Pe o faleza în zona Flotei de Nord a Rusiei, în apropiere de Murmansk, un uriaș vas de peste 300 de metri se degradează lent. Este vorba despre „Amiral Kuznețov”, singurul portavion de luptă al Rusiei, care, după o serie de nefericite evenimente, pare să fie trimis la fier vechi. Înaintea mutării sale în șantierul naval nr. 35, nava a fost marcată de o lungă serie de probleme și accidente. Situația actuală sugerează că armata rusă ar putea renunța definitiv la această navă problematică.
Conform publicației rusești „Iswestija”, lucrările de reparație și modernizare ale portavionului au fost suspendate. Reprezentanții Marinei militare și ai United Shipbuilding Corporation, cea mai mare companie de construcții navale de stat, urmează să decidă soarta definitivă a „Amiral Kuznețov”. Deocamdată, autoritățile nu au dat detalii oficiale privind viitorul portavionului, dar există posibilitatea ca acesta să fie dezafectat și transformat în fier vechi.
Sergei Avakianț, fost comandant al Flotei Pacificului a Rusiei, retras din funcție în 2023, crede că Marina rusă nu mai are nevoie de portavioane în forma clasică. El susține că „Amiral Kuznețov” este un model depășit, costisitor și ineficient, suscepbil la distrugere rapidă cu arme moderne. Potrivit lui Avakianț, viitorul aparține platformelor cu sisteme robotizate și drone.
Sarah Kirchberger, directoarea Institutului pentru Politică de Securitate al Universității din Kiel, a declarat într-un interviu pentru Der Spiegel că finalul „Amiral Kuznețov” nu reprezintă o surpriză, ci este o consecință logică a „dificultăților tehnice și costurilor mari de reparație cu rezultate incerte”. Experiența Flotei Ruse din Marea Neagră privind vulnerabilitatea navelor mari la atacuri cu sisteme fără pilot și rachete întărește această viziune.
În afară de valoarea simbolică, „Amiral Kuznețov” nu a jucat un rol semnificativ în capacitățile militare ale Rusiei. Comparativ cu flota de submarine nucleare, portavionul nu a oferit un avantaj notabil în proiecția puterii militare. În plus, în cadrul propriilor forțe armate ruse, serviciul pe această navă nu era perceput ca o onoare, ci mai degrabă ca o pedeapsă, cel puțin din prespectiva observatorilor occidentali.
„Amiral Kuznețov” are o poveste tumultoasă și marcată de eșecuri. Ia naștere în anii ’80, pe șantierul naval din Ucraina, după ce fusese pusă la cale inițial cu numele „Riga”. Scopul său era să apere echipamentele sovietice aeriene și subacvatice împotriva amenințărilor aeriene și navale. Ulterior, nava a fost redenumită „Leonid Brejnev”, apoi la lansarea în apă în 1985 a primit numele „Tbilisi”. În ultimele luni ale Uniunii Sovietice, a fost botezată după amiralul sovietic Nikolai Kusnezow.
După destrămarea Uniunii Sovietice, Rusia a confiscat nava, împiedicând Ucraina să o revendice. Președintele ucrainean Leonid Krawciuk o declarase proprietate ucraineană, dar rușii au mutat-o rapid în portul Vidiajewo, lângă Murmansk. Un vas soră, neterminat, a fost vândut Chinei.
Portavionul a intrat în primul său exercițiu militar în 1996, în Marea Mediterană, dar a avut nevoie apoi de reparații la sistemul de propulsie. În 2000, a sprijinit operațiuni de recuperare a submarinului „Kursk” în Arctica. În 2003, 2004 și 2008 a participat la manevre navale în Atlantic și Mediterană. Incidentele nu au lipsit: în 2009, un incendiu pe bord a dus la moartea a cel puțin unei persoane.
În toamna anului 2016, „Amiral Kuznețov” a fost trimis pentru singura sa misiune de luptă în Mediterană, în sprijinul regimului lui Bashar al-Assad în războiul civil sirian. Din cauza lipsei catapultelor de la bord, avioanele de la bord trebuiau să decoleze de pe o rampă, fapt ce limita încărcătura de armament. După prăbușiri ale unor aeronave MiG-29K și Su-33, cele rămase au fost transferate pe o bază aeriană terestră.
O analiză rusă a calificat această campanie drept „un eșec total”. La întoarcere, nava a fost ușor de recunoscut după benzi groase de fum negru, generate de combustibilul greu „Masut”, folosit probabil necorespunzător.
Planurile de modernizare la Murmansk, programate pentru finalizarea în 2021, au fost date peste cap când, în octombrie 2018, un doc plutitor mare s-a scufundat, iar o macara de 70 de tone a căzut pe vas. Înlăturarea pagubelor a dus la alte accidente: un incendiu grav în decembrie 2019 – cauzat probabil de sudură – a ucis doi lucrători, iar în decembrie 2022 a izbucnit un alt incendiu mai mic.
În martie 2024, serviciile ruse de informații au susținut că Ucraina a planificat un atentat la portavion, în timp ce aproximativ 2000 de membri ai echipajului erau mobilizați în războiul din Ucraina, mai degrabă pe uscat.
Probabil ultima misiune notabilă a „Admiral Kusnezow” a fost în filme. În anul 2025, în filmul „Mission: Impossible – The Final Reckoning” cu Tom Cruise, nava face o apariție scurtă de câteva secunde.
Astfel se încheie povestea unei nave care a marcat o epocă, deși marcată de ghinioane, eșecuri și momente dramatice la apă.