Prima pagină » Industria auto răsuflă ușurată: amenzile pentru emisiile CO₂ sunt suspendate în 2025

Industria auto răsuflă ușurată: amenzile pentru emisiile CO₂ sunt suspendate în 2025

Industria auto răsuflă ușurată: amenzile pentru emisiile CO₂ sunt suspendate în 2025
Producătorii auto solicită norme mai flexibile privind CO₂ în SUA

Constructorii auto europeni primesc o pauză uriașă: nu vor mai plăti amenzile de miliarde pentru depășirea emisiilor de CO2 în 2025. Uniunea Europeană le oferă doi ani în plus pentru a-și reduce poluarea, o decizie controversată care agită spiritele în rândul ecologiștilor și pune sub semnul întrebării țintele climatice asumate.

Europa cedează presiunii industriei auto. Amenzile pentru depășirea emisiilor de CO2 sunt eliminate

După luni întregi de lobby intens, marii producători auto din Europa au reușit să obțină o concesie majoră: Parlamentul European a votat un amendament care le oferă o perioadă de grație de doi ani pentru a se alinia la obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon. În loc să fie sancționați dacă nu ating țintele în 2025, producătorii vor putea compensa printr-o reducere accelerată a emisiilor în anii 2026 și 2027.

Această modificare a fost susținută și de statele membre ale Uniunii Europene, iar votul din sesiunea plenară de la Strasbourg a trecut cu o largă majoritate: 458 de voturi pentru, 101 împotrivă și 14 abțineri. Conform Bloomberg, Volkswagen, Stellantis și Renault sunt printre principalii beneficiari ai acestei schimbări legislative, care îi scapă de amenzi estimate la miliarde de euro.

Se face un pas înapoi în lupta pentru electrificare?

Relaxarea temporară a regulilor vine într-un moment delicat pentru industria auto, marcat de scăderea vânzărilor de mașini electrice și întârzieri în lansarea de modele accesibile. Deși măsura oferă un răgaz financiar și logistic producătorilor, ecologiștii avertizează că acest pas înapoi poate întârzia tranziția către vehicule 100% electrice, mai ales cele cu prețuri sub 25.000 de euro, așteptate cu nerăbdare de consumatorii europeni.

Criticii spun că această flexibilitate temporară ar putea deveni un precedent periculos, periclitând planul UE ca din 2035 toate mașinile noi vândute să fie complet electrice. În plus, există riscul ca producătorii să își piardă motivația de a investi agresiv în tehnologii curate, în lipsa unei presiuni financiare reale.

O decizie economică sau o concesie politică

Mecanismul de relaxare a fost introdus ca parte a unui plan mai larg de sprijinire a industriei auto europene, anunțat de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, la începutul lunii martie. În loc de o analiză anuală a emisiilor pentru 2025, producătorii vor fi evaluați pe o medie a performanțelor din perioada 2025–2027, ceea ce le oferă flexibilitate și evită penalizările dure impuse anterior.

Decizia vine într-un context economic tensionat, marcat de competiția tot mai agresivă a producătorilor auto din China și SUA. În același timp, autoritățile europene par să își recalibreze strategiile pentru a păstra competitivitatea industriei locale, chiar dacă acest lucru înseamnă temporar o frână în atingerea țintelor de mediu.

 

Alte articole importante
Încă două mărci auto chinezești au intrat pe piața din România
Companii
Încă două mărci auto chinezești au intrat pe piața din România
Gigantul Chery, cel mai mare exportator auto din China, a lansat simultan pe piața din România două branduri: Omoda și Jaecoo. Ambele mărci mizează pe tehnologie modernă și pe prețuri competitive, iar extinderea lor în România confirmă interesul tot mai mare al producătorilor chinezi pentru regiunea Europei de Est. Două noi branduri auto din China […]
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Companii
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Meta face un pas uriaș în extinderea infrastructurii sale digitale, printr-un acord de finanțare în valoare de 27 de miliarde de dolari. Noua investiție vizează construirea unui centru de date de ultimă generație, menit să susțină dezvoltarea inteligenței artificiale și creșterea capacităților globale ale companiei. Meta mizează pe viitorul digital: 27 de miliarde $ pentru […]
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
Companii
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
SpaceX, compania de tehnologie spațială a lui Elon Musk, riscă să piardă un contract uriaș, de 2,9 miliarde de dolari cu NASA. Dezvoltările recente pun sub semnul întrebării continuitatea parteneriatului cu agenția spațială și pot avea repercusiuni importante asupra planurilor companiei de explorare a cosmosului. SpaceX în dificultate: NASA ar putea retrage un contract de […]
Peste 800 de personalități cer interzicerea „suprainteligenței” AI
Peste 800 de personalități cer interzicerea „suprainteligenței” AI
Politicieni, reprezentanți ai familiilor nobiliare, lideri ai marilor corporații, oameni de știință, celebrități și lideri religioși cer oprirea dezvoltării inteligenței artificiale avansate. Acest tip de inteligență este adesea definit ca un miracol socio-economic și descris în termeni generoși. „În curând, AI ne va ajuta să realizăm mult mai mult decât am putea fără el. Fiecare […]
Uimire: aurul înregistrează cea mai mare scădere din ultimii 12 ani
Uimire: aurul înregistrează cea mai mare scădere din ultimii 12 ani
Aurul se comportă mai degrabă ca o acțiune „meme” decât ca un activ de refugiu, avertizează miliardarul american Bill Gross, consacrat ca un vizionar în materie de titluri de stat și obligațiuni. Metalul prețios a înregistrat, marți, cea mai severă scădere într-o singură zi din ultimii 12 ani, după un avans record câștigat constant pe […]
Un nou studiu arată că obezitatea și bolile de inimă nu merg întotdeauna mână în mână
Un nou studiu arată că obezitatea și bolile de inimă nu merg întotdeauna mână în mână
Cercetări derulate de Universitatea Cambridge arată că persoanele obeze cu mutații ale genei MC4R prezintă markeri cardiovasculari mai buni decât persoanele cu greutate similară, dar cu gena intactă. Această cercetare oferă o dublă perspectivă: o posibilă cale spre noi generații de tratamente pentru bolile de inimă, dar și o înțelegere mai profundă a istoriei noastre […]