Prima pagină » Sistemul „start-stop” ar putea fi eliminat din dotarea standard a mașinilor pe o mare piață auto

Sistemul „start-stop” ar putea fi eliminat din dotarea standard a mașinilor pe o mare piață auto

Sistemul „start-stop” ar putea fi eliminat din dotarea standard a mașinilor pe o mare piață auto
Foto: Unsplash

Tehnologia „start-stop” cu care sunt dotate vehiculele moderne ar putea fi eliminată pe fondul noii direcții politice a administrației Trump de reducere a reglementărilor federale.

Deși este considerat un pas spre reducerea emisiilor urbane, sistemul este acum pus sub semnul întrebării de oficialii EPA, care o consideră ineficientă și nepopulară.

Funcția „start-stop” a eliminat zece milioane de tone de emisii CO2

start-stop

Fotografii: Unsplash.com

Lee Zeldin, actualul director al EPA și un apropiat al președintelui Donald Trump, a publicat un mesaj ironic pe rețeaua X (fosta Twitter), în care a criticat dur această funcție auto.

„Start/Stop, tehnologia prin care mașina ta se stinge la fiecare semafor, doar ca producătorii să bifeze o victorie imaginară împotriva schimbărilor climatice. Aprobată de EPA, dar detestată de toți. Încercăm să o corectăm”, a scris Zeldin pe rețeaua X, într-o postare care a acumulat de atunci peste 8 milioane de vizualizări, relatează publicația New York Post.

Tehnologia „start-stop” se regăsește în prezent de aproximativ 65% dintre vehiculele cu motoare termice de pe piața americană față de 9% în 2016.

Aceasta este proiectată să reducă poluarea urbană și consumul de carburant cu 4-5% prin oprirea automată a motorului în momentele de staționare, inclusiv la semafor. Sistemul repornește motorul atunci când șoferul apasă pedala de ambreiaj. Funcția poate fi dezactivată prin simpla apăsare a unui buton.

Potrivit Battery Council International, această tehnologie ar fi contribuit până în 2023 la scăderea anuală a emisiilor de gaze cu efect de seră cu aproximativ zece milioane de tone.

De ce se dorește renunțarea la „start-stop”

Inventat de Toyota în anii ’70, sistemul „start-stop„ a cunoscut o răspândire accelerată pe măsură ce legislațiile de mediu au devenit mai tot stricte.

Tehnologia de reducere a CO2 în afara ciclului își are originea într-o regulă federală propusă de fostul președinte Barack Obama în 2012. Aceasta nu a intrat, însă, în vigoare decât după cinci ani, atunci când au fost adoptate noi standarde privind economia de combustibil pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Există voci critice care susțin că această tehnologie, deși este promovată drept ecologică, ar putea cauza o uzură mai rapidă a motorului și a bateriei, ba chiar un consum sporit în anumite condiții. Royal Automobile Club (RAC) din Marea Britanie contrazice aceste percepții, considerându-le în mare parte nefondate, potrivit The Telegraph.

Intenția de a renunța la sprijinul pentru sistemul „start-stop” face parte dintr-un plan mai amplu de relaxare a reglementărilor federale. Donald Trump a declarat anterior că, pentru fiecare nouă normă introdusă, agențiile guvernamentale trebuie să elimine cel puțin zece reglementări existente.

„Vrem să ne asigurăm că americanii au acces la aer, pământ și apă curate, dar în același timp trebuie să impulsionăm dominația energetică a Americii”, spunea în martie Lee Zeldin într-un interviu pentru Fox Business. ”De asemenea, vrem să reducem birocrația, să accelerăm dezvoltarea inteligenței artificiale și să aducem înapoi industria auto americană”, mai preciza oficialul american, subliniind viziunea administrației Trump pentru viitorul economiei și al tehnologiei americane.

Alte articole importante
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Bulgaria se pregătește să adopte moneda euro la 1 ianuarie 2026, un moment considerat decisiv pentru economia țării și pentru companiile active pe piața locală. Intrarea în zona euro marchează începutul unei transformări structurale, cu impact asupra stabilității economice, accesului la finanțare și relațiilor comerciale internaționale. Experiența Bulgariei este urmărită atent și în România, unde […]
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
Volumul total al livrărilor de aur rusesc către China s-a ridicat la 1,9 miliarde de dolari în 11 luni ale anului 2025. Pentru prima dată în istoria comerțului dintre Beijing și Moscova, vânzările de metal prețios au atins astfel de volume. Exporturile de aur în 2024 a fost de doar 223 de milioane de dolari […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Integrarea economică dintre România și Republica Moldova nu este doar o consecință naturală a proximității geografice, ci rezultatul unui proces mai amplu de aliniere legislativă europeană, spune Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European (EBA). Cadrul legislativ este dublat de politici de convergență instituțională și decizii strategice de investiții, adaugă executivul EBA, într-un interviu acordat în […]
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Tehnologie
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Anunțul Moore Threads Technology privind lansarea unei noi generații de cipuri pentru inteligență artificială marchează un nou pas în strategia Chinei de a-și reduce dependența de tehnologiile occidentale critice. Compania, fondată de un fost executiv Nvidia, vine cu o arhitectură proprie care promite creșteri semnificative de performanță și eficiență energetică, scrie Bloomberg. Și asta într-un […]
ANALIZĂ
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Efortul administrației Trump de a centraliza reglementarea inteligenței artificiale la nivel federal a declanșat o reacție neașteptată chiar în interiorul industriei tech pe care încearcă să o protejeze. Printr-un ordin executiv conceput pentru a bloca inițiativele statelor americane, Casa Albă riscă să transforme politica AI dintr-un exercițiu de coordonare economică într-un conflict politic deschis, scrie […]