Tehnologia „start-stop” cu care sunt dotate vehiculele moderne ar putea fi eliminată pe fondul noii direcții politice a administrației Trump de reducere a reglementărilor federale.
Deși este considerat un pas spre reducerea emisiilor urbane, sistemul este acum pus sub semnul întrebării de oficialii EPA, care o consideră ineficientă și nepopulară.
Fotografii: Unsplash.com
Lee Zeldin, actualul director al EPA și un apropiat al președintelui Donald Trump, a publicat un mesaj ironic pe rețeaua X (fosta Twitter), în care a criticat dur această funcție auto.
„Start/Stop, tehnologia prin care mașina ta se stinge la fiecare semafor, doar ca producătorii să bifeze o victorie imaginară împotriva schimbărilor climatice. Aprobată de EPA, dar detestată de toți. Încercăm să o corectăm”, a scris Zeldin pe rețeaua X, într-o postare care a acumulat de atunci peste 8 milioane de vizualizări, relatează publicația New York Post.
Tehnologia „start-stop” se regăsește în prezent de aproximativ 65% dintre vehiculele cu motoare termice de pe piața americană față de 9% în 2016.
Aceasta este proiectată să reducă poluarea urbană și consumul de carburant cu 4-5% prin oprirea automată a motorului în momentele de staționare, inclusiv la semafor. Sistemul repornește motorul atunci când șoferul apasă pedala de ambreiaj. Funcția poate fi dezactivată prin simpla apăsare a unui buton.
Potrivit Battery Council International, această tehnologie ar fi contribuit până în 2023 la scăderea anuală a emisiilor de gaze cu efect de seră cu aproximativ zece milioane de tone.
Inventat de Toyota în anii ’70, sistemul „start-stop„ a cunoscut o răspândire accelerată pe măsură ce legislațiile de mediu au devenit mai tot stricte.
Tehnologia de reducere a CO2 în afara ciclului își are originea într-o regulă federală propusă de fostul președinte Barack Obama în 2012. Aceasta nu a intrat, însă, în vigoare decât după cinci ani, atunci când au fost adoptate noi standarde privind economia de combustibil pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Există voci critice care susțin că această tehnologie, deși este promovată drept ecologică, ar putea cauza o uzură mai rapidă a motorului și a bateriei, ba chiar un consum sporit în anumite condiții. Royal Automobile Club (RAC) din Marea Britanie contrazice aceste percepții, considerându-le în mare parte nefondate, potrivit The Telegraph.
Intenția de a renunța la sprijinul pentru sistemul „start-stop” face parte dintr-un plan mai amplu de relaxare a reglementărilor federale. Donald Trump a declarat anterior că, pentru fiecare nouă normă introdusă, agențiile guvernamentale trebuie să elimine cel puțin zece reglementări existente.
„Vrem să ne asigurăm că americanii au acces la aer, pământ și apă curate, dar în același timp trebuie să impulsionăm dominația energetică a Americii”, spunea în martie Lee Zeldin într-un interviu pentru Fox Business. ”De asemenea, vrem să reducem birocrația, să accelerăm dezvoltarea inteligenței artificiale și să aducem înapoi industria auto americană”, mai preciza oficialul american, subliniind viziunea administrației Trump pentru viitorul economiei și al tehnologiei americane.