Parlamentul European a adoptat noi reguli care îi vizează în special pe șoferii cu permisul de conducere suspendat într-o țară UE.
Aceștia nu vor mai putea să conducă mașina în nici una dintre celelalte state din Uniunea Europeană. Noile măsuri au fost adoptate pentru a spori siguranța rutieră.
Foto: Pexels
Parlamentul European a adoptat câteva modificări ale normelor UE privind permisele de conducere. Acestea introduc dispoziții privind șoferii începători, permisul digital și decăderea din dreptul de a conduce în blocul comunitar, se precizează într-un comunicat al organului legislativ al Uniunii Europene.
Eurodeputații au aprobat două reforme majore în domeniul rutier. Prima dintre ele se referă la interdicțiile ce vor fi aplicate șoferilor periculoși în toate statele membre ale UE. Cea de-a doua măsură introduce permise digitale și standarde actualizate de testare. În prezent, un șofer căruia i s-a suspendat permisul într-o țară din blocul comunitar poate să conducă în alte state, inclusiv în cel care i-a emis permisul. În aceste condiții, circa 40% dintre infracțiunile rutiere comise în străinătate rămân nepedepsite.
Noua legislație prevede că orice suspendare a permisului emisă într-un stat membru al UE va fi valabilă în toată Uniunea. Aceasta se va aplica în cazul infracțiunilor grave de siguranță rutieră. Mai exact, aceasta îi vizează pe șoferii care conduc sub influența alcoolului sau a drogurilor, pe cei care circulă cu viteză excesivă și pe cei ale căror încălcări ale legislației rutiere se soldează cu decese sau vătămări grave.
Când un stat aplică o suspendare, acesta trebuie să notifice țara emitentă printr-un certificat standard al UE. Autoritățile țării respective au termen 15 zile pentru a retrage permisul, interzicând astfel șoferului în culpă să conducă în întreaga Uniune.
Există și excepții. Un stat poate refuza suspendarea dacă infracțiunea nu este sancționată în mod similar conform legislației naționale. De exemplu, pragurile pentru alcoolemie diferă semnificativ între state, transmite Euronews. De asemenea, o depășire a limitei de viteză duce la suspendarea permisului la nivel european doar dacă depășește limita locală cu cel puțin 50 km/h. Unele autostrăzi din Germania nu mai sunt limitate la viteză.
A doua lege aduce modificări mai ample. Au fost introduse permise digitale accesibile prin smartphone, noi cerințe de testare și vârste minime reduse pentru șoferii profesioniști. Permisul digital va deveni treptat principalul format în UE, deși va fi disponibil și cel fizic.
Șoferii începători vor avea o perioadă de probă de cel puțin doi ani, cu sancțiuni mai dure pentru alcool, nefolosirea centurii de siguranță sau a dispozitivelor pentru copii. Tinerii de 17 ani vor putea obține permisul, dar vor trebui însoțiți de un șofer experimentat până când vor împlini 18 ani.
Pentru a combate lipsa cronică de șoferi profesioniști, legislația reduce vârsta minimă pentru permisele de camion la 18 ani. În cazul celor pentru autobuz, limita este de 21 de ani. Această măsură a fost criticată de unii eurodeputați, care consideră că reduce siguranța rutieră și nu rezolvă problema deficitului de personal, ce ar putea fi abordată mai eficient prin salarii și condiții de muncă mai bune, odihnă adecvată și infrastructură corespunzătoare.
Noua formare a șoferilor va pune accent pe unghiurile moarte, conducerea neatentă și interacțiunile cu utilizatorii vulnerabili, precum bicicliști și pietoni. Permisele vor fi valabile 15 ani pentru autoturisme și motociclete și 5 ani pentru camioane și autobuze. Va exista posibilitatea reducerii duratei în cazul șoferilor de peste 65 de ani.
Pachetul legislativ a fost deja aprobat de guvernele UE. El va fi implementat în legislația națională în termen de 3 ani. Totodată, el sprijină obiectivul denumit „Viziunea zero” de reducere cu 50% a deceselor rutiere până în 2030.
Anul trecut, aproximativ 19.800 de persoane au murit pe drumurile europene, o scădere de doar 3% față de 2023.