geografice precum China și Orientul Mijlociu. Unele echipe de management se uită la activele europene mai vechi și se gândesc «nu suntem atât de siguri că putem concura», a declarat Sebastian Bray, expert în industria chimică la banca Berenberg.

Problemele nu se limitează la prețul gazelor. Reglementările stricte, politicile de mediu și taxele pe carbon ridică noi bariere pentru rentabilitate, în special în țări ca Marea Britanie și Germania. „Care a fost factorul decisiv care a făcut companiile să ia în considerare o ieșire din activele lor? Creșterea costurilor cu energia”, a mai adăugat Bray.

Jim Fitterling, CEO-ul companiei Dow, a afirmat recent că grupul său reevaluează strategic mai multe operațiuni din Europa, inclusiv cele din sectorul poliuretanilor. În același timp, Ineos, grup petrochimic deținut de miliardarul Jim Ratcliffe, avertizează de câțiva ani că industria chimică britanică riscă să intre în colaps din cauza prețurilor ridicate la energie și a taxelor pe carbon.

În căutarea unui echilibru între costuri și stabilitate, unele firme europene aleg să-și asigure accesul la resurse externe. Este și cazul lui Ineos, care a încheiat recent un acord de aprovizionare pe termen lung cu firma Covestro, prin care va importa gaze naturale din SUA.

Alte articole importante
Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX
Tehnologie
Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX
Motoarele și tehnologiile care au făcut posibil succesul SpaceX nu s-au născut în garajele companiei lui Elon Musk, ci în laboratoarele finanțate de NASA și de armata americană. Odată cu bugetul agenției spațiale tăiat drastic, viitorul inovației publice care a susținut Starship și Falcon 9 este din ce în ce mai incert.  Cum a ajuns […]
New Delhi testează ploaia artificilă pentru a combate poluarea
Tehnologie
New Delhi testează ploaia artificilă pentru a combate poluarea
New Delhi, unul dintre cele mai poluate orașe din lume, va testa la finalul lunii octombrie o metodă radicală pentru a reduce nivelul alarmant de smog. Autoritățile au aprobat prima operațiune de „cloud seeding”, sperând că ploile artificiale vor curăța aerul după explozia de poluare provocată de sărbătoarea Diwali. Capitala încearcă să reducă nivelul poluării […]
„Buy now, pay later”, metoda care poate transforma vacanța de vis într-un coșmar
„Buy now, pay later”, metoda care poate transforma vacanța de vis într-un coșmar
Sistemele „buy now, pay later” (BNPL) au devenit extrem de populare, inclusiv pentru rezervarea de zboruri și vacanțe. Specialiștii avertizează însă că, în lipsa protecțiilor oferite de cardurile de credit, turiștii riscă să piardă bani și să se confrunte cu datorii neașteptate. Metoda „buy now, pay later” în turism BNPL, un tip de credit pe […]
Un bărbat a obținut peste 1.000 de mese gratuite păcălind o aplicație de livrare de mâncare
Un bărbat a obținut peste 1.000 de mese gratuite păcălind o aplicație de livrare de mâncare
Cazul unui bărbat din orașul Nagoya, Japonia, a devenit subiect de dezbatere națională după ce s-a descoperit că a reușit să trișeze o aplicație de livrare timp de peste doi ani, obținând mai bine de o mie de mese gratuite. Povestea lui Takuya Higashimoto, un bărbat de 38 de ani, a atras atenția autorităților și […]
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Compania de drone Unusual Machines, susținută de Donald Trump Jr, a obținut cel mai mare contract de până acum cu Pentagonul. Guvernul american extinde achizițiile de drone produse intern. Compania din Florida, în care Trump Jr deține o participație de 4 milioane de dolari, va fabrica 3.500 de motoare pentru drone și alte componente. Armata […]
ANALIZĂ
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Companii
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Piața auto românească a scăzut semnificativ în 2025, în contextul reducerii bugetelor pentru programele de reînnoire a parcului auto național. Potrivit datelor Autovit, înmatriculările totale de autoturisme au scăzut cu aproape 10%, iar vânzările de vehicule electrice au înregistrat un declin de 32%, cel mai mare din ultimii ani. Piața auto românească, în declin: minus […]