Prima pagină » Reclamele pentru junk food au efect puternic asupra copiilor

Reclamele pentru junk food au efect puternic asupra copiilor

Reclamele pentru junk food au efect puternic asupra copiilor
Foto: precisionorthomd.com

Doar cinci minute de reclamă pentru alimente bogate în zahăr, grăsimi nesaturate sau sare sunt suficiente pentru ca un copil să consume, în aceeași zi, cu 130 de calorii mai mult decât în mod obișnuit. Ar putea ca această cantitate să pară neglijabilă, fiind vorba despre echivalentul a două felii de pâine, însă efectul este, de fapt, semnificativ, se arată în concluziile unui studiu prezentat la Congresul European pentru Obezitate, desfășurat în Málaga, Spania. Un aspect semnificativ al studiului este că efectul s-a menținut indiferent de formatul reclamei – fie că a fost vorba de clipuri video, postări pe rețelele sociale, podcasturi sau afișe publicitare – și indiferent dacă reclama promova un produs specific sau doar o marcă generală de fast food.

Studiul, realizat pe un lot de 240 de copii cu vârste între 7 și 15 ani din Marea Britanie, a analizat comportamentul alimentar al participanților după expunerea la reclame pentru junk food, în comparație cu datele obținute de la un grup de control care a vizionat reclame neutre (non-alimentare). După vizionarea spoturilor, copiii au primit gustări, printre care struguri sau ciocolată, urmate de un prânz variat. Rezultatul: în medie, copiii expuși la reclame alimentare au consumat 58 de calorii în plus la gustare și 73 la prânz.

„Este primul studiu care arată că inclusiv reclamele de tip brand-only influențează cât mănâncă un copil”, a explicat Emma Boyland, autoare principală a studiului citat și profesoară la Universitatea din Liverpool. „Copiii nu au fost influențați să mănânce produsul din reclamă, ci pur și simplu au fost stimulați să mănânce ce aveau la dispoziție”, a declarat ea, citată de The Guardian. 

Experții cer închiderea „portițelor” legislative

Descoperirile readuc în dezbatere problema legislativă: deși Marea Britanie va introduce, în octombrie 2025, o interdicție asupra reclamelor pentru alimente nesănătoase (televiziunile nu le mai pot difuza înainte de 21:00, iar în online nu mai pot fi difuzate deloc), există în continuare unele „scăpări”, comentează The Guardian.

„Măsurile actuale nu acoperă alte situații, cum ar fi afișajul din spațiile publice sau reclamele în care apare doar marca lanțului de restaurante, fără produs. Copiii, în special cei care deja au obezitate, sunt extrem de vulnerabili. Dacă guvernul vrea cu adevărat să protejeze copiii, trebuie să închidă aceste portițe”, avertizează Katharine Jenner, directoarea Obesity Health Alliance. 

Inechitățile sociale adâncesc criza

Dr. Helen Stewart, de la Royal College of Paediatrics and Child Health, a atras atenția asupra dimensiunii sociale a fenomenului: „În zonele defavorizate, rata obezității infantile este de peste două ori mai mare decât în celelalte regiuni. Nu putem combate criza fără reglementări clare asupra industriei alimentare.”

În replică, un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Sănătate și Asistență Socială din Marea Britanie a declarat: „Guvernul a luat măsuri curajoase pentru a limita reclamele la junk food adresate copiilor. Estimăm că aceste măsuri vor reduce cu 20.000 numărul copiilor afectați de obezitate și vor aduce economiei un beneficiu de 2 miliarde de lire sterline.”

Alte articole importante
Acord uriaș în industria EV: Samsung va furniza baterii pentru Tesla
Companii
Acord uriaș în industria EV: Samsung va furniza baterii pentru Tesla
Samsung poartă negocieri cu Tesla pentru furnizarea de baterii pentru vehiculele electrice, într-un contract de 2,11 miliarde de dolari. Această colaborare ar putea consolida poziția celor două companii pe segmentul EV-urilor, răspunzând cererii tot mai mari de baterii performante. Samsung negociază cu Tesla un contract de 2,11 miliarde $ pentru baterii EV Samsung SDI, divizia […]
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice se reia pe 6 noiembrie
Companii
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice se reia pe 6 noiembrie
Joi, 6 noiembrie, debutează o nouă sesiune a programului Rabla 2025 pentru persoanele fizice, prin care se înnoiește parcul auto național. Autoritățile promit o procedură simplificată și fonduri consistente, menite să stimuleze achiziția de vehicule noi, inclusiv electrice și hibride. Joi se reia Rabla 2025 pentru persoane fizice: până la 18.500 de lei pentru o […]
Piața imobiliară europeană se reconfigurează: țările unde vânzările de locuințe explodează și cele unde piața se prăbușește
Piața imobiliară europeană se reconfigurează: țările unde vânzările de locuințe explodează și cele unde piața se prăbușește
Europa traversează o nouă etapă în evoluția pieței imobiliare, cu diferențe majore între țări. În timp ce unele state se bucură de creșteri spectaculoase ale vânzărilor de locuințe, altele înregistrează scăderi abrupte. Majoritatea dintre acestea sunt cauzate de dobânzi ridicate, oferte limitate și acces redus la credite. Irlandezii și finlandezii cumpără mai puțin: locuințele devin […]
Primele imagini cu Renault Twingo EV. Cât va costa electricul urban
Companii
Primele imagini cu Renault Twingo EV. Cât va costa electricul urban
Noul Renault Twingo E-Tech a fost dezvăluit înaintea lansării oficiale, care este programată pentru 6 noiembrie. Modelul francez de clasă mică promite să devină una dintre cele mai accesibile mașini electrice din Europa, cu un preț de pornire situat sub pragul psihologic de 20.000 de euro. Noul Renault Twingo electric va costa sub 20.000 de […]
Palatele istorice din Timișoara, scoase la vânzare. Case și clădiri de lux cu prețuri uriașe
Palatele istorice din Timișoara, scoase la vânzare. Case și clădiri de lux cu prețuri uriașe
Timișoara își scoate la vânzare o serie de palate și clădiri istorice recent restaurate. Acestea atrag atenția colecționarilor și investitorilor. Printre acestea, Casa cu Ax de Fier se remarcă prin prețul estimat la 4,45 milioane de euro și valoarea sa istorică. Clădirea reprezintă un simbol al orașului. Casa cu Ax de Fier – o clădire […]
Cumpărătorul activelor Lukoil spune că va pune capăt relației cu Rusia și va schimba complet scena petrolieră
Cumpărătorul activelor Lukoil spune că va pune capăt relației cu Rusia și va schimba complet scena petrolieră
Cumpărătorul activelor Lukoil, Gunvor, spune că vânzarea gigantului rus marchează un punct final clar între cele două companii. Fondatorul Gunvor, Torbjörn Törnqvist, a declarat pentru Bloomberg că „aceasta este o despărțire completă; odată încheiată tranzacția, atât, s-a terminat”. Chiar dacă sancțiunile împotriva Lukoil vor fi ridicate, Gunvor nu va revinde activele companiei ruse. Tranzacția vizează […]