Prima pagină » Noi reguli pentru șoferii din UE. Ce s-a schimbat?

Noi reguli pentru șoferii din UE. Ce s-a schimbat?

Noi reguli pentru șoferii din UE. Ce s-a schimbat?
Foto: Unsplash

Parlamentul European a adoptat noi reguli care îi vizează în special pe șoferii cu permisul de conducere suspendat într-o țară UE.

Aceștia nu vor mai putea să conducă mașina în nici una dintre celelalte state din Uniunea Europeană. Noile măsuri au fost adoptate pentru a spori siguranța rutieră.

Noi reguli în UE: ai carnetul suspendat, nu ai voie să conduci nicăieri în blocul comunitar

Noi reguli pentru șoferii din UE. Ce s-a schimbat?

Foto: Pexels

Parlamentul European a adoptat câteva modificări ale normelor UE privind permisele de conducere. Acestea introduc dispoziții privind șoferii începători, permisul digital și decăderea din dreptul de a conduce în blocul comunitar, se precizează într-un comunicat al organului legislativ al Uniunii Europene.

Eurodeputații au aprobat două reforme majore în domeniul rutier. Prima dintre ele se referă la interdicțiile ce vor fi aplicate șoferilor periculoși în toate statele membre ale UE. Cea de-a doua măsură introduce permise digitale și standarde actualizate de testare. În prezent, un șofer căruia i s-a suspendat permisul într-o țară din blocul comunitar poate să conducă în alte state, inclusiv în cel care i-a emis permisul. În aceste condiții, circa 40% dintre infracțiunile rutiere comise în străinătate rămân nepedepsite.

Noua legislație prevede că orice suspendare a permisului emisă într-un stat membru al UE va fi valabilă în toată Uniunea. Aceasta se va aplica în cazul infracțiunilor grave de siguranță rutieră. Mai exact, aceasta îi vizează pe șoferii care conduc sub influența alcoolului sau a drogurilor, pe cei care circulă cu viteză excesivă și pe cei ale căror încălcări ale legislației rutiere se soldează cu decese sau vătămări grave.

Doi ani de probă pentru șoferii începători

Când un stat aplică o suspendare, acesta trebuie să notifice țara emitentă printr-un certificat standard al UE. Autoritățile țării respective au termen 15 zile pentru a retrage permisul, interzicând astfel șoferului în culpă să conducă în întreaga Uniune.

Există și excepții. Un stat poate refuza suspendarea dacă infracțiunea nu este sancționată în mod similar conform legislației naționale. De exemplu, pragurile pentru alcoolemie diferă semnificativ între state, transmite Euronews. De asemenea, o depășire a limitei de viteză duce la suspendarea permisului la nivel european doar dacă depășește limita locală cu cel puțin 50 km/h. Unele autostrăzi din Germania nu mai sunt limitate la viteză.

A doua lege aduce modificări mai ample. Au fost introduse permise digitale accesibile prin smartphone, noi cerințe de testare și vârste minime reduse pentru șoferii profesioniști. Permisul digital va deveni treptat principalul format în UE, deși va fi disponibil și cel fizic.

Șoferii începători vor avea o perioadă de probă de cel puțin doi ani, cu sancțiuni mai dure pentru alcool, nefolosirea centurii de siguranță sau a dispozitivelor pentru copii. Tinerii de 17 ani vor putea obține permisul, dar vor trebui însoțiți de un șofer experimentat până când vor împlini 18 ani.

Noele reguli vor fi implementate în țările UE în următorii 3 ani

Pentru a combate lipsa cronică de șoferi profesioniști, legislația reduce vârsta minimă pentru permisele de camion la 18 ani. În cazul celor pentru autobuz, limita este de 21 de ani. Această măsură a fost criticată de unii eurodeputați, care consideră că reduce siguranța rutieră și nu rezolvă problema deficitului de personal, ce ar putea fi abordată mai eficient prin salarii și condiții de muncă mai bune, odihnă adecvată și infrastructură corespunzătoare.

Noua formare a șoferilor va pune accent pe unghiurile moarte, conducerea neatentă și interacțiunile cu utilizatorii vulnerabili, precum bicicliști și pietoni. Permisele vor fi valabile 15 ani pentru autoturisme și motociclete și 5 ani pentru camioane și autobuze. Va exista posibilitatea reducerii duratei în cazul șoferilor de peste 65 de ani.

Pachetul legislativ a fost deja aprobat de guvernele UE. El va fi implementat în legislația națională în termen de 3 ani. Totodată, el sprijină obiectivul denumit „Viziunea zero” de reducere cu 50% a deceselor rutiere până în 2030.

Anul trecut, aproximativ 19.800 de persoane au murit pe drumurile europene, o scădere de doar 3% față de 2023.

Alte articole importante
La un post TV britanic a apărut o prezentatoare generată de AI
Tehnologie
La un post TV britanic a apărut o prezentatoare generată de AI
Un post TV britanic a stârnit controverse după ce a difuzat un documentar prezentat de o gazdă creată integral de AI. Emisiunea „Dispatches” de pe Channel 4 a devenit, astfel, primul program de televiziune din Regatul Unit care folosește un prezentator bazat pe inteligență artificială. Experimentul marchează o premieră în televiziunea mainstream. Un documentar Channel […]
O nouă regulă la îmbarcare surprinde industria aviatică. Cine urcă primul și cum funcționează sistemul WILMA
O nouă regulă la îmbarcare surprinde industria aviatică. Cine urcă primul și cum funcționează sistemul WILMA
Southwest Airlines implementează o nouă regulă la îmbarcare care va schimba modul în care pasagerii urcă în avion. Începând cu 27 ianuarie 2026, fiecare pasager va avea loc rezervat, iar procesul de îmbarcare va urma metoda WILMA — fereastră, mijloc, culoar. Cum funcționează noua regulă la îmbarcare Conform NewYorkPost, fiecare pasager va primi un bilet […]
Trump anulează contracte de producție de peste 700 milioane $
Trump anulează contracte de producție de peste 700 milioane $
Administrația Trump a anunțat anularea unor contracte de producție în valoare totală de peste 700 de milioane de dolari. Decizia, motivată prin nereguli și cheltuieli nejustificate, marchează o schimbare semnificativă în politica industrială a Washingtonului, cu potențiale efecte asupra marilor companii de apărare și infrastructură din SUA. Trump lovește în industria de producție: contracte de […]
Moda africană cucerește Occidentul: cum au transformat pop-up-urile designerii din Nigeria și Senegal într-un fenomen global
Moda africană cucerește Occidentul: cum au transformat pop-up-urile designerii din Nigeria și Senegal într-un fenomen global
În timp ce marile case de modă investesc masiv în experiențe digitale, designerii din moda africană au găsit o cale diferită de a câștiga încrederea publicului internațional. Astfel, evenimentele fizice și pop-up-urile au devenit din ce în ce mai faimoase. De la New York la Londra, hainele tradiționale reinterpretate au devenit un magnet pentru clienții […]
Decizie istorică la Kiev: legea marțială a fost prelungită până în 2026, iar bugetul pentru armată crește cu 7,7 miliarde de dolari
Decizie istorică la Kiev: legea marțială a fost prelungită până în 2026, iar bugetul pentru armată crește cu 7,7 miliarde de dolari
Parlamentul ucrainean a aprobat extinderea legii marțiale până în februarie 2026 și a suplimentat bugetul apărării cu 7,7 miliarde de dolari. Inițiativa a fost cerută direct de președintele Volodimir Zelenski. Aceata a insistat asupra necesității menținerii măsurilor excepționale în contextul conflictului prelungit. Kievul prelungește mobilizarea și legea marțială pentru încă doi ani Parlamentul Ucrainei a […]
ANALIZĂ
De ce trece timpul mai repede când îmbătrânim?
Tehnologie
De ce trece timpul mai repede când îmbătrânim?
Cercetătorii au descoperit că schimbările din creierul uman odată cu înaintarea în vârstă pot explica de ce anii par să zboare mai repede pe măsură ce îmbătrânim. Fenomenul observat susține o teorie veche de peste 2.000 de ani. Creierul și iluzia timpului: ce au arătat experimentele pe sute de participanți Un studiu publicat în revista […]