Prima pagină » Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Ce ascunde „prețul dinamic”?

Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Ce ascunde „prețul dinamic”?

Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Ce ascunde „prețul dinamic”?
Șoferii Uber câștigă mult mai puțin după schimbările algoritmului secret. Foto: Freepik

Un studiu recent realizat de experții Universității Oxford a scos la iveală o realitate dureroasă pentru șoferii Uber din Marea Britanie: veniturile lor orare au scăzut semnificativ după introducerea, în 2023, a unui algoritm de „preț dinamic”. Această schimbare a coincis cu majorarea semnificativă a comisioanelor pe care compania le reține din fiecare cursă, afectând direct câștigurile celor care conduc pentru platformă.

Cum a evoluat comisionul Uber și ce înseamnă „prețul dinamic”?

Inițial, Uber percepea un comision fix de 20% din tarifele plătite de pasageri în Marea Britanie, care, ulterior, a crescut la 25%. În 2023, compania a implementat un nou algoritm de „preț dinamic” (dynamic pricing), o versiune avansată a sistemului „surge pricing”, care majora tarifele în perioadele de cerere crescută. Acest algoritm ajustează în mod variabil atât plata către șoferi, cât și tarifele pentru pasageri, însă, potrivit cercetării, șoferii nu au beneficiat de pe urma acestor creșteri.

Conform studiului, citat de The Guardian, Uber pretinde acum un comision mediu de 29% din fiecare cursă, iar în unele situații acesta depășește chiar 50%. Mai mult, comisioanele mai mari sunt aplicate în special curselor cu tarife ridicate, ceea ce explică cum Uber reușește să extragă în medie cu 38% mai mult din munca șoferilor.

Studiul Oxford: șoferii câștigă mai puțin, pasagerii plătesc mai mult

Cercetarea realizată în colaborare cu organizația non-profit Worker Info Exchange (WIE) a analizat datele a 258 de șoferi Uber din Marea Britanie, responsabili pentru 1,5 milioane de curse. Rezultatele sunt clare: după introducerea prețului dinamic, șoferii au înregistrat o stagnare a veniturilor orare, ba chiar o scădere în termeni reali.

„După introducerea prețului dinamic, pasagerii plătesc mai mult, însă șoferii nu sunt mai bine plătiți”, afirmă studiul.

Venitul mediu orar al șoferilor este de 29,46 lire sterline conform definiției Uber, respectiv 15,98 lire dacă se ia în calcul și timpul de așteptare pentru preluarea pasagerilor. Aceste cifre nu includ cheltuielile cu întreținerea mașinii, asigurarea sau combustibilul.

Reacții și critici: sindicatele și șoferii cer transparență

Sindicatele și reprezentanții șoferilor au criticat vehement această schimbare, denunțând lipsa de transparență și riscul ca algoritmul să fie folosit pentru a reduce condițiile de muncă, „țintind șoferii în funcție de disponibilitatea și capacitatea lor de a accepta tarife mai mici”.

Un șofer intervievat în cadrul studiului a declarat că „abia când pasagerii ne spun ce au plătit în conversații, realizezi că Uber ne fură pe noi și pe clienți”.

Contextul controversei: problemele legale și scandalurile Uber

Aceste descoperiri vin după o serie de controverse majore care au zguduit compania în ultimii ani. În 2021, Curtea Supremă din Marea Britanie a decis că șoferii Uber au dreptul la salariul minim și concedii plătite. În 2022, „Uber Files” – o investigație globală – a dezvăluit modul în care compania a manipulat autoritățile și a făcut lobby în secret pentru a-și proteja interesele.

După publicarea acestor informații, Jill Hazelbaker, vicepreședinta pentru afaceri publice a Uber, a declarat:

„Nu ne-am cerut și nu ne vom cere scuze pentru comportamentele din trecut care nu se aliniază cu valorile noastre actuale. Cerem publicului să ne judece după ceea ce am realizat în ultimii cinci ani și ceea ce vom face în viitor.”

Ce spune Uber despre aceste acuzații?

Reprezentanții Uber resping cifrele prezentate în studiu și susțin că „fiecare șofer este garantat să câștige cel puțin salariul minim național”. Ei mai adaugă că

„șoferii din Marea Britanie au câștigat peste 1 miliard de lire sterline în primele trei luni ale acestui an, o creștere față de anul precedent”.

Uber subliniază că șoferii aleg să lucreze cu platforma datorită flexibilității totale în program și transparenței privind cursele acceptate.

„Toți șoferii primesc un sumar săptămânal al câștigurilor, cu o defalcare clară a ceea ce a revenit companiei și ceea ce a fost încasat de șoferi. Suntem mândri că mii de șoferi continuă să aleagă să lucreze cu Uber, pe măsură ce cererea și numărul de curse cresc.”

Ce înseamnă toate acestea pentru șoferii Uber?

În esență, schimbările aduse de algoritmul „prețului dinamic” au dus la o situație paradoxală: pasagerii plătesc mai mult, însă șoferii nu văd o creștere proporțională a veniturilor lor, ba chiar unii câștigă mai puțin pe oră. Acest lucru ridică semne de întrebare legate de echitatea și transparența modelului de business al platformei.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]