Constructorii auto europeni primesc o pauză uriașă: nu vor mai plăti amenzile de miliarde pentru depășirea emisiilor de CO2 în 2025. Uniunea Europeană le oferă doi ani în plus pentru a-și reduce poluarea, o decizie controversată care agită spiritele în rândul ecologiștilor și pune sub semnul întrebării țintele climatice asumate.
După luni întregi de lobby intens, marii producători auto din Europa au reușit să obțină o concesie majoră: Parlamentul European a votat un amendament care le oferă o perioadă de grație de doi ani pentru a se alinia la obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon. În loc să fie sancționați dacă nu ating țintele în 2025, producătorii vor putea compensa printr-o reducere accelerată a emisiilor în anii 2026 și 2027.
Această modificare a fost susținută și de statele membre ale Uniunii Europene, iar votul din sesiunea plenară de la Strasbourg a trecut cu o largă majoritate: 458 de voturi pentru, 101 împotrivă și 14 abțineri. Conform Bloomberg, Volkswagen, Stellantis și Renault sunt printre principalii beneficiari ai acestei schimbări legislative, care îi scapă de amenzi estimate la miliarde de euro.
Relaxarea temporară a regulilor vine într-un moment delicat pentru industria auto, marcat de scăderea vânzărilor de mașini electrice și întârzieri în lansarea de modele accesibile. Deși măsura oferă un răgaz financiar și logistic producătorilor, ecologiștii avertizează că acest pas înapoi poate întârzia tranziția către vehicule 100% electrice, mai ales cele cu prețuri sub 25.000 de euro, așteptate cu nerăbdare de consumatorii europeni.
Criticii spun că această flexibilitate temporară ar putea deveni un precedent periculos, periclitând planul UE ca din 2035 toate mașinile noi vândute să fie complet electrice. În plus, există riscul ca producătorii să își piardă motivația de a investi agresiv în tehnologii curate, în lipsa unei presiuni financiare reale.
Mecanismul de relaxare a fost introdus ca parte a unui plan mai larg de sprijinire a industriei auto europene, anunțat de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, la începutul lunii martie. În loc de o analiză anuală a emisiilor pentru 2025, producătorii vor fi evaluați pe o medie a performanțelor din perioada 2025–2027, ceea ce le oferă flexibilitate și evită penalizările dure impuse anterior.
Decizia vine într-un context economic tensionat, marcat de competiția tot mai agresivă a producătorilor auto din China și SUA. În același timp, autoritățile europene par să își recalibreze strategiile pentru a păstra competitivitatea industriei locale, chiar dacă acest lucru înseamnă temporar o frână în atingerea țintelor de mediu.