Prima pagină » Profitul Volkswagen s-a prăbușit, sub presiunea taxelor din SUA. Porsche a pierdut peste 130.000 de clienți

Profitul Volkswagen s-a prăbușit, sub presiunea taxelor din SUA. Porsche a pierdut peste 130.000 de clienți

Profitul Volkswagen s-a prăbușit, sub presiunea taxelor din SUA. Porsche a pierdut peste 130.000 de clienți
Profitul Volkswagen s-a prăbușit, sub presiunea taxelor din SUA. Foto: Unsplash

Profitul Volkswagen s-a prăbușit în prima jumătate a anului 2025, afectat sever de noile taxe vamale impuse de Statele Unite și de restructurările costisitoare din interiorul grupului.  Grupul a raportat un declin de 33% față de perioada similară din 2024. În cifre absolute, conglomeratul german a câștigat doar 6,7 miliarde de euro, în timp ce marja operațională a scăzut la 4,2%. Deși veniturile totale au atins 158,4 miliarde de euro, cifra este cu doar 400 de milioane mai mică decât în anul precedent, semnalând că problemele sunt generate nu de lipsa vânzărilor, ci de presiuni externe și costuri în creștere.

Costuri ascunse: taxe vamale și restructurări masive

Cauzele acestui declin sunt multiple și se extind dincolo de contextul economic obișnuit. Taxele vamale impuse de SUA au generat o povară suplimentară de 1,3 miliarde de euro, iar procesele de restructurare în cadrul mărcilor Volkswagen, Audi și subsidiara de software Cariad au adăugat încă 700 de milioane de euro la nota de plată. În absența acestor factori, marja operațională s-ar fi situat la 5,6%, conform estimărilor interne.

Un alt element cheie este creșterea ponderii modelelor electrice în vânzările grupului. Deși aceste vehicule sunt esențiale pentru tranziția energetică și respectarea reglementărilor de mediu, ele generează marje mai mici decât modelele clasice cu motoare termice, ceea ce afectează direct profitabilitatea.

Previziuni corectate în scădere

În urma acestor rezultate, grupul și-a revizuit prognozele anuale. Dacă anterior se aștepta o marjă operațională de 5,5–6,5%, acum se estimează un interval mult mai modest, între 4 și 5%. De asemenea, nu se mai anticipează o creștere a cifrei de afaceri, ci menținerea nivelului înregistrat în 2024.

Printre provocările evidențiate de conducerea grupului se numără incertitudinea politică globală, tensiunile geopolitice, intensificarea barierelor comerciale, volatilitatea piețelor de materii prime, energie și valute, precum și înăsprirea reglementărilor de emisii CO₂, valabile începând cu 1 ianuarie 2025.

Performanțe divergente în interiorul grupului

Deși per ansamblu grupul suferă, anumite divizii se mențin pe linia de plutire. Grupul Core, care include marca Volkswagen, a avut o marjă operațională de 4,8%. În cadrul acestei structuri, Skoda s-a remarcat în mod excepțional, obținând o marjă de 8,5% și un profit trimestrial record de 740 de milioane de euro, cel mai bun din istoria sa, scrie RND.

Finanțarea internă rămâne o sursă solidă de venit, cu divizia financiară contribuind cu 28% din profitul total al grupului.

Porsche și Audi: de la campioni la vulnerabili

Pe de altă parte, mărcile care altădată dominau din punct de vedere al profitabilității au pierdut teren considerabil. Grupul Progressive, care cuprinde în principal Audi, a înregistrat o marjă de doar 3,3% în prima jumătate a lui 2025, față de 6,4% în aceeași perioadă a anului trecut. Profitul acestei divizii a scăzut de la 1,9 miliarde de euro la doar 1 miliard.

Porsche, odinioară simbol al eficienței financiare, se confruntă cu un recul puternic. Vânzările au scăzut cu 135.000 de unități, în special din cauza diminuării cererii în China. Veniturile au scăzut cu 9%, ajungând la 16,1 miliarde de euro, iar profitul operațional a fost de doar 800 de milioane. Marja, care în prima jumătate a lui 2024 era de 16,4%, s-a prăbușit la 5,2%, din cauza investițiilor în baterii, taxelor vamale din SUA și a unor ajustări strategice costisitoare.

Cariad: rămâne o piatră de moară

Divizia de software Cariad continuă să tragă în jos rezultatele grupului, raportând pierderi de aproximativ 1,2 miliarde de euro. Chiar și eliminând costurile de restructurare, Cariad ar fi rămas pe minus cu un miliard de euro. Acest rezultat vine într-un moment în care digitalizarea și software-ul sunt cruciale pentru poziționarea pe piața auto a viitorului.

Optimism prudent în ciuda dificultăților

În ciuda tuturor acestor date, directorul general al grupului, Oliver Blume, consideră că Volkswagen a făcut față cu succes unui mediu extrem de provocator. El subliniază calitatea noilor produse, progresele în design și tehnologie, precum și consolidarea poziției grupului în Europa în segmentul mașinilor electrice, unde deține 28% din piață.

„Avem cărțile de comenzi pline și o cerere constantă. Ne așteptăm ca tendința pozitivă să continue în a doua jumătate a anului”, a declarat Blume.

Alte articole importante
Promisiune imposibilă: Uniunea Europeană recunoaște că nu poate investi 600 de miliarde de dolari în SUA
Promisiune imposibilă: Uniunea Europeană recunoaște că nu poate investi 600 de miliarde de dolari în SUA
Uniunea Europeană se află în centrul unui scandal internațional după ce a admis că nu poate respecta promisiunea făcută recent de a investi 600 de miliarde de dolari în economia Statelor Unite. Deși angajamentul a fost prezentat ca o victorie diplomatică menită să evite un război comercial între cele două mari puteri economice, oficialii de […]
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala României domină piața muncii în continuare, înregistrând la finalul lunii aprilie 2025 peste 1,11 milioane de angajați activi. Salariile medii nete au crescut semnificativ, depășind pragul de 7.300 de lei, iar rata șomajului a scăzut la un nivel istoric de doar 0,6%. Datele INS confirmă trendul ascendent al economiei bucureștene, care atrage tot mai […]
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica marchează un moment istoric pe piața de capital din România prin lansarea celei mai mari emisiuni de obligațiuni verzi, corporative și non-financiare, în valoare de 500 de milioane de euro, listate pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București. Evenimentul nu doar că reflectă încrederea investitorilor internaționali în stabilitatea și potențialul companiei, ci și […]
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Acțiunile Novo Nordisk au scăzut abrupt după ce compania a anunțat schimbarea conducerii și o reducere semnificativă a estimărilor financiare pentru 2025. Investitorii au reacționat negativ la perspectiva înrăutățită privind vânzările în SUA și la incertitudinile legate de noul șef al gigantului farmaceutic danez. Acțiunile Novo Nordisk suferă cea mai mare cădere din ultimii ani […]
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
În anii 1940, pe măsură ce războiul se extindea în Europa și dincolo de ea, un fiziolog american a anticipat că va urma, inevitabil, o perioadă de foamete, însă a constatat că efectele unui astfel de flagel erau prea puțin cunoscute din punct de vedere științific. Ancel Keys, profesor la Universitatea din Minnesota și consultant […]
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
De-a lungul istoriei, una dintre cele mai sigure predicții economice era, în mare, că lucrurile vor continua cam la fel cum au mers și până atunci. Există, însă, perioade în care viitorul devine o necunoscută totală. Liderii industriei tech din Silicon Valley susțin că ne apropiem de un astfel de moment de inflexiune: în doar […]