Prima pagină » Reclamele pentru junk food au efect puternic asupra copiilor

Reclamele pentru junk food au efect puternic asupra copiilor

Reclamele pentru junk food au efect puternic asupra copiilor
Foto: precisionorthomd.com

Doar cinci minute de reclamă pentru alimente bogate în zahăr, grăsimi nesaturate sau sare sunt suficiente pentru ca un copil să consume, în aceeași zi, cu 130 de calorii mai mult decât în mod obișnuit. Ar putea ca această cantitate să pară neglijabilă, fiind vorba despre echivalentul a două felii de pâine, însă efectul este, de fapt, semnificativ, se arată în concluziile unui studiu prezentat la Congresul European pentru Obezitate, desfășurat în Málaga, Spania. Un aspect semnificativ al studiului este că efectul s-a menținut indiferent de formatul reclamei – fie că a fost vorba de clipuri video, postări pe rețelele sociale, podcasturi sau afișe publicitare – și indiferent dacă reclama promova un produs specific sau doar o marcă generală de fast food.

Studiul, realizat pe un lot de 240 de copii cu vârste între 7 și 15 ani din Marea Britanie, a analizat comportamentul alimentar al participanților după expunerea la reclame pentru junk food, în comparație cu datele obținute de la un grup de control care a vizionat reclame neutre (non-alimentare). După vizionarea spoturilor, copiii au primit gustări, printre care struguri sau ciocolată, urmate de un prânz variat. Rezultatul: în medie, copiii expuși la reclame alimentare au consumat 58 de calorii în plus la gustare și 73 la prânz.

„Este primul studiu care arată că inclusiv reclamele de tip brand-only influențează cât mănâncă un copil”, a explicat Emma Boyland, autoare principală a studiului citat și profesoară la Universitatea din Liverpool. „Copiii nu au fost influențați să mănânce produsul din reclamă, ci pur și simplu au fost stimulați să mănânce ce aveau la dispoziție”, a declarat ea, citată de The Guardian. 

Experții cer închiderea „portițelor” legislative

Descoperirile readuc în dezbatere problema legislativă: deși Marea Britanie va introduce, în octombrie 2025, o interdicție asupra reclamelor pentru alimente nesănătoase (televiziunile nu le mai pot difuza înainte de 21:00, iar în online nu mai pot fi difuzate deloc), există în continuare unele „scăpări”, comentează The Guardian.

„Măsurile actuale nu acoperă alte situații, cum ar fi afișajul din spațiile publice sau reclamele în care apare doar marca lanțului de restaurante, fără produs. Copiii, în special cei care deja au obezitate, sunt extrem de vulnerabili. Dacă guvernul vrea cu adevărat să protejeze copiii, trebuie să închidă aceste portițe”, avertizează Katharine Jenner, directoarea Obesity Health Alliance. 

Inechitățile sociale adâncesc criza

Dr. Helen Stewart, de la Royal College of Paediatrics and Child Health, a atras atenția asupra dimensiunii sociale a fenomenului: „În zonele defavorizate, rata obezității infantile este de peste două ori mai mare decât în celelalte regiuni. Nu putem combate criza fără reglementări clare asupra industriei alimentare.”

În replică, un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Sănătate și Asistență Socială din Marea Britanie a declarat: „Guvernul a luat măsuri curajoase pentru a limita reclamele la junk food adresate copiilor. Estimăm că aceste măsuri vor reduce cu 20.000 numărul copiilor afectați de obezitate și vor aduce economiei un beneficiu de 2 miliarde de lire sterline.”

Alte articole importante
SUA și China anunță „progrese semnificative” în reducerea deficitului comercial bilateral
SUA și China anunță „progrese semnificative” în reducerea deficitului comercial bilateral
Într-un climat economic global marcat de incertitudini și confruntări comerciale, Statele Unite și China par să fi făcut un pas important spre detensionarea relațiilor bilaterale, după două zile de negocieri intense desfășurate la Geneva. Cele două superputeri au înregistrat „progrese semnificative” în cadrul negocierilor pentru diminuarea deficitului comercial bilateral, potrivit unei declarații oficiale transmise de […]
Apollo Go, serviciul de robotaxi Baidu, extinde testele în Hong Kong (VIDEO)
Companii
Apollo Go, serviciul de robotaxi Baidu, extinde testele în Hong Kong (VIDEO)
Într-un moment în care mobilitatea urbană trece printr-o transformare radicală, China accelerează testele cu robotaxi-uri, semnalând o nouă etapă în expansiunea transportului autonom la nivel global. Apollo Go, una dintre cele mai mari rețele de robotaxi-uri din lume, și-a extins testele cu vehicule autonome în mai multe zone din Hong Kong, făcând un pas important […]
Producția de gaze de la Caragele a crescut cu peste 22%. Sebastian Burduja anunță învestiții noi în extindere de 1,3 miliarde lei
Producția de gaze de la Caragele a crescut cu peste 22%. Sebastian Burduja anunță învestiții noi în extindere de 1,3 miliarde lei
Producția de gaz la Caragele a fost, în 2024, cu 22,48% mai mare față de 2023, stația devenind, astfel, al doilea zăcământ ca pondere în producția totală a Romgaz (6,6% din total producției), anunță, într- postare distribuită pe rețelele de socializare, ministrul Sebastian Burduja.  “Anul trecut, România a devenit, în premieră, cel mai mare producător […]
AI-ul dă verdictul: topul facultăților care nu-ți mai aduc un job în 2025
Tehnologie
AI-ul dă verdictul: topul facultăților care nu-ți mai aduc un job în 2025
O analiză bazată pe date realizată cu ajutorul inteligenței artificiale arată care sunt specializările universitare considerate tot mai puțin relevante pe piața muncii actuală. Deși multe dintre aceste domenii au o valoare culturală și intelectuală incontestabilă, rata scăzută cu posibilitate de angajare și lipsa aplicabilității imediate le plasează în zone de risc din punct de […]
Ce este Xanthorox și cum poate fi folosită inteligența artificială în scopuri criminale
Companii
Ce este Xanthorox și cum poate fi folosită inteligența artificială în scopuri criminale
Pe măsură ce AI-ul devine tot mai accesibil și mai puternic, companiile și utilizatorii obișnuiți beneficiază de progresele rapide în generarea de conținut, automatizarea sarcinilor sau analiza datelor. Cu toate acestea, apar și riscuri tot mai mari, iar lumea infracțională digitală descoperă un uriaș potențial în noile tehnologii. Xanthorox, instrument de criminalitate cibernetică Un exemplu […]
Chatbot-urile „halucinează” mai des atunci când li se cer răspunsuri concise. Studiul care pune sub semnul întrebării fiabilitatea utilizării AI
Companii
Chatbot-urile „halucinează” mai des atunci când li se cer răspunsuri concise. Studiul care pune sub semnul întrebării fiabilitatea utilizării AI
La nivel mondial, chatbot-urile bazate pe inteligența artificială sunt integrate tot mai des în aplicații comerciale, educaționale și instituționale. Totuși, o nouă cercetare realizată de compania franceză Giskard, specializată în testarea modelelor AI, ridică semne de întrebare cu privire la impactul comenzilor de scurtare a răspunsurilor asupra calității informației generate. Unele modele de chatbot devin […]