Producătorii auto din întreaga lume se află în fața unei crize majore după ce China a restricționat exporturile de magneți esențiali. Fără acești magneți, esențiali în fabricarea a sute de componente auto, marii producători precum General Motors, Toyota și Volkswagen riscă să-și închidă liniile de producție.
Producătorii auto la nivel global trag un semnal de alarmă fără precedent: lipsa accesului la magneți din pământuri rare ar putea bloca în câteva săptămâni întregi linii de asamblare. Acești magneți sunt esențiali în realizarea a numeroase componente – de la senzori ABS și alternatoare, la camere video și sisteme de direcție asistată. Într-o scrisoare oficială trimisă pe 9 mai administrației Trump, reprezentanții celor mai mari companii auto, inclusiv General Motors, Toyota, Volkswagen și Hyundai, avertizează că fără acești magneți, producția va fi serios afectată.
Alianța pentru Inovație Auto și Asociația Producătorilor de Echipamente pentru Vehicule au subliniat impactul devastator al acestei crize. „Fără acces la aceste materiale critice, industria auto nu poate funcționa”, avertizează CEO-ul Alianței, John Bozzella, și CEO-ul MEMA, Bill Long. Ei au cerut implicarea directă a autorităților americane pentru a preveni un colaps al producției și perturbarea lanțurilor de aprovizionare din SUA.
China, care controlează peste 90% din capacitatea globală de procesare a magneților din pământuri rare, a introdus în aprilie restricții drastice. Exportatorii trebuie acum să obțină licențe speciale de la Beijing, un proces birocratic și anevoios. Exporturile de magneți din China s-au redus la jumătate în aprilie, din cauza procedurilor de licențiere ce necesită sute de pagini de documente.
Președintele Trump a reacționat dur, acuzând China de încălcarea acordurilor comerciale și de blocarea intenționată a exporturilor. Ambasada Chinei la Washington a replicat, la rândul ei, că SUA abuzează de controalele la export în sectorul semiconductorilor, iar un oficial american a recunoscut pentru Reuters că discuțiile de la Geneva nu au inclus direct problema magneților, ci doar tarifele și contramăsurile Chinei.
Producătorii auto se tem acum de efecte dramatice. Potrivit informațiilor disponibile, unele licențe au fost emise pentru furnizorii Volkswagen, însă producătorii indieni încă nu au primit nimic, amenințând cu oprirea producției la începutul lunii iunie. Bosch, furnizor german de piese auto, a confirmat că procedurile de obținere a licențelor sunt complexe și consumatoare de timp.
În lipsa acestor magneți, componentele esențiale nu pot fi fabricate, ceea ce va duce la întreruperea producției de cutii de viteze automate, motoare, alternatoare și chiar sisteme de siguranță. „În cazurile grave, va fi inevitabilă oprirea completă a liniilor de asamblare”, subliniază experții.
Oficialii americani au avertizat Beijingul că, dacă această criză nu este rezolvată rapid, SUA ar putea lua măsuri de retorsiune. Într-o postare recentă, Trump a cerut „acțiuni ferme” împotriva Chinei pentru a proteja industria auto americană și locurile de muncă.
Totuși, cu exporturile chineze în scădere și procedurile de licențiere tot mai greoaie, temerile industriei auto globale sunt reale. Situația actuală subliniază vulnerabilitatea uriașă a lanțurilor de aprovizionare și importanța găsirii de soluții alternative – inclusiv prin dezvoltarea surselor interne de pământuri rare.