Prima pagină » Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Ce ascunde „prețul dinamic”?

Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Ce ascunde „prețul dinamic”?

Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Ce ascunde „prețul dinamic”?
Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Foto: Freepik

Un studiu recent realizat de experții Universității Oxford a scos la iveală o realitate dureroasă pentru șoferii Uber din Marea Britanie: veniturile lor orare au scăzut semnificativ după introducerea, în 2023, a unui algoritm de „preț dinamic”. Această schimbare a coincis cu majorarea semnificativă a comisioanelor pe care compania le reține din fiecare cursă, afectând direct câștigurile celor care conduc pentru platformă.

Cum a evoluat comisionul Uber și ce înseamnă „prețul dinamic”?

Inițial, Uber percepea un comision fix de 20% din tarifele plătite de pasageri în Marea Britanie, care, ulterior, a crescut la 25%. În 2023, compania a implementat un nou algoritm de „preț dinamic” (dynamic pricing), o versiune avansată a sistemului „surge pricing”, care majora tarifele în perioadele de cerere crescută. Acest algoritm ajustează în mod variabil atât plata către șoferi, cât și tarifele pentru pasageri, însă, potrivit cercetării, șoferii nu au beneficiat de pe urma acestor creșteri.

Conform studiului, citat de The Guardian, Uber pretinde acum un comision mediu de 29% din fiecare cursă, iar în unele situații acesta depășește chiar 50%. Mai mult, comisioanele mai mari sunt aplicate în special curselor cu tarife ridicate, ceea ce explică cum Uber reușește să extragă în medie cu 38% mai mult din munca șoferilor.

Studiul Oxford: șoferii câștigă mai puțin, pasagerii plătesc mai mult

Cercetarea realizată în colaborare cu organizația non-profit Worker Info Exchange (WIE) a analizat datele a 258 de șoferi Uber din Marea Britanie, responsabili pentru 1,5 milioane de curse. Rezultatele sunt clare: după introducerea prețului dinamic, șoferii au înregistrat o stagnare a veniturilor orare, ba chiar o scădere în termeni reali.

„După introducerea prețului dinamic, pasagerii plătesc mai mult, însă șoferii nu sunt mai bine plătiți”, afirmă studiul.

Venitul mediu orar al șoferilor este de 29,46 lire sterline conform definiției Uber, respectiv 15,98 lire dacă se ia în calcul și timpul de așteptare pentru preluarea pasagerilor. Aceste cifre nu includ cheltuielile cu întreținerea mașinii, asigurarea sau combustibilul.

Reacții și critici: sindicatele și șoferii cer transparență

Sindicatele și reprezentanții șoferilor au criticat vehement această schimbare, denunțând lipsa de transparență și riscul ca algoritmul să fie folosit pentru a reduce condițiile de muncă, „țintind șoferii în funcție de disponibilitatea și capacitatea lor de a accepta tarife mai mici”.

Un șofer intervievat în cadrul studiului a declarat că „abia când pasagerii ne spun ce au plătit în conversații, realizezi că Uber ne fură pe noi și pe clienți”.

Contextul controversei: problemele legale și scandalurile Uber

Aceste descoperiri vin după o serie de controverse majore care au zguduit compania în ultimii ani. În 2021, Curtea Supremă din Marea Britanie a decis că șoferii Uber au dreptul la salariul minim și concedii plătite. În 2022, „Uber Files” – o investigație globală – a dezvăluit modul în care compania a manipulat autoritățile și a făcut lobby în secret pentru a-și proteja interesele.

După publicarea acestor informații, Jill Hazelbaker, vicepreședinta pentru afaceri publice a Uber, a declarat:

„Nu ne-am cerut și nu ne vom cere scuze pentru comportamentele din trecut care nu se aliniază cu valorile noastre actuale. Cerem publicului să ne judece după ceea ce am realizat în ultimii cinci ani și ceea ce vom face în viitor.”

Ce spune Uber despre aceste acuzații?

Reprezentanții Uber resping cifrele prezentate în studiu și susțin că „fiecare șofer este garantat să câștige cel puțin salariul minim național”. Ei mai adaugă că

„șoferii din Marea Britanie au câștigat peste 1 miliard de lire sterline în primele trei luni ale acestui an, o creștere față de anul precedent”.

Uber subliniază că șoferii aleg să lucreze cu platforma datorită flexibilității totale în program și transparenței privind cursele acceptate.

„Toți șoferii primesc un sumar săptămânal al câștigurilor, cu o defalcare clară a ceea ce a revenit companiei și ceea ce a fost încasat de șoferi. Suntem mândri că mii de șoferi continuă să aleagă să lucreze cu Uber, pe măsură ce cererea și numărul de curse cresc.”

Ce înseamnă toate acestea pentru șoferii Uber?

În esență, schimbările aduse de algoritmul „prețului dinamic” au dus la o situație paradoxală: pasagerii plătesc mai mult, însă șoferii nu văd o creștere proporțională a veniturilor lor, ba chiar unii câștigă mai puțin pe oră. Acest lucru ridică semne de întrebare legate de echitatea și transparența modelului de business al platformei.

Alte articole importante
Parlamentul European susține modernizarea rețelelor electrice din Uniunea Europeană printr-o nouă rezoluție
Parlamentul European susține modernizarea rețelelor electrice din Uniunea Europeană printr-o nouă rezoluție
Parlamentul European a adoptat o rezoluție istorică ce vizează modernizarea masivă a rețelelor electrice din Uniunea Europeană. Într-un moment critic pentru tranziția energetică, documentul pune accent pe integrarea surselor regenerabile, investiții strategice în infrastructură și consolidarea cooperării transfrontaliere. Eurodeputații trag un semnal de alarmă: fără o infrastructură adaptată, visul unei Europe verzi rămâne în pericol. […]
„Ochii” NATO în România: dronele olandeze păzesc Flancul Estic
„Ochii” NATO în România: dronele olandeze păzesc Flancul Estic
Dronele olandeze MQ-9 Reaper dislocate în România joacă un rol important în misiunile de supraveghere ale NATO pe Flancul Estic în fața amenințării ruse. Apreciate drept „ochii și urechile Alianței”, aceste sisteme fără pilot contribuie la monitorizarea graniței estice și la întărirea cooperării bilaterale dintre Țările de Jos și România în domeniul apărării. Dronele olandeze […]
Un startup românesc aduce inteligența artificială în imobiliare: acesta va putea „citi” clienții și le va oferi oferte personalizate
Un startup românesc aduce inteligența artificială în imobiliare: acesta va putea „citi” clienții și le va oferi oferte personalizate
Un startup românesc din domeniul proptech lansează un modul AI care transformă complet procesul de vânzare în imobiliare. Noua tehnologie analizează automat comportamentele potențialilor clienți și le generează sugestii personalizate de vânzare, oferindu-le dezvoltatorilor un avantaj competitiv major și accelerând semnificativ tranzacțiile. Startup-ul românesc cu modul AI în imobiliare: vânzări mai rapide, clienți mai bine […]
Rheinmetall intră pe radarul NATO cu noul lansator de grenade SSW40 (VIDEO)
Rheinmetall intră pe radarul NATO cu noul lansator de grenade SSW40 (VIDEO)
Rheinmetall, cel mai mare producător de arme din Germania, a confirmat că un stat membru NATO este primul client al noului său lansator de grenade SSW40. Prototipul urmează să intre în faza de testare în cursul acestui an, iar livrările ar putea demara în 2026. Un stat NATO este primul client pentru noul lansator de grenade […]
Vikram Tikoo este noul Chief Technology Officer (CTO) al Salt Bank
Vikram Tikoo este noul Chief Technology Officer (CTO) al Salt Bank
Salt Bank,prima bancă 100% digitală și 100% românească, anunță numirea lui Vikram Tikoo în funcția de Chief Technology Officer (CTO). Odată cu preluarea noului rol, Vikram va sprijini extinderea infrastructurii IT și consolidarea poziției Salt Bank ca lider în bankingul 100% digital din România. Cine este Vikram Tikoo, noul CTO al băncii digitale Salt Bank […]
Europa începe, astăzi, negocieri cu Iranul, în Elveția. Statele Unite – încă ezită
Europa începe, astăzi, negocieri cu Iranul, în Elveția. Statele Unite – încă ezită
Ministrul de externe al Iranului se va întâlni, vineri, la Geneva, cu omologii săi din Germania, Franța și Regatul Unit, potrivit instituțiilor media de stat iraniene și declarațiilor unor diplomați europeni. Pe măsură ce loviturile aeriene israeliene vizează instalațiile nucleare și militare, iar Iranul ripostează, Europa pledează pentru diplomație, în opoziție cu  mesajele transmise din […]