Prima pagină » Statul român reziliază contractul de asociere cu Damen Holding BV, la Șantierul Naval Damen Mangalia

Statul român reziliază contractul de asociere cu Damen Holding BV, la Șantierul Naval Damen Mangalia

Statul român reziliază contractul de asociere cu Damen Holding BV, la Șantierul Naval Damen Mangalia

Statul român, acţionarul majoritar al SN 2 Mai Mangalia, a decis rezilierea contractului de asociere cu compania olandeză Damen Holding BV, în privinţa Şantierului Naval Damen Mangalia.

Damen Mangalia se află în procedură de faliment, solicitată de Damen Holding BV.

Reprezentanţii statului român au semnat, pe 28 noiembrie, rezilierea contractului cu olandezii de la Damen Holding BV , care dețineau 49% din acţiunile Şantierului Naval DMHI Mangalia. Statul deține 51% din acţiuni, administrate de Şantierul Naval 2 Mai Mangalia – companie listată la Bursa de Valori Bucureşti (BVB).

În şedinţa din 28 noiembrie a Adunării Generale a Acţionarilor a Şantierului Naval 2 Mai Mangalia, care de fapt sunt reprezentanţii statului ce deţine, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, 93,8878% din compania respectivă, a fost aprobată rezilierea contractului de asociere încheiat in data de 09.11.2018 între companie şi Damen Holding BV, deşi compania olandeză a notificat statul încă din august anul trecut că iese din şantierul naval de la Mangalia, ba mai mult, la finalul lunii mai 2024, a cerut în instanţă falimentul şantierului respectiv. Pe rolul instanţei de arbitraj internaţional de la Viena se află şi o cauză în care compania Damen solicită despăgubiri de la statul român.

Faţă de decizia de joi, Laurenţiu Gobeajă, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul ne-a spus: „Sindicatul a anticipat această posibilitate privind încetarea/rezilierea contractului de asociere dintre cei doi acţionari ai societăţii DSMa. Acţionarul minoritar, Damen, a transmis o notificare în acest sens încă din luna august 2023 privind intenţia de a încheia acest parteneriat, iar de atunci, cei doi acţionari au încercat, fără succes, să găsească soluţii pentru continuarea colaborării. În final, s-a ajuns la concluzia că acest parteneriat trebuie să înceteze.

Aprobarea rezilierii contractului reprezintă doar o etapă în acest proces. În perioada următoare, vom afla dacă statul român va exercita dreptul de preemţiune pentru a prelua pachetul de 49% din acţiunile DSMa deţinute de Damen sau, dacă nu va opta pentru acest drept, Damen va putea să vândă acţiunile către un alt investitor interesat. Următoarea etapă va consta în tranzacţionarea acţiunilor, după clarificarea cererii de despăgubiri transmisă de Damen către acţionarul majoritar, precum şi a notificării de remediere trimisă recent de SN 2Mai SA către Damen.

Cei doi acţionari trebuie să ajungă la un acord privind creanţele, iar acest lucru poate fi rezolvat prin negociere directă sau în instanţă, având în vedere că un proces este deja în derulare la Curtea de Arbitraj de la Viena. Este vital ca aceste demersuri să fie finalizate rapid, pentru a facilita implementarea urgentă a unui plan de reorganizare ce va asigura reluarea activităţii şantierului.

Doar prin acest demers, societatea va putea să se redreseze şi să iasă din insolvenţă. Facem apel către acţionarii DSMa şi decidenţii politici să adopte măsuri urgente pentru rezolvarea acestei crize, pentru a salva un şantier esenţial pentru industria navală din România, un obiectiv strategic de interes naţional”, a declarat Laurenţiu Gobeajă, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul.

Preşedintele Sindicatului Liber Navalistul mai arată că şantierul DSMa este principalul angajator din zonă şi soarta acestuia influenţează întreaga comunitate, iar orice amânare a soluţionării situaţiei actuale poate agrava şi mai mult criza cu care se confruntă compania.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Marile mistere și cele mai cumplite temeri care vin o dată cu Inteligența Artificială Generală
Marile mistere și cele mai cumplite temeri care vin o dată cu Inteligența Artificială Generală
Ideea că mașinile vor deveni mai inteligente decât oamenii s-a transformat într-un mit colectiv, care domină întreaga industrie tehnologică. Deși conceptul AGI pare nou, cu mai puțin de 20 de ani de istorie, mitologia din spate lui datează, de fapt, de la începuturile informaticii. Turing, de pildă, se întreba dacă mașinile pot gândi, anticipând că, […]
ANALIZĂ
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Tot mai mulți tineri din întreaga lume renunță la vacanțele clasice și aleg să călătorească gratuit, în schimbul muncii voluntare în hosteluri, ferme sau școli. Platformele online care promit „experiențe autentice de viață” au devenit o industrie globală, cu milioane de utilizatori. Însă în spatele acestor imagini idilice de pe rețelele sociale se ascund povești […]