Prima pagină » România riscă să piardă 37 de trenuri noi. Alstom amenință cu ruperea contractului de 1,7 miliarde de lei

România riscă să piardă 37 de trenuri noi. Alstom amenință cu ruperea contractului de 1,7 miliarde de lei

România riscă să piardă 37 de trenuri noi. Alstom amenință cu ruperea contractului de 1,7 miliarde de lei
sursă foto: Alstom

Asociația Pro Infrastructură spune că producătorul francez Alstom ia în calcul rezilierea contractului pentru livrarea a 37 de trenuri Coradia Stream, dacă penalitățile pentru întârzieri continuă să crească. În spatele ușilor închise, se duce de un an o luptă dură între companie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și consultantul Egis. Miza ar fi legată de sute de milioane de lei și viitorul modernizării transportului feroviar din România.

Un contract mult așteptat, blocat de întârzieri uriașe

Povestea trenurilor Coradia Stream pentru România a început cu mult entuziasm. Licitația a fost lansată în aprilie 2020, iar după un șir de contestații și procese, contractul a fost semnat abia în martie 2022. Înțelegerea prevedea că în maximum 20 de luni primul tren ar fi trebuit să circule deja pe șine, iar până la sfârșitul lui 2024 toate cele 20 de rame incluse în prima etapă trebuiau livrate. Celelalte 17 trenuri făceau obiectul unui contract subsecvent.

Realitatea a arătat însă complet diferit. Până în martie 2025, întârzierea acumulată era de 439 de zile, ceea ce înseamnă penalități estimate la 266 de milioane de lei, adică aproximativ 11% din valoarea totală a contractului. Aceste date, confirmate de Asociația Pro Infrastructură, arată dimensiunea problemei.

În prezent, România a primit doar patru rame Coradia Stream, iar a cincea se află pe drum. Însă, dacă tensiunile escaladează și Alstom decide să rupă contractul, țara ar putea rămâne cu aceste trenuri livrate parțial, dar fără mentenanță, transformând un proiect strategic într-un eșec de zile mari.

De ce se întârzie livrările de trenuri?

Întârzierea nu ține doar de voința Alstom, explică API. În timpul licitației, caietul de sarcini a fost modificat astfel încât să permită și trenuri neomologate, aflate încă în faza de dezvoltare. Astfel, nu mai era vorba de un produs standard, „de pe raft”, ci de un tren nou, pentru care procesul de testare și probe a devenit mult mai complex și imprevizibil.

Calendarul de livrare, însă, nu a fost ajustat corespunzător. Rezultatul a venit cu tensiuni între toate părțile implicate și penalități uriașe.

La acestea s-au adăugat factori externi majori, printre care pandemia de Covid-19, care a perturbat fluxurile de producție și logistică la nivel global, și războiul din Ucraina, ce a blocat lanțurile de aprovizionare pentru numeroase componente esențiale.

Un termen nou, aceleași probleme

Pentru a evita colapsul proiectului, părțile au semnat în septembrie 2024 un act adițional prin care termenul de livrare a fost extins până în ianuarie 2026. A fost anexat și un nou grafic de livrări, însă, în ciuda acestei reprogramări, penalitățile pentru întârzierile acumulate rămân valabile și continuă să se aplice.

Aici apare riscul major: Alstom, o companie globală care nu își permite să funcționeze „ca o organizație de caritate”, ar putea decide că este mai avantajos să rupă contractul decât să plătească penalități uriașe.

Riscul e real. Dacă penalitățile depășesc costul rezilierii, Alstom va alege să se retragă. Iar România va rămâne cu patru trenuri fără mentenanță, imposibil de operat în condiții optime”, avertizează API.

Alte articole importante
Rușii pun banii la saltea și fug de bănci. Depozitele bancare ating cel mai jos nivel din ultimii trei ani
Rușii pun banii la saltea și fug de bănci. Depozitele bancare ating cel mai jos nivel din ultimii trei ani
Depozitele bancare din Rusia au crescut în septembrie cu doar 67 de miliarde de ruble, ajungând la 62,7 trilioane, potrivit datelor Băncii Centrale. Luna august adusese o creștere de 70 de miliarde de ruble. În iunie și iulie, depozitele urcaseră cu peste 700 de miliarde lunar, scrie MoscowTimes. Excluzând luna ianuarie, când populația cheltuiește tradițional […]
Google anunță un salt uriaș în calculul cuantic. Supercomputerele, depășite pentru prima dată
Tehnologie
Google anunță un salt uriaș în calculul cuantic. Supercomputerele, depășite pentru prima dată
Google a confirmat oficial că un algoritm de ultimă generație, rulat pe computerul său cuantic, a depășit pentru prima dată capacitățile supercomputerelor clasice. Algoritmul a fost testat prin compararea rezultatelor cu tehnologia NMR (rezonanță magnetică nucleară), aceeași utilizată la scanările RMN. Google marchează un moment istoric în era cuantică Google a anunțat că a reușit […]
Eurostar cumpără 30 de trenuri de mare viteză cu 2 miliarde €
Companii
Eurostar cumpără 30 de trenuri de mare viteză cu 2 miliarde €
Compania feroviară Eurostar a anunțat o investiție de 2 miliarde de euro pentru achiziționarea a 30 de trenuri etajate de mare viteză. Noua flotă va fi destinată rutelor internaționale din Europa și promite să ofere un plus de confort, eficiență energetică, precum și o capacitate crescută de transport pentru pasageri. Eurostar pariază pe eficiență și […]
NASA confirmă: Terra va avea o a doua Lună în următorii 58 de ani
NASA confirmă: Terra va avea o a doua Lună în următorii 58 de ani
NASA a confirmat că Terra va avea o a doua Lună naturală în următoarele decenii, ca urmare a unei capturi gravitaționale rare. Potrivit experților agenției spațiale americane, un asteroid de dimensiuni considerabile ar putea intra pe o orbită stabilă în jurul planetei noastre în următorii 58 de ani, transformându-se într-un satelit temporar al Pământului. NASA: […]
ANALIZĂ
Cât valorează o diplomă universitară în România
Cât valorează o diplomă universitară în România
Un raport recent arată o diferență semnificativă de venituri între românii absolvenți cu diplomă universitară și cei fără studii superioare. Potrivit datelor Eurostat, absolvenții de învățământ superior câștigă în medie cu aproape 150% mai mult, evidențiind impactul major al educației asupra nivelului salarial în țara noastră. Absolvenții cu diplomă universitară câștigă cu 148% mai mult […]
Peste 850 de personalităţi mondiale cer interzicerea „superinteligenței” AI înainte să fie prea târziu
Peste 850 de personalităţi mondiale cer interzicerea „superinteligenței” AI înainte să fie prea târziu
O petiție semnată de peste 850 de personalități mondiale, inclusiv co-fondatorul Apple Steve Wozniak și miliardarul Richard Branson, cere stoparea dezvoltării inteligenței artificiale „superinteligente”. În paralel, companiile mari din tech precum OpenAI, xAI sau Meta concurează deja pentru a dezvolta modele tot mai puternice. Peste 850 de personalităţi mondiale semnează contra AI Un grup impresionant […]