Prima pagină » Singurul portavion al Rusiei va ajunge la fier vechi, după o istorie zbuciumată și plină de eșecuri

Singurul portavion al Rusiei va ajunge la fier vechi, după o istorie zbuciumată și plină de eșecuri

Singurul portavion al Rusiei va ajunge la fier vechi, după o istorie zbuciumată și plină de eșecuri
Singurul portavion al Rusiei va ajunge la fier vechi. Foto: Wikipedia

Pe o faleza în zona Flotei de Nord a Rusiei, în apropiere de Murmansk, un uriaș vas de peste 300 de metri se degradează lent. Este vorba despre „Amiral Kuznețov”, singurul portavion de luptă al Rusiei, care, după o serie de nefericite evenimente, pare să fie trimis la fier vechi. Înaintea mutării sale în șantierul naval nr. 35, nava a fost marcată de o lungă serie de probleme și accidente. Situația actuală sugerează că armata rusă ar putea renunța definitiv la această navă problematică.

Reparările întrerupte și incertitudinea viitorului

Conform publicației rusești „Iswestija”, lucrările de reparație și modernizare ale portavionului au fost suspendate. Reprezentanții Marinei militare și ai United Shipbuilding Corporation, cea mai mare companie de construcții navale de stat, urmează să decidă soarta definitivă a „Amiral Kuznețov”. Deocamdată, autoritățile nu au dat detalii oficiale privind viitorul portavionului, dar există posibilitatea ca acesta să fie dezafectat și transformat în fier vechi.

Opinie militară critică: un model depășit

Sergei Avakianț, fost comandant al Flotei Pacificului a Rusiei, retras din funcție în 2023, crede că Marina rusă nu mai are nevoie de portavioane în forma clasică. El susține că „Amiral Kuznețov” este un model depășit, costisitor și ineficient, suscepbil la distrugere rapidă cu arme moderne. Potrivit lui Avakianț, viitorul aparține platformelor cu sisteme robotizate și drone.

Sarah Kirchberger, directoarea Institutului pentru Politică de Securitate al Universității din Kiel, a declarat într-un interviu pentru Der Spiegel că finalul „Amiral Kuznețov” nu reprezintă o surpriză, ci este o consecință logică a „dificultăților tehnice și costurilor mari de reparație cu rezultate incerte”. Experiența Flotei Ruse din Marea Neagră privind vulnerabilitatea navelor mari la atacuri cu sisteme fără pilot și rachete întărește această viziune.

Simbolism fără putere strategică majoră

În afară de valoarea simbolică, „Amiral Kuznețov” nu a jucat un rol semnificativ în capacitățile militare ale Rusiei. Comparativ cu flota de submarine nucleare, portavionul nu a oferit un avantaj notabil în proiecția puterii militare. În plus, în cadrul propriilor forțe armate ruse, serviciul pe această navă nu era perceput ca o onoare, ci mai degrabă ca o pedeapsă, cel puțin din prespectiva observatorilor occidentali.

O istorie zbuciumată și plină de schimbări de nume

„Amiral Kuznețov” are o poveste tumultoasă și marcată de eșecuri. Ia naștere în anii ’80, pe șantierul naval din Ucraina, după ce fusese pusă la cale inițial cu numele „Riga”. Scopul său era să apere echipamentele sovietice aeriene și subacvatice împotriva amenințărilor aeriene și navale. Ulterior, nava a fost redenumită „Leonid Brejnev”, apoi la lansarea în apă în 1985 a primit numele „Tbilisi”. În ultimele luni ale Uniunii Sovietice, a fost botezată după amiralul sovietic Nikolai Kusnezow.

După destrămarea Uniunii Sovietice, Rusia a confiscat nava, împiedicând Ucraina să o revendice. Președintele ucrainean Leonid Krawciuk o declarase proprietate ucraineană, dar rușii au mutat-o rapid în portul Vidiajewo, lângă Murmansk. Un vas soră, neterminat, a fost vândut Chinei.

Operațiuni și incidente notabile

Portavionul a intrat în primul său exercițiu militar în 1996, în Marea Mediterană, dar a avut nevoie apoi de reparații la sistemul de propulsie. În 2000, a sprijinit operațiuni de recuperare a submarinului „Kursk” în Arctica. În 2003, 2004 și 2008 a participat la manevre navale în Atlantic și Mediterană. Incidentele nu au lipsit: în 2009, un incendiu pe bord a dus la moartea a cel puțin unei persoane.

În toamna anului 2016, „Amiral Kuznețov” a fost trimis pentru singura sa misiune de luptă în Mediterană, în sprijinul regimului lui Bashar al-Assad în războiul civil sirian. Din cauza lipsei catapultelor de la bord, avioanele de la bord trebuiau să decoleze de pe o rampă, fapt ce limita încărcătura de armament. După prăbușiri ale unor aeronave MiG-29K și Su-33, cele rămase au fost transferate pe o bază aeriană terestră.

O analiză rusă a calificat această campanie drept „un eșec total”. La întoarcere, nava a fost ușor de recunoscut după benzi groase de fum negru, generate de combustibilul greu „Masut”, folosit probabil necorespunzător.

Tentative eșuate de reparație și alte incidente

Planurile de modernizare la Murmansk, programate pentru finalizarea în 2021, au fost date peste cap când, în octombrie 2018, un doc plutitor mare s-a scufundat, iar o macara de 70 de tone a căzut pe vas. Înlăturarea pagubelor a dus la alte accidente: un incendiu grav în decembrie 2019 – cauzat probabil de sudură – a ucis doi lucrători, iar în decembrie 2022 a izbucnit un alt incendiu mai mic.

În martie 2024, serviciile ruse de informații au susținut că Ucraina a planificat un atentat la portavion, în timp ce aproximativ 2000 de membri ai echipajului erau mobilizați în războiul din Ucraina, mai degrabă pe uscat.

Ultima apariție: Star de cinema pentru câteva secunde

Probabil ultima misiune notabilă a „Admiral Kusnezow” a fost în filme. În anul 2025, în filmul „Mission: Impossible – The Final Reckoning” cu Tom Cruise, nava face o apariție scurtă de câteva secunde.

Astfel se încheie povestea unei nave care a marcat o epocă, deși marcată de ghinioane, eșecuri și momente dramatice la apă.

Alte articole importante
Huawei lansează cel mai puternic cluster AI din lume
Tehnologie
Huawei lansează cel mai puternic cluster AI din lume
Huawei a prezentat joi la Shanghai un nou sistem de calcul pentru inteligență artificială, construit pe cipurile proprii Ascend. Compania promite că noua infrastructură – Atlas 950 SuperCluster – va depăși prin putere tot ce există acum pe piață. Huawei promite o revoluție în AI cu cipurile Ascend Huawei a anunțat planurile pentru Atlas 950 […]
România se aliniază la revoluția fiscală globală
România se aliniază la revoluția fiscală globală
România adoptă măsuri importante în politica fiscală. Ministerul Finanțelor pregătește ratificarea convenției internaționale privind Pilonul Doi și regula de supunere la impozitare. Această regulă este menită să blocheze optimizările fiscale agresive. România se aliniază standardelor OCDE și G20 Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere un proiect de act normativ pentru ratificarea Convenției Multilaterale. Acesta facilitează […]
OpenAI dezvăluie cum folosesc oamenii ChatGPT zilnic
Tehnologie
OpenAI dezvăluie cum folosesc oamenii ChatGPT zilnic
OpenAI, împreună cu cercetătorii de la Harvard, a publicat primul raport detaliat despre utilizarea ChatGPT în viața de zi cu zi. Studiul arată că majoritatea conversațiilor nu sunt profesionale, ci personale și practice. Sudiu OpenAI: ChatGPT, tot mai folosit pentru activități personale Deși ChatGPT a devenit un instrument esențial în companii, cifrele arată că oamenii […]
Rezerva Federală taie dobânda cheie în SUA
Rezerva Federală taie dobânda cheie în SUA
Rezerva Federală a SUA a anunțat miercuri o reducere a dobânzii de politică monetară cu 0,25 puncte procentuale. Este prima mișcare dintr-o serie de relaxări anticipate pentru 2025, pe fondul încetinirii pieței muncii. Rezerva Federală SUA anunță o decizie mult așteptată de piețe, dar contestată în interior Rezerva Federală a adoptat cea mai recentă măsură […]
Meta lansează ochelarii Ray-Ban Display de 799 de dolari
Tehnologie
Meta lansează ochelarii Ray-Ban Display de 799 de dolari
Meta a prezentat ochelarii inteligenți Ray-Ban Display, primul model cu display integrat și control prin gesturi. Ochelarii vor fi disponibili în SUA din 30 septembrie. Meta intră pe piața ochelarilor cu display integrat Miercuri, Mark Zuckerberg a dezvăluit oficial ochelarii Meta Ray-Ban Display, primul produs comercial al companiei care integrează un ecran digital. Ochelarii au […]
Rusia va construi o rețea de sateliți care să concureze cu Starlink
Tehnologie
Rusia va construi o rețea de sateliți care să concureze cu Starlink
Rusia va construi o rețea de sateliți pentru a concura cu Starlink. Află mai multe despre această inițiativă ambițioasă. Proiectul, prezentat de autoritățile de la Moscova, vizează consolidarea independenței tehnologice și extinderea accesului la internet prin conexiuni orbitale de mare viteză. Rusia își propune să rivalizeze cu Starlink printr-o rețea de sateliți proprie Rusia pregătește […]