Prima pagină » Un procent de 85 dintre executivii companiilor la nivel global au declarat că au crescut, în ultimele 12 luni, investiţiile în tranziţia „verde”

Un procent de 85 dintre executivii companiilor la nivel global au declarat că au crescut, în ultimele 12 luni, investiţiile în tranziţia „verde”

Un procent de 85 dintre executivii companiilor la nivel global au declarat că au crescut, în ultimele 12 luni, investiţiile în tranziţia „verde”

Un procent de 85 dintre executivii companiilor la nivel global au declarat că au crescut, în ultimele 12 luni, investiţiile în tranziţia „verde”, în timp ce jumătate dintre respondenţi afirmă că au început să utilizeze soluţii tehnologice pentru atingerea obiectivelor climatice, iar 42% au în plan să o facă în următorii doi ani.

Potrivit studiului Deloitte, sustenabilitatea se menţine în top trei priorităţi ale echipelor de management la nivel global, la mică distanţă după inovaţie şi integrarea inteligenţei artificiale.

”Sustenabilitatea se menţine în top trei priorităţi ale echipelor de management la nivel global, la mică distanţă după inovaţie şi integrarea inteligenţei artificiale (AI), respectiv după preocupările legate de contextul economic, şi depăşind subiecte precum instabilitatea politică, presiunea reglementărilor şi competiţia pentru atragerea de profesionişti”, arată studiul Deloitte CxO Sustainability Survey 2024.

Un indicator important în acest sens este şi faptul că 85% dintre executivii participanţi la studiul din acest an – faţă de 75% în 2023 – declară că organizaţiile lor au crescut în ultimele 12 luni investiţiile în tranziţia „verde”, în timp ce jumătate dintre respondenţi afirmă că au început să utilizeze soluţii tehnologice pentru atingerea obiectivelor climatice, iar 42% au în plan să o facă în următorii doi ani.

Impactul schimbărilor climatice asupra strategiilor şi operaţiunilor companiilor este şi el în creştere, 70% dintre liderii de business – faţă de 61% în 2023 – declarând că se aşteaptă la efecte majore în următorii trei ani, iar aproape jumătate (45%) arătând că lucrează la transformarea modelului de afaceri în sens sustenabil. Principalele acţiuni întreprinse deja ţin de utilizarea de materii prime mai sustenabile (51%), eficienţa energetică (49%) şi proiectarea de produse şi servicii ecologice (48%).

Zonele în care companiile participante la studiu au implementat sau au în plan să implementeze soluţii tehnologice sunt monitorizarea performanţei furnizorilor din perspectiva factorilor de mediu, sociali şi de guvernanţă (environment, social, governance – ESG), menţionată de 57% dintre participanţii la studiu, creşterea eficienţei operaţionale (54%), monitorizarea indicilor interni ESG (54%), dezvoltarea de produse sau servicii sustenabile (52%) şi raportarea (52%).

Liderii de business menţionează în premieră profitul şi rezilienţa lanţurilor de aprovizionare (37%) în top cinci beneficii ale iniţiativelor de sustenabilitate, alături de satisfacerea aşteptărilor consumatorilor (38%) şi ale angajaţilor (37%).

„O tendinţă notabilă identificată de studiu este convingerea tot mai răspândită în rândul echipelor de management că acţiunile pentru combaterea schimbărilor climatice pot fi şi un catalizator al inovaţiei, inclusiv prin folosirea tehnologiei, devenind evident că ele funcţionează împreună şi se pot potenţa reciproc.

De altfel, organizaţiile încep să asocieze beneficii financiare tangibile iniţiativelor din sfera sustenabilităţii, care, în ediţia de anul acesta a raportului, le surclasează în premieră pe cele legate de brand şi reputaţie, ceea ce denotă o nouă etapă de maturitate în cadrul tranziţiei”, a declarat Alexandru Reff, country managing partner, Deloitte România şi Moldova.

Studiul atrage atenţia asupra faptului că investiţiile în sustenabilitate şi progresul real al tranziţiei sunt repartizate inegal. Cele mai multe companii (56%) acţionează moderat (moderate middle), urmărind să facă progrese în direcţii-cheie, cu beneficii rapide, şi doar 17% pot fi încadrate în categoria „liderilor tranziţiei” (change leaders), care au o abordare complexă şi de profunzime a sustenabilităţii, cu investiţii şi măsuri constante şi coerente.

La polul opus, peste un sfert dintre businessuri (27%) au întreprins acţiuni minimale sau nu au acţionat deloc până în prezent, deşi, din rândul lor, peste jumătate (63%) admit că schimbările climatice au efecte care se resimt deja în strategia şi operaţiunile lor.

„Din perspectiva obiectivelor strategice asumate prin Acordul de la Paris şi Green Deal, angajamentul real pentru sustenabilitate, materializat în acţiuni de mare impact, aşa cum sunt transformarea durabilă a modelului de business sau implementarea unor criterii robuste ESG de-a lungul lanţurilor valorice, trebuie accelerat.

În România, transpunerea Directivei privind raportarea corporativă în materie de sustenabilitate (CSRD) marchează intrarea într-o nouă etapă a efortului de conformare: mii de companii care activează în ţara noastră sunt vizate de raportarea non-financiară obligatorie, care are primele termene în 2025, aşadar educarea eficientă a stakeholderilor şi dezvoltarea capacităţilor de colectare de date şi de raportare sunt esenţiale pentru mediul de business”, a declarat Ovidiu Popescu, partener, Deloitte România, şi lider al practicilor de energie şi sustenabilitate.

Printre obstacolele pe care le întâmpină în demersul de a transforma sustenabil businessul, respondenţii menţionează lipsa sau insuficienţa materiilor prime sustenabile care să le susţină acţiunile (21%), precum şi nevoia de a aloca resurse mai degrabă către provocări imediate (18%), aşa cum sunt inflaţia, efectele de piaţă ale pandemiei şi ale tensiunilor geopolitice ş.a.

Studiul Deloitte CxO Sustainability Survey 2024 a fost realizat în rândul a peste 2.100 de executivi de top din 27 de ţări de pe toate continentele, cu scopul de a analiza evoluţiile în atitudinea şi acţiunile organizaţiilor din industrii diverse legate de combaterea schimbărilor climatice şi tranziţia sustenabilă.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Tot mai mulți tineri din întreaga lume renunță la vacanțele clasice și aleg să călătorească gratuit, în schimbul muncii voluntare în hosteluri, ferme sau școli. Platformele online care promit „experiențe autentice de viață” au devenit o industrie globală, cu milioane de utilizatori. Însă în spatele acestor imagini idilice de pe rețelele sociale se ascund povești […]