Gigantul fast-fashion Shein se află în centrul unui scandal după ce pe platforma sa a apărut imaginea lui Luigi Mangione, bărbatul acuzat că l-a ucis pe Brian Thompson, CEO al UnitedHealthcare. Fotografia, care îl prezenta purtând o cămașă albă cu mânecă scurtă, a fost retrasă rapid, însă controversele au explodat pe internet.
Produsul, evaluat la mai puțin de 10 dolari (aproximativ 7,50 lire sterline), era listat pe site până la eliminarea sa. Originea fotografiei rămâne neclară, unii sugerând chiar că ar fi fost generată cu ajutorul inteligenței artificiale. Reprezentanții Shein au precizat pentru BBC News:
„Imaginea în cauză a fost furnizată de un vânzător terț și a fost eliminată imediat ce a fost descoperită”.
Compania a mai transmis:
„Avem standarde stricte pentru toate listările de pe platformă. Derulăm o investigație amănunțită, consolidăm procesele de monitorizare și vom lua măsuri împotriva vânzătorului, conform politicilor noastre”.
Nu se știe exact cât timp a fost vizibilă fotografia și nici cine o comercializa pe site-ul chinez.
Imaginea lui Luigi Mangione, folosită pentru a vinde o cămașă pe Shein. Foto: Reddit
Internauții au speculat masiv că imaginea ar fi fost creată cu ajutorul inteligenței artificiale. Totuși, certitudinea lipsește. BBC Verify a utilizat instrumentul de recunoaștere facială Amazon Rekognition, care a indicat o similitudine de 99,9% între fotografia publicată pe Shein și o imagine reală a lui Mangione din sala de judecată.
Expertul în AI generativ Henry Ajder a comentat:
„Imaginea are o rezoluție scăzută, dar există câteva semne că ar putea fi generată sau manipulată de AI. Mă refer la iluminare și textură, în special pe piele, precum și la un artefact neregulat deasupra antebrațului drept. De asemenea, mâna dreaptă nu pare să prezinte segmentarea obișnuită a degetelor”.
Ajder a mai precizat că o astfel de imagine se obține mult mai rapid prin AI decât prin editare manuală. Cercetătorul Henk van Ess a declarat pentru BBC News că, în opinia lui, fotografia a fost realizată prin AI, probabil cu Midjourney, fiind un amestec între o imagine reală a feței lui Mangione și o fotografie generată.
Luigi Mangione, în vârstă de 26 de ani, a pledat nevinovat în aprilie pentru toate acuzațiile federale privind uciderea lui Brian Thompson. El a fost arestat în decembrie și este acuzat de crimă și urmărire obsesivă. Procurorii cer pedeapsa cu moartea în cazul unei condamnări.
Reacțiile publice la uciderea lui Thompson au fost explozive. Mulți americani furioși pe sistemul privat de sănătate au transformat cazul într-o cauză personală. Unii chiar l-au transformat pe Mangione într-un fel de „erou popular”, manifestându-și sprijinul în fața tribunalului.
Odată cu începutul procesului, sumele donate anonim pentru apărarea lui Mangione au atins mii de dolari prin campanii online. Pe Etsy au apărut haine cu numele său, iar Amazon a retras produse similare.
Situația a escaladat și împotriva presupusului angajat McDonald’s care l-ar fi denunțat, acesta fiind vizat de ură online. Lanțul de fast-food a fost la rândul său bombardat cu recenzii negative. Chiar și poliția din Altoona, Pennsylvania, care l-a arestat, a primit amenințări cu moartea.
Criticul cultural Blakely Thornton declara în decembrie:
„Oamenii din SUA sunt, practic, programați să aibă încredere și empatie față de bărbați care arată ca Mangione”.
Aspectul său, afișat inclusiv în postări fără tricou pe rețelele sociale, a devenit parte a fenomenului de fascinație.
Nu este prima oară când numele sau chipul său stârnesc scandaluri. În decembrie, BBC a reclamat către Apple faptul că sistemul Apple Intelligence a generat un rezumat fals, sugerând că Mangione și-ar fi luat viața, deși nu era adevărat.
Funcția AI a grupat notificările într-un mod eronat, ceea ce a creat aparența unei știri inexistente. După mai multe greșeli similare, Apple a suspendat temporar caracteristica.
Avocații lui Mangione nu au comentat până acum situația în care imaginea clientului lor a apărut pe Shein.