Prima pagină » Sabotaj în apele internaționale: Explozii misterioase lovesc mai multe petroliere, după vizite în porturi rusești

Sabotaj în apele internaționale: Explozii misterioase lovesc mai multe petroliere, după vizite în porturi rusești

Sabotaj în apele internaționale: Explozii misterioase lovesc mai multe petroliere, după vizite în porturi rusești
Explozii lovesc mai multe petroliere după vizite în porturi rusești. Foto ilustrativ

O serie de atacuri cu mine limpet asupra unor petroliere au zguduit lumea transporturilor maritime în acest an, ridicând suspiciuni că aceste explozii ar face parte dintr-o campanie de sabotaj susținută de un agent statal. Cinci nave au fost lovite de explozibile plasate deliberat, cel mai recent incident având loc săptămâna trecută, când petrolierul grecesc Vilamoura a fost afectat în zona motorului, în largul coastelor Libiei.

Legătura cu porturile rusești și ipoteza implicării Ucrainei

Toate cele cinci nave au făcut escală în porturi rusești cu doar câteva săptămâni înainte de atacuri, ceea ce a determinat unii experți în securitate să sugereze că Ucraina ar putea fi implicată în aceste acțiuni. Deși autoritățile de la Kiev nu au confirmat o implicare directă, forțele sale de securitate au un istoric de acțiuni clandestine împotriva intereselor rusești. Serviciile militare de informații ucrainene au emis marți o declarație în care au catalogat Vilamoura drept parte a „flotei umbre” a Rusiei, scrie Financial Times.

Divergențe privind natura atacurilor și potențiali autori

Un consilier în domeniul securității maritime a declarat că inițial „toate indiciile” arătau spre Ucraina. Totuși, atacul asupra Vilamoura, care a vizat carena navei și nu lateralul acesteia, a generat speculații privind posibili alți sabotori care ar putea fi responsabili pentru o parte din aceste incidente.

Patru dintre nave au făcut escală în porturi din Libia, o țară fragmentată între facțiuni rivale ce depind financiar de veniturile provenite din exporturile petroliere. Toate petrolierele au fost înregistrate și ancorate în largul Maltei pentru aprovizionare.

Cronologia atacurilor și zonele afectate

Atacul asupra Vilamoura a avut loc după un incident similar în ianuarie și alte trei în februarie. Majoritatea atacurilor s-au petrecut în Marea Mediterană, dar un petrolier a fost lovit și în Marea Baltică.

Martin Kelly, șeful departamentului de consultanță în securitate maritimă la EOS Risk Group, a remarcat că există doar „anumite” asemănări între ultimul atac și cele anterioare.

„Există o varietate de posibili responsabili, inclusiv actori libieni sau alte state care au capacitatea și, eventual, motivația necesară,” a adăugat el.

Reacția organizațiilor internaționale

Chiar înainte de ultimul incident, Arsenio Dominguez, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale a ONU, și-a exprimat luna trecută îngrijorarea față de valul de explozii. „Confirm că vom monitoriza îndeaproape aceste incidente și investigațiile aferente,” a declarat el în fața comitetului de siguranță al organizației.

Proprietarii navelor și detalii despre petrolierele afectate

Patru dintre nave aparțin unor cunoscuți armatori greci și ciprioți. Vilamoura, lovită săptămâna trecută, face parte din Cardiff Group, condus de antreprenorul George Economou. Seacharm și Seajewel, lovite în ianuarie și februarie în largul Turciei și Italiei, sunt deținute de Thenamaris, un grup important de transport maritim controlat de Nikolas Martinos. Grace Ferrum, avariată în februarie lângă Libia, aparține companiei cipriote Cymare. Koala, afectată de o explozie în portul Ust-Luga din Rusia, a fost supusă sancțiunilor UE în mai pentru transport ilegal de petrol rusesc.

Aspecte legate de sancțiuni și transportul petrolului

Nu există indicii că celelalte nave au încălcat regulile G7 privind transportul petrolului rusesc cumpărat la prețuri peste 60 de dolari pe baril. Datele de urmărire a navelor arată că majoritatea au făcut escală în porturi rusești care gestionează petrolul produs în Kazahstan, țară neafectată de sancțiuni.

Detalii despre ultimul atac asupra Vilamoura

Compania TMS Tankers a confirmat că nava sa a suferit o „explozie în camera motoarelor” în timp ce transporta un milion de barili de petrol brut încărcați în portul Zuwetina din Libia. Nu au fost raportate victime sau poluare.

„Camera motoarelor a fost inundată, iar nava și-a pierdut manevrabilitatea, dar infiltrarea apei s-a oprit și a rămas stabilă,” au precizat reprezentanții companiei.

Thenamaris a confirmat că navele sale au fost afectate de „incidente de securitate în momente și locații diferite în Marea Mediterană” în acest an. „Thenamaris, întotdeauna conformă cu regulamentele internaționale și europene, cooperează pe deplin cu autoritățile pentru a sprijini investigațiile în curs,” au adăugat aceștia.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Tot mai mulți tineri din întreaga lume renunță la vacanțele clasice și aleg să călătorească gratuit, în schimbul muncii voluntare în hosteluri, ferme sau școli. Platformele online care promit „experiențe autentice de viață” au devenit o industrie globală, cu milioane de utilizatori. Însă în spatele acestor imagini idilice de pe rețelele sociale se ascund povești […]