Business Insider a anunțat joi, „din scurt”, concedierea a 21% din angajați, decizie care vizează toate departamentele publicației. Complexul industrial media corporativ – care are conexiuni de afaceri cu marile corporații, ONG-uri și miliardari de marcă – trece la treia rundă majoră de restructurări din în ultimii ani. Cotidianul deținut de Axel Springer a renunțat la peste 200 de angajați, între care și jurnaliști de mare notorietate, după reduceri de 10% în aprilie 2023, 8% la începutul lui 2024, și 21% la finalul lunii mai 2025.
Valul de concedieri se înscrie într-un trend masiv în industria media, după ce multe organizații mari au justificat reducerile prin scăderea veniturilor din publicitate și abonamente și prin „volatilitatea traficului online”, în special din cauza dependenței de platforme ca Google. Proliferarea tehnologiilor AI a redus atractivitatea vizitării directe a site-urilor: un raport Reuters menționează că deja consumatorii folosesc tot mai mult instrumente precum ChatGPT pentru sinteze de știri, un trend care erodează traficul web al publisherilor.
Informațiile cu privire la concedierile de la Business Insider au devenit publice joi, 29 mai, după ce Sarah Fischer, jurnalist Axios, a dezvăluit pe rețeaua X un document intern transmis de CEO-ul publicației, Barbara Peng, către angajați. Este cel mai recent și cel mai masiv val de concedieri din industria media din 2025. Portofoliul Axel Springer include și alte publicații de notorietate, cum ar fi Politico, Bild, Die Welt și alte branduri media. De altfel, decizia de restructurare vine într-un moment în care echipa DOGE a anulat finanțarea USAID a Politico.
„Așa cum am împărtășit în cadrul întâlnirii noastre din aprilie cu toți angajații, ne implicăm total în AI – și am început în forță”, a transmis Peng personalului, adăugând: „Peste 70% dintre angajații Business Insider utilizează deja Enterprise ChatGPT în mod regulat (obiectivul nostru este 100%), iar noi construim biblioteci de prompturi și împărtășim metode de utilizare zilnică a AI, care ne ajută să lucrăm mai rapid, mai inteligent și mai bine.”
scoop: Business Insider is reducing staff by 21% as it reduces its reliance on “traffic-sensitive businesses.” Memo from CEO Barbara Peng: pic.twitter.com/Ns6EcWMGmj
— Ben Mullin (@BenMullin) May 29, 2025
Restructurările în industrie vin în contextul în care încrederea în mass-media tradițională s-a prăbușit la minime istorice, în timp ce fragmentarea audienței continuă să se accelereze. În pofida concedierilor deja agresive, lumea jurnalismului rămâne blocată într-o contracție prelungită, fără o limită clară la vedere a nivelului la care se vor opri restructurările. În contrast, publicațiile media alternative, platforma X și podcasterii câștigă o cotă de piață extraordinară, trend alimentat de o cerere în creștere pentru jurnalism descentralizat, nefiltrat, bazat pe autenticitate și transparență.
„Ne aflăm la începutul unei schimbări majore în modul în care oamenii găsesc și consumă informații, ceea ce generează o volatilitate continuă în trafic și distribuție pentru toți editorii. Impactul asupra industriei noastre a fost profund, multe publicații închizându-se în ultimii ani.
Afacerea noastră este diversificată, ceea ce ne-a ajutat să ne protejăm. De asemenea, am îmbunătățit semnificativ modul în care monetizăm traficul — fiecare vizită pe site-ul nostru generează acum de două ori mai multe venituri decât în urmă cu doar doi ani.
Totuși, 70% din afacerea noastră are un anumit grad de sensibilitate la trafic. Trebuie să fim pregătiți să facem față scăderilor extreme de trafic, aflate în afara controlului nostru, așa că reducem dimensiunea generală a companiei pentru a putea absorbi această volatilitate.
De asemenea, ieșim din cea mai mare parte a afacerii noastre de comerț, având în vedere dependența acesteia de motoarele de căutare, și păstrăm doar câteva verticale cu performanță ridicată”, se arată în scrisoarea transmisă de CEO-ul Business Insider către angajați.
Printre cei vizați de concedieri se numără jurnaliști cu notorietate, între care și Adam Rogers, corespondent specializat pe tehnologie. Printre altele, Rogers e autor al unui bestseller New York Times, volum desemnat ca cea mai bună carte de știință din 2014 de către Amazon, Wired, The Guardian și NBC. Jurnaliștii care au aflat peste noapte că au rămas fără job au comentat pe rețelele sociale impactul acestei „politici de personal” asupra industriei mass media în ansamblu. Tehnologia transformă deja această meserie altă dată vocațională într-o afacere axată exclusiv pe cifre.
„Am fost afectată de disponibilizările de astăzi la Business Insider. Mi-am livrat inima și sufletul în această meserie în ultimii aproape opt ani. Am învățat atât de multe de la jurnaliștii talentați și pasionați din echipa departamentului în care lucrez și din companie în ansamblu. Sunt dezamăgită că nu voi putea finaliza proiectele pe care le aveam în lucru și nu voi putea începe altele. Sunt încă în stare de șoc și nu am idee ce urmează pentru mine, dar sunt deschis la oportunități și conectări.-, scrie pe X Olivia Singh, unul dintre jurnaliștii afectați de concedieri.
De altfel, sindicatul Insider Union a criticat această rundă de concedieri ca pe o continuare a unei strategii axate pe profit în detrimentul jurnalismului, subliniind că AI nu poate și nu ar trebui să înlocuiască jurnaliștii umani.
Concedierile intră în vigoare imediat, angajații afectați primind comunicare de la departamentul de resurse umane, iar modificările afectează și echipa din Marea Britanie (cu un proces separat). Noi inițiative, cum ar fi BI Live (evenimente de jurnalism live), sunt lansate ca parte a acestei reorganizări.
Principalele direcții de repoziționare editorială:
O analiză publicată de pressgazette.co.uk arată că tendința disponibilizărilor în media, la nivel global, s-a accelerat rapid în ultimii doi ani. Exemple notabile includ Los Angeles Times, care a concediat 115 angajați (circa 20% din redacție) în ianuarie 2024 (menționând pierderi anuale de 30–40 milioane de dolari), Associated Press, care în noiembrie 2024 a propus disponibilizarea a circa 8% dintre jurnaliști din cauza unor „scăderi ale veniturilor”.
În SUA, televiziunile și rețelele de știri au anunțat ele reducere de posturi: de pildă, CNN a programat tăierea a circa 200 de posturi (6% din personal) în 2025, orientându-și operațiunile spre digital și investiții în AI, iar NBC News/Comcast a redus 40 de posturi (2–3%) în ianuarie 2025.
În martie 2025, divizia ABC News (Disney) a anunțat circa 200 de concedieri pentru eficientizarea costurilor (inclusiv închiderea site-ului FiveThirtyEight)
Pe partea de presă scrisă, ziarele britanice renunță la ediții: Daily Mail Group pregătește circa 100 de concedieri pentru integrarea redacțiilor print și online, iar Evening Standard a planificat tăierea a 150 de posturi o dată cu transformarea din ediție zilnică în săptămânală. De asemenea Forbes a anunțat că reduce circa 3% din personal și Time Magazine a restructurat aproximativ 15% dintre posturile jurnaliștilor.