O serie de atacuri cu mine limpet asupra unor petroliere au zguduit lumea transporturilor maritime în acest an, ridicând suspiciuni că aceste explozii ar face parte dintr-o campanie de sabotaj susținută de un agent statal. Cinci nave au fost lovite de explozibile plasate deliberat, cel mai recent incident având loc săptămâna trecută, când petrolierul grecesc Vilamoura a fost afectat în zona motorului, în largul coastelor Libiei.
Toate cele cinci nave au făcut escală în porturi rusești cu doar câteva săptămâni înainte de atacuri, ceea ce a determinat unii experți în securitate să sugereze că Ucraina ar putea fi implicată în aceste acțiuni. Deși autoritățile de la Kiev nu au confirmat o implicare directă, forțele sale de securitate au un istoric de acțiuni clandestine împotriva intereselor rusești. Serviciile militare de informații ucrainene au emis marți o declarație în care au catalogat Vilamoura drept parte a „flotei umbre” a Rusiei, scrie Financial Times.
Un consilier în domeniul securității maritime a declarat că inițial „toate indiciile” arătau spre Ucraina. Totuși, atacul asupra Vilamoura, care a vizat carena navei și nu lateralul acesteia, a generat speculații privind posibili alți sabotori care ar putea fi responsabili pentru o parte din aceste incidente.
Patru dintre nave au făcut escală în porturi din Libia, o țară fragmentată între facțiuni rivale ce depind financiar de veniturile provenite din exporturile petroliere. Toate petrolierele au fost înregistrate și ancorate în largul Maltei pentru aprovizionare.
Atacul asupra Vilamoura a avut loc după un incident similar în ianuarie și alte trei în februarie. Majoritatea atacurilor s-au petrecut în Marea Mediterană, dar un petrolier a fost lovit și în Marea Baltică.
Martin Kelly, șeful departamentului de consultanță în securitate maritimă la EOS Risk Group, a remarcat că există doar „anumite” asemănări între ultimul atac și cele anterioare.
„Există o varietate de posibili responsabili, inclusiv actori libieni sau alte state care au capacitatea și, eventual, motivația necesară,” a adăugat el.
Chiar înainte de ultimul incident, Arsenio Dominguez, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale a ONU, și-a exprimat luna trecută îngrijorarea față de valul de explozii. „Confirm că vom monitoriza îndeaproape aceste incidente și investigațiile aferente,” a declarat el în fața comitetului de siguranță al organizației.
Patru dintre nave aparțin unor cunoscuți armatori greci și ciprioți. Vilamoura, lovită săptămâna trecută, face parte din Cardiff Group, condus de antreprenorul George Economou. Seacharm și Seajewel, lovite în ianuarie și februarie în largul Turciei și Italiei, sunt deținute de Thenamaris, un grup important de transport maritim controlat de Nikolas Martinos. Grace Ferrum, avariată în februarie lângă Libia, aparține companiei cipriote Cymare. Koala, afectată de o explozie în portul Ust-Luga din Rusia, a fost supusă sancțiunilor UE în mai pentru transport ilegal de petrol rusesc.
Nu există indicii că celelalte nave au încălcat regulile G7 privind transportul petrolului rusesc cumpărat la prețuri peste 60 de dolari pe baril. Datele de urmărire a navelor arată că majoritatea au făcut escală în porturi rusești care gestionează petrolul produs în Kazahstan, țară neafectată de sancțiuni.
Compania TMS Tankers a confirmat că nava sa a suferit o „explozie în camera motoarelor” în timp ce transporta un milion de barili de petrol brut încărcați în portul Zuwetina din Libia. Nu au fost raportate victime sau poluare.
„Camera motoarelor a fost inundată, iar nava și-a pierdut manevrabilitatea, dar infiltrarea apei s-a oprit și a rămas stabilă,” au precizat reprezentanții companiei.
Thenamaris a confirmat că navele sale au fost afectate de „incidente de securitate în momente și locații diferite în Marea Mediterană” în acest an. „Thenamaris, întotdeauna conformă cu regulamentele internaționale și europene, cooperează pe deplin cu autoritățile pentru a sprijini investigațiile în curs,” au adăugat aceștia.