Prima pagină » Sabotaj în apele internaționale: Explozii misterioase lovesc mai multe petroliere, după vizite în porturi rusești

Sabotaj în apele internaționale: Explozii misterioase lovesc mai multe petroliere, după vizite în porturi rusești

Sabotaj în apele internaționale: Explozii misterioase lovesc mai multe petroliere, după vizite în porturi rusești
Explozii lovesc mai multe petroliere după vizite în porturi rusești. Foto ilustrativ

O serie de atacuri cu mine limpet asupra unor petroliere au zguduit lumea transporturilor maritime în acest an, ridicând suspiciuni că aceste explozii ar face parte dintr-o campanie de sabotaj susținută de un agent statal. Cinci nave au fost lovite de explozibile plasate deliberat, cel mai recent incident având loc săptămâna trecută, când petrolierul grecesc Vilamoura a fost afectat în zona motorului, în largul coastelor Libiei.

Legătura cu porturile rusești și ipoteza implicării Ucrainei

Toate cele cinci nave au făcut escală în porturi rusești cu doar câteva săptămâni înainte de atacuri, ceea ce a determinat unii experți în securitate să sugereze că Ucraina ar putea fi implicată în aceste acțiuni. Deși autoritățile de la Kiev nu au confirmat o implicare directă, forțele sale de securitate au un istoric de acțiuni clandestine împotriva intereselor rusești. Serviciile militare de informații ucrainene au emis marți o declarație în care au catalogat Vilamoura drept parte a „flotei umbre” a Rusiei, scrie Financial Times.

Divergențe privind natura atacurilor și potențiali autori

Un consilier în domeniul securității maritime a declarat că inițial „toate indiciile” arătau spre Ucraina. Totuși, atacul asupra Vilamoura, care a vizat carena navei și nu lateralul acesteia, a generat speculații privind posibili alți sabotori care ar putea fi responsabili pentru o parte din aceste incidente.

Patru dintre nave au făcut escală în porturi din Libia, o țară fragmentată între facțiuni rivale ce depind financiar de veniturile provenite din exporturile petroliere. Toate petrolierele au fost înregistrate și ancorate în largul Maltei pentru aprovizionare.

Cronologia atacurilor și zonele afectate

Atacul asupra Vilamoura a avut loc după un incident similar în ianuarie și alte trei în februarie. Majoritatea atacurilor s-au petrecut în Marea Mediterană, dar un petrolier a fost lovit și în Marea Baltică.

Martin Kelly, șeful departamentului de consultanță în securitate maritimă la EOS Risk Group, a remarcat că există doar „anumite” asemănări între ultimul atac și cele anterioare.

„Există o varietate de posibili responsabili, inclusiv actori libieni sau alte state care au capacitatea și, eventual, motivația necesară,” a adăugat el.

Reacția organizațiilor internaționale

Chiar înainte de ultimul incident, Arsenio Dominguez, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale a ONU, și-a exprimat luna trecută îngrijorarea față de valul de explozii. „Confirm că vom monitoriza îndeaproape aceste incidente și investigațiile aferente,” a declarat el în fața comitetului de siguranță al organizației.

Proprietarii navelor și detalii despre petrolierele afectate

Patru dintre nave aparțin unor cunoscuți armatori greci și ciprioți. Vilamoura, lovită săptămâna trecută, face parte din Cardiff Group, condus de antreprenorul George Economou. Seacharm și Seajewel, lovite în ianuarie și februarie în largul Turciei și Italiei, sunt deținute de Thenamaris, un grup important de transport maritim controlat de Nikolas Martinos. Grace Ferrum, avariată în februarie lângă Libia, aparține companiei cipriote Cymare. Koala, afectată de o explozie în portul Ust-Luga din Rusia, a fost supusă sancțiunilor UE în mai pentru transport ilegal de petrol rusesc.

Aspecte legate de sancțiuni și transportul petrolului

Nu există indicii că celelalte nave au încălcat regulile G7 privind transportul petrolului rusesc cumpărat la prețuri peste 60 de dolari pe baril. Datele de urmărire a navelor arată că majoritatea au făcut escală în porturi rusești care gestionează petrolul produs în Kazahstan, țară neafectată de sancțiuni.

Detalii despre ultimul atac asupra Vilamoura

Compania TMS Tankers a confirmat că nava sa a suferit o „explozie în camera motoarelor” în timp ce transporta un milion de barili de petrol brut încărcați în portul Zuwetina din Libia. Nu au fost raportate victime sau poluare.

„Camera motoarelor a fost inundată, iar nava și-a pierdut manevrabilitatea, dar infiltrarea apei s-a oprit și a rămas stabilă,” au precizat reprezentanții companiei.

Thenamaris a confirmat că navele sale au fost afectate de „incidente de securitate în momente și locații diferite în Marea Mediterană” în acest an. „Thenamaris, întotdeauna conformă cu regulamentele internaționale și europene, cooperează pe deplin cu autoritățile pentru a sprijini investigațiile în curs,” au adăugat aceștia.

Alte articole importante
EVERGENT Investments raportează profit uriaș de 3,7 miliarde lei
EVERGENT Investments raportează profit uriaș de 3,7 miliarde lei
EVERGENT Investments a atins în primul semestru din 2025 cel mai ridicat nivel al activelor administrate din istoria companiei. Grupul a raportat profit net de peste 110 milioane lei și rezultate solide, în pofida provocărilor economice. Active record pentru EVERGENT Investments La 30 iunie 2025, EVERGENT Investments (simbol bursier EVER) a înregistrat active administrate de […]
Cele două funcții pe care trebuie să le dezactivezi pe telefon ca să nu fii urmărit de hackeri
Tehnologie
Cele două funcții pe care trebuie să le dezactivezi pe telefon ca să nu fii urmărit de hackeri
Două funcții ale telefonului mobil pot expune utilizatorii la atacuri cibernetice dacă rămân active atunci când părăsim locuința. Care sunt cele două funcții din telefon prin care poți fi urmărit Cele două funcții, Wi-Fi și Bluetooth, sunt de multe ori lăsate active pe telefoane, din comoditate. Totuși, acest obicei ușurează accesul infractorilor la informații private, […]
Plasticul biodegradabil: Un material creat de bacterii ar putea înlocui petrolul în producția de plastic
Analize
Plasticul biodegradabil: Un material creat de bacterii ar putea înlocui petrolul în producția de plastic
Plasticul biodegradabil devine o soluție promițătoare pentru reducerea impactului ecologic al industriei plastice și limitarea poluării globale. Plasticul biodegradabil și provocările sale ecologice Plasticul este esențial în viața modernă, dar producția sa generează costuri de mediu ridicate și poluează semnificativ planeta. Cercetătorii caută alternative mai prietenoase cu mediul. Materialul numit acid piridindicarboxilic, PDCA, ar putea […]
Kering o numește pe Bellettini director general la Gucci
Companii
Kering o numește pe Bellettini director general la Gucci
Grupul francez Kering a anunțat schimbări radicale în structura sa de conducere. Francesca Bellettini, fostă directoare adjunctă, devine noul director general al Gucci, înlocuindu-l pe Stefano Cantino. Kering anunță noul director Gucci: Francesca Bellettini, noul pariu Decizia reprezintă prima mutare importantă din reorganizarea impusă de noul CEO al grupului, Luca de Meo. Francesca Bellettini, manager […]
Bugetul Ucrainei: cât costă un an de război și cu cât se implică țările aliate
Bugetul Ucrainei: cât costă un an de război și cu cât se implică țările aliate
Bugetul Ucrainei pentru continuarea războiului cu Rusia în următorul an este estimat la 120 de miliarde de dolari. Aceasta a fost o declarație făcută de președintele Volodimir Zelenski, citat de MoscowTimes. Estimările privind bugetul Ucrainei și costurile războiului Zelenski a precizat că din suma totală, 60 de miliarde de dolari vor fi acoperite de bugetul […]
Huawei lansează cel mai puternic cluster AI din lume
Tehnologie
Huawei lansează cel mai puternic cluster AI din lume
Huawei a prezentat joi la Shanghai un nou sistem de calcul pentru inteligență artificială, construit pe cipurile proprii Ascend. Compania promite că noua infrastructură – Atlas 950 SuperCluster – va depăși prin putere tot ce există acum pe piață. Huawei promite o revoluție în AI cu cipurile Ascend Huawei a anunțat planurile pentru Atlas 950 […]