Raportul final privind implozia submersibilului Titan a dezvăluit detalii cutremurătoare despre construcția și testarea acestui vehicul subacvatic. Aparatul experimental a jucat un rol crucial în tragedia care a costat viața a cinci persoane în iunie 2023.
Pe 18 iunie 2023, submersibilul Titan, operat de OceanGate, a început o scufundare către epava RMS Titanic în Oceanul Atlantic de Nord. Conform raportului MBI al United States Coast Guard, la circa o oră şi 45 de minute de la începutul coborârii s-a pierdut contactul cu submersibilul.
Rămășițele acestuia au fost localizate pe fundul mării în data de 22 iunie 2023. În total cinci persoane au pierit: dintre ele se numărau CEO-ul OceanGate, exploratori şi un tată cu fiul său.
Raportul final al National Transportation Safety Board (NTSB) a stabilit că implozia Titan a avut la bază „ingenierie defectuoasă” care „a dus la construcţia unui vas de presiune din compozit de fibră de carbon care prezenta numeroase anomalii şi nu îndeplinea cerinţele de rezistenţă şi durabilitate”, scrie AP.
Totodată, compania OceanGate nu a testat adecvat submersibilul:
„OceanGate … nu a testat corespunzător submersibilul şi prin urmare nu a avut informaţii fiabile despre durabilitatea sa reală.”
Raportul NTSB şi documentele publicate arată că vasul de presiune al Titan a prezentat defecte de fabricaţie. Acestea includeau: ondulări, porozitate, goluri şi delaminări între straturile de fibră de carbon.
Un „bang” sonor intens a fost înregistrat la scufundarea din 15 iulie 2022 (plonjajul #80). Ulterior, senzorii de torsiune au indicat modificări semnificative la stratul respectiv de carcasă.
Raportul Coast Guard/MBI a caracterizat accidentul drept „care ar fi putut fi prevenit”. Conform documentului, OceanGate a ignorat numeroase avertismente, a operat într-un cadru de reglementare ambigu şi a menţinut o cultură internă toxică.
„De mai mulţi ani înaintea incidentului, OceanGate a folosit tactici de intimidare, a beneficiat de regimuri de operaţiuni „ştiinţifice” şi şi-a exploatat reputaţia favorabilă pentru a evita controlul reglementar.”
Titan era echipat cu un sistem de monitorizare în timp real (RTM) care aduna date de la senzori privind tensiunea şi acustica. Cu toate acestea, analizele ulterioare au arătat că sistemul nu a fost utilizat pentru a lua decizii preventive.
De asemenea, materiale de arhivă arată că fereastra vizuală (viewport) achiziţionată în 2020 de la o firmă germană nu era certificată pentru adâncimea destinaţiei.
OceanGate a decis să sisteze operaţiunile în luna iulie 2023, după implozia Titan. Un purtător de cuvânt al companiei a refuzat să comenteze la solicitarea agenţiei AP.
Submersibilul Titan realizase tururi turistice la epava Titanic din 2021. Ultima sa scufundare s-a derulat în dimineaţa zilei de 18 iunie 2023. Aproximativ două ore după coborâre, legătura cu nava de suport a fost pierdută. O căutare de mai multe zile, conduse inclusiv de Canada, a atras atenţia internaţională. În cea de-a patra zi, un robot subacvatic a descoperit resturi ale submersibilului Titan.