Prima pagină » România riscă să piardă 37 de trenuri noi. Alstom amenință cu ruperea contractului de 1,7 miliarde de lei

România riscă să piardă 37 de trenuri noi. Alstom amenință cu ruperea contractului de 1,7 miliarde de lei

România riscă să piardă 37 de trenuri noi. Alstom amenință cu ruperea contractului de 1,7 miliarde de lei
sursă foto: Alstom

Asociația Pro Infrastructură spune că producătorul francez Alstom ia în calcul rezilierea contractului pentru livrarea a 37 de trenuri Coradia Stream, dacă penalitățile pentru întârzieri continuă să crească. În spatele ușilor închise, se duce de un an o luptă dură între companie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și consultantul Egis. Miza ar fi legată de sute de milioane de lei și viitorul modernizării transportului feroviar din România.

Un contract mult așteptat, blocat de întârzieri uriașe

Povestea trenurilor Coradia Stream pentru România a început cu mult entuziasm. Licitația a fost lansată în aprilie 2020, iar după un șir de contestații și procese, contractul a fost semnat abia în martie 2022. Înțelegerea prevedea că în maximum 20 de luni primul tren ar fi trebuit să circule deja pe șine, iar până la sfârșitul lui 2024 toate cele 20 de rame incluse în prima etapă trebuiau livrate. Celelalte 17 trenuri făceau obiectul unui contract subsecvent.

Realitatea a arătat însă complet diferit. Până în martie 2025, întârzierea acumulată era de 439 de zile, ceea ce înseamnă penalități estimate la 266 de milioane de lei, adică aproximativ 11% din valoarea totală a contractului. Aceste date, confirmate de Asociația Pro Infrastructură, arată dimensiunea problemei.

În prezent, România a primit doar patru rame Coradia Stream, iar a cincea se află pe drum. Însă, dacă tensiunile escaladează și Alstom decide să rupă contractul, țara ar putea rămâne cu aceste trenuri livrate parțial, dar fără mentenanță, transformând un proiect strategic într-un eșec de zile mari.

De ce se întârzie livrările de trenuri?

Întârzierea nu ține doar de voința Alstom, explică API. În timpul licitației, caietul de sarcini a fost modificat astfel încât să permită și trenuri neomologate, aflate încă în faza de dezvoltare. Astfel, nu mai era vorba de un produs standard, „de pe raft”, ci de un tren nou, pentru care procesul de testare și probe a devenit mult mai complex și imprevizibil.

Calendarul de livrare, însă, nu a fost ajustat corespunzător. Rezultatul a venit cu tensiuni între toate părțile implicate și penalități uriașe.

La acestea s-au adăugat factori externi majori, printre care pandemia de Covid-19, care a perturbat fluxurile de producție și logistică la nivel global, și războiul din Ucraina, ce a blocat lanțurile de aprovizionare pentru numeroase componente esențiale.

Un termen nou, aceleași probleme

Pentru a evita colapsul proiectului, părțile au semnat în septembrie 2024 un act adițional prin care termenul de livrare a fost extins până în ianuarie 2026. A fost anexat și un nou grafic de livrări, însă, în ciuda acestei reprogramări, penalitățile pentru întârzierile acumulate rămân valabile și continuă să se aplice.

Aici apare riscul major: Alstom, o companie globală care nu își permite să funcționeze „ca o organizație de caritate”, ar putea decide că este mai avantajos să rupă contractul decât să plătească penalități uriașe.

Riscul e real. Dacă penalitățile depășesc costul rezilierii, Alstom va alege să se retragă. Iar România va rămâne cu patru trenuri fără mentenanță, imposibil de operat în condiții optime”, avertizează API.

Alte articole importante
Exasperată de lipsa acută de personal, o țară europeană introduce ziua de muncă de 13 ore
Exasperată de lipsa acută de personal, o țară europeană introduce ziua de muncă de 13 ore
Grecia se poziționează în fruntea unei noi tendințe în Uniunea Europeană, introducând opțiunea ca ziua de muncă să aibă până la 13 ore și oferind posibilitatea unei săptămâni de lucru de patru zile, printr-un pachet legislativ care urmează să fie adoptat în septembrie 2025. Această măsură face parte dintr-un plan guvernamental menit să răspundă provocărilor legate de […]
Semne clare de recesiune în România: euro urcă, prețurile explodează – Ce spun analiștii
Semne clare de recesiune în România: euro urcă, prețurile explodează – Ce spun analiștii
Ultimele date publicate de Asociația CFA România indică semne clare de încetinire economică și un risc ridicat de recesiune, chiar dacă agențiile de rating au menținut România în categoria recomandată pentru investiții. Leul este așteptat să continue deprecierea, inflația să accelereze, iar prețurile locuințelor să stagneze sau chiar să scadă. În acest context, analiștii se […]
Suedia, model într-un nou proiect european de stimulare a investițiilor populației
Suedia, model într-un nou proiect european de stimulare a investițiilor populației
Uniunea Europeană vrea să elibereze trilioane de euro din economiile populației stimulând investițiile pe piețele de capital. Reprezentanții europeni spun că blocul urmărește să le ofere cetățenilor „o gamă mai largă de instrumente și cunoștințe pentru a-și investi economiile în moduri care să le aducă beneficii directe pentru economia personală, în timp ce stimulează simultan peisajul […]
ROBOR stagnează, dar IRCC pregătește noi scumpiri la rate – ce urmează pentru milioane de debitori
ROBOR stagnează, dar IRCC pregătește noi scumpiri la rate – ce urmează pentru milioane de debitori
După luni întregi de fluctuații, indicii ROBOR par să fi intrat într-o perioadă de stagnare: 6,60% pentru ROBOR la 3 luni și 6,75% pentru cel la 6 luni. Însă, în timp ce debitorii care au contractat credite înainte de 2019 respiră temporar ușurați, clienții cu împrumuturi legate de IRCC trebuie să se pregătească pentru o […]
Puloverele cu inscripția URSS (CCCP), ca cel purtat de Serghei Lavrov la summitul din Alaska, s-au vândut ca pâinea caldă
Puloverele cu inscripția URSS (CCCP), ca cel purtat de Serghei Lavrov la summitul din Alaska, s-au vândut ca pâinea caldă
Serghei Lavrov, ministrul rus de Externe, a făcut recent furori cu o alegere vestimentară aparte, purtând un pulover alb inscripționat cu literele „СССР”, acronimul rusesc pentru „URSS” (Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste). Acest detaliu vestimentar a fost observat imediat la sosirea sa în Anchorage, Alaska, pentru summitul mult-așteptat dintre președinții Vladimir Putin și Donald Trump. Îmbrăcat […]
Generația X generează peste un sfert din cheltuielile naționale, peste media globală
Generația X generează peste un sfert din cheltuielile naționale, peste media globală
Cumpărătorii din Generația X joacă un rol semnificativ în economia unei țări, realizând peste un sfert din cheltuielile naționale. Această grupă de vârstă, aflată în plină maturitate financiară, se evidențiază prin puterea de cumpărare și influența sa asupra pieței de consum. Generația X, motor important în ceea ce privește cheltuielile din economiile naționale Consumatorii români […]