Prima pagină » SUA riscă să piardă cursa vehiculelor electrice în fața Chinei, pe fondul tăierilor de stimulente propuse de republicani

SUA riscă să piardă cursa vehiculelor electrice în fața Chinei, pe fondul tăierilor de stimulente propuse de republicani

SUA riscă să piardă cursa vehiculelor electrice în fața Chinei, pe fondul tăierilor de stimulente propuse de republicani
SUA riscă să piardă cursa vehiculelor electrice în fața Chinei, pe fondul tăierilor de stimulente propuse de republicani

În timp ce China domină piața globală auto și investește masiv în baterii și infrastructură, SUA riscă să piardă cursa vehiculelor electrice în fața Chinei din cauza unei serii de politici republicane care elimină subvențiile esențiale. În loc să întărească industria auto americană, aceste măsuri ar putea duce la o pierdere ireversibilă de competitivitate globală, avertizează experții.

SUA riscă să piardă cursa vehiculelor electrice în fața Chinei

Promisiunile de revigorare a industriei auto americană ar putea avea efect invers dacă pachetul republican de tăieri bugetare va fi adoptat. Printre cele mai controversate măsuri: eliminarea creditelor fiscale de până la 7.500 de dolari pentru cumpărătorii de vehicule electrice, anularea fondurilor pentru stații de încărcare rapidă și încheierea sprijinului financiar pentru fabrici de baterii și mine de litiu. Toate aceste măsuri au fost piloni centrali ai strategiei administrației Biden pentru a reduce dependența de China și a stimula producția internă.

Peste 200 de miliarde de dolari în investiții private – de la giganți auto la startup-uri și producători de baterii – sunt acum puse sub semnul întrebării. Fabrica AESC din Carolina de Sud, care urma să livreze baterii pentru BMW, a fost deja suspendată. Într-un moment în care China controlează peste 50% din producția globală de baterii și aproape toate resursele-cheie, precum grafitul și litiul rafinat, SUA pare să-și autosaboteze propriul viitor electric.

China accelerează, SUA frânează: Avansul chinez devine imposibil de recuperat

China produce deja 70% din vehiculele electrice vândute la nivel global. Branduri precum BYD, SAIC și Geely domină piețele din Asia, Europa și America Latină. SUA, în schimb, contribuie cu doar 5% la această piață – și doar Tesla se mai regăsește în topul global. Însă chiar și Tesla a fost depășită de rivalii chinezi în volum de vânzări și eficiență de producție.

Economia de scară, competitivitatea prețurilor și densitatea infrastructurii de încărcare fac ca EV-urile chinezești să fie mai accesibile și mai atrăgătoare pentru consumatori. În timp ce chinezii lansează modele performante la prețuri mai mici decât cele ale mașinilor cu benzină, SUA se confruntă cu rețele de încărcare fragmentate și prețuri ridicate. Dacă această tendință continuă, G.M. și Ford – care deja își obțin majoritatea profiturilor doar din piața internă – riscă să devină irelevante la nivel global.

Risc de autoizolare: Protecționismul ar putea distruge tocmai ceea ce vrea să protejeze

În prezent, producătorii chinezi sunt blocați de tarife de 100% pe piața americană. Însă în alte colțuri ale lumii – din Mexic până în Marea Britanie – mașinile BYD, Geely sau NIO sunt deja prezente. Călătorii americani le vor testa, le vor aprecia și, inevitabil, se vor întreba de ce nu le pot cumpăra și acasă. Protecționismul ar putea deveni un bumerang: în loc să încurajeze inovația internă, ar putea duce la stagnare și complacere.

Cât timp mai poți ține acele mașini departe de piața americană doar prin restricții comerciale?” se întreabă Michael Lenox, profesor la Universitatea din Virginia.

Tăierea stimulentelor ar putea amâna dezvoltarea de noi tehnologii și încuraja companiile americane să producă în continuare SUV-uri mari, ineficiente energetic.

Alte articole importante
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Ani buni, marți a fost considerată ziua cea mai bună pentru a prinde bilete de avion mai ieftine, însă această regulă nu mai este valabilă. Studiile recente arată că dinamica prețurilor s-a schimbat, iar pasagerii trebuie să-și ajusteze strategiile de rezervare pentru a obține cele mai bune oferte. Marți nu mai este cea mai bună […]
Listare record: SpaceX vizează o evaluare de peste 30 miliarde $
Companii
Listare record: SpaceX vizează o evaluare de peste 30 miliarde $
SpaceX se pregătește pentru cea mai mare listare din istorie, care ar putea depăși pragul de 30 de miliarde de dolari. Compania americană vizează o evaluare record pentru întregul grup condus de Elon Musk și urmărește o listare la bursă la mijlocul sau la sfârșitul anului viitor. SpaceX vizează o evaluare de circa 1,5 trilioane […]
Wall Street „îngheață” pe minus în așteptarea tensionată a unei decizii riscante a Rezervei Federale
Wall Street „îngheață” pe minus în așteptarea tensionată a unei decizii riscante a Rezervei Federale
Bursele americane au deschis ziua de miercuri pe un trend negativ, anticipând una dintre cele mai tensionate decizii de politică monetară ale Rezervei Federale (FED) din ultimii ani. Wall Street-ul așteaptă o reducere a dobânzii care este, în egală măsură, privită ca inevitabilă și contestată în interiorul băncii centrale. Reducerea costului banilor ar trebui să […]
ANALIZĂ
Cu cât au scăzut prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice
Tehnologie
Cu cât au scăzut prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice
Prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice continuă să se reducă, însă într-un ritm vizibil mai lent decât în anii trecuți. Acest sector intră într-o etapă de stabilizare, în care costurile de producție nu se mai diminuează la fel de rapid, în ciuda competiției puternice și a progreselor de ordin tehnologic. Prețurile bateriilor pentru EV-uri scad într-un […]
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național. În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit. Legea prin care taxele locale vor crește de la 1 ianuarie 2026 rămâne neschimbată Curtea Constituțională […]