Prima pagină » Românii scot din buzunar sume exorbitante în sezonul nunților – și nu e vorba doar despre „darul de nuntă”

Românii scot din buzunar sume exorbitante în sezonul nunților – și nu e vorba doar despre „darul de nuntă”

Românii scot din buzunar sume exorbitante în sezonul nunților - și nu e vorba doar despre „darul de nuntă”
sursă foto: Freepik

În România, sezonul nunților nu mai înseamnă doar petreceri și bucurie. Pentru mulți, acest tip de eveniment a devenit un test de rezistență pentru portofel. Un sondaj Revolut arată cât de mare e, de fapt, presiunea financiară pusă pe invitați și cum tinerii simt cel mai tare impactul acestor cheltuieli tot mai extravagante.

Sezonul nunților la care ești invitat, un lux tot mai greu de susținut

Într-un context în care România conduce în Uniunea Europeană la rata căsătoriilor, cu 5,8 căsătorii la mia de locuitori în 2023, participarea la nunți a devenit o parte inevitabilă din viața socială a românilor. Însă, potrivit unui sondaj realizat de Revolut în iunie 2025, tot mai mulți români se confruntă cu costul la care se ridică întreaga pregătire pentru eveniment: a merge la nuntă în 2025 înseamnă să cheltui între 300 și 1.000 de euro – și nu vorbim doar de dar.

Ținuta, transportul, cazarea, petrecerile dinaintea nunții și alte cheltuieli adiacente transformă un răspuns afirmativ la invitație, într-o decizie bugetară grea. Concret, 29% dintre respondenți au declarat că bugetul lor pentru participarea la o nuntă variază între 301-500 de euro, iar 27% ajung chiar la sume între 501-1.000 de euro. Iar asta într-un singur weekend.

Presiunea socială și Instagramul: principalele surse de stres financiar

Sondajul relevă că 70% dintre români simt  o presiune de neimaginat și vor să cheltuiască mai mult decât își permit. Pentru 20% dintre aceștia, presiunea este resimțită frecvent, iar pentru 11% este o constantă. Tinerii sunt cei mai afectați: 19% dintre cei cu vârsta între 18-24 de ani și 17% dintre cei între 25-34 de ani simt presiunea financiară ca fiind constantă.

Totul pornește de la așteptările sociale (28%) și dorința autentică de a sărbători un moment special (27%). În plus, rețelele sociale amplifică și mai tare anxietatea: 6% spun că Instagram și TikTok influențează decisiv cheltuielile, iar procentul urcă la 15% în rândul tinerilor de 18-24 de ani.

Fiecare fotografie perfectă postată pe rețelele sociale pare să ridice standardele a ceea ce înseamnă „prezență la nuntă”. De la outfit-uri de designer până la locații spectaculoase și petreceri tematice, invitații se simt obligați să țină pasul, chiar și cu prețul unor sacrificii financiare pe care nu le-ar face pentru ei înșiși. Totul merge pe ideea: „dacă mergem noi, vor veni și ei”.

Când regretul ia locul bucuriei: tot mai mulți spun că „nu se merită”

Un aspect important evidențiat de studiul Revolut este regretul de după eveniment: 3 din 10 români spun că au regretat participarea la o nuntă din cauza costurilor implicate. Femeile resimt mai puternic acest aspect – 32% dintre ele afirmă că au avut regrete financiare, comparativ cu 24% dintre bărbați.

Printre elementele considerate exagerate de respondenți se numără codul vestimentar strict (29%), petrecerile de burlaci/burlăcițe organizate în străinătate (27%) și așteptările legate de cadouri scumpe (22%). Toate aceste tendințe transformă nunta dintr-un moment de celebrare într-o ocazie de „etalat statutul”, ceea ce amplifică frustrarea invitaților și le scade entuziasmul.

Alte articole importante
Vulnerabilitatea bărbaților devine o nouă strategie de succes în business
Vulnerabilitatea bărbaților devine o nouă strategie de succes în business
Tot mai multe companii descoperă, mai nou, că grupurile de sprijin în care se cultivă sau se încurajează vulnerabilitatea bărbaților pot îmbunătăți sănătatea organizațională și productivitatea. Estée Lauder, Channel 4, Virgin Media O2 sau BAE Systems se numără printre cei care susțin de ani buni astfel de grupuri. Preferă, însă, să nu vorbească despre ele, […]
Cea mai izolată cazare din lume: cabina plutitoare din Groenlanda, unde stai printre ghețari
Cea mai izolată cazare din lume: cabina plutitoare din Groenlanda, unde stai printre ghețari
La mii de kilometri de civilizație, într-un golf înghețat din estul Groenlandei, există cea mai izolată cazare din lume. O cabană plutitoare, cu o singură cameră. Este un loc unde singurul semn de viață e un telefon prin satelit. Cei mai mulți aleg această cazare pentru a se reconecta cu ei înșiși.  Cea mai izolată […]
ANALIZĂ
Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?
Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?
Liderii marilor producători auto europeni afirmă că sunt pregătiți să crească semnificativ investițiile în Europa. Principala condiție pusă de aceștia este ca Uniunea Europeană să relaxeze interdicția privind motoarele termice din 2035. Giganții auto din Europa susțin că, fără această schimbare, industria riscă să piardă competitivitatea în fața Statelor Unite și a Chinei. Liderii auto […]
4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială
Companii
4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială
Deși inteligența artificială transformă rapid economia globală, majoritatea companiilor din România rămân la început de drum în procesul de adoptare. Un studiu realizat de Rogalski Damaschin și Reveal Marketing Research arată că aproape jumătate dintre firmele românești nu au implementat deloc soluții bazate pe AI. Liderii de afaceri manifestă, în general, prudență sau chiar rezistență […]
Idei de la Bill Gates despre tehnologia climatică: inovație reală versus obiective pe termen scurt
Idei de la Bill Gates despre tehnologia climatică: inovație reală versus obiective pe termen scurt
Bill Gates avertizează că obiectivele climatice imediate au captat prea mult atenția decidenților la nivel global și că asta îi poate distrage de la inovația reală și profundă, care este, de fapt, o gândire strategică pe termen lung. Energia și industria grea sunt, în opinia lui Gates, sectoare critice, în care inovarea este esențială. Totodată, […]
Acord uriaș în industria EV: Samsung va furniza baterii pentru Tesla
Companii
Acord uriaș în industria EV: Samsung va furniza baterii pentru Tesla
Samsung poartă negocieri cu Tesla pentru furnizarea de baterii pentru vehiculele electrice, într-un contract de 2,11 miliarde de dolari. Această colaborare ar putea consolida poziția celor două companii pe segmentul EV-urilor, răspunzând cererii tot mai mari de baterii performante. Samsung negociază cu Tesla un contract de 2,11 miliarde $ pentru baterii EV Samsung SDI, divizia […]