Prima pagină » Submarine americane și rusești în Mediterana. Cel mai mare constructor naval din Europa cere Uniunii măsuri de apărare subacvatică

Submarine americane și rusești în Mediterana. Cel mai mare constructor naval din Europa cere Uniunii măsuri de apărare subacvatică

Submarine americane și rusești în Mediterana. Cel mai mare constructor naval din Europa cere Uniunii măsuri de apărare subacvatică

Directorul general al celui mai mare constructor naval din Europa, Fincantieri, a făcut apel la țările europene să își intensifice capacitățile de apărare subacvatică în contextul amenințărilor tot mai mari și al retragerii SUA din regiune, transmite Financial Times.

„Mediterana a fost mereu populată de submarine rusești și americane, dar acum revine europenilor responsabilitatea pentru apărarea subacvatică”, a declarat Pierroberto Folgiero pentru Financial Times.

„Dacă țările europene vor cheltui mai mult pe apărare, ar trebui să o facă mai inteligent”, a adăugat el.

Constructorul naval, controlat de statul italian, a anunțat săptămâna trecută că se așteaptă ca divizia sa subacvatică, care se concentrează pe submarine, sisteme de comunicații și vehicule autonome, să se dubleze ca dimensiune în următorii doi ani, atingând venituri de 820 milioane de euro în 2027, echivalentul a 8% din veniturile actuale ale grupului.

Creșteri estimate de 50 de miliarde de euro anual în economia navală

Se estimează că economia globală subacvatică va crește cu 50 de miliarde de euro anual, pe măsură ce țările investesc mai mult în apărare și securitate subacvatică. După atacul asupra gazoductului Nord Stream din 2022, guvernele au început să își consolideze capacitățile de apărare subacvatică, inclusiv prin sisteme autonome și tehnologii anti-submarin.

Folgiero a avertizat că amenințările la adresa cablurilor submarine și a altor infrastructuri marine critice sunt în creștere, iar cererea pentru tehnologii și infrastructuri capabile să prevină sau să limiteze impactul unor astfel de atacuri va crește semnificativ.

„De la izbucnirea războiului din Ucraina, atenția s-a concentrat pe Marea Baltică, dar Mediterana este de două ori mai mare și reprezintă un nod geopolitic crucial”, a spus el. „De aceea pariem pe apărarea și tehnologia subacvatică și ne consolidăm capacitățile industriale”

Vehicule autonome subacvatice

Acțiunile Fincantieri au crescut cu aproximativ 20% săptămâna trecută, ajungând la 15 euro/acțiune, după ce compania a anunțat extinderea diviziei sale subacvatice. De asemenea, reprezentantul companiei a anunțat un parteneriat cu Graal Tech, un grup tehnologic italian, pentru a dezvolta vehicule autonome subacvatice.

Antonio Gianfrancesco, analist la banca de investiții Intermonte, a spus că „sectorul subacvatic este unul dintre principalii catalizatori pe termen mediu și lung pentru creșterea acțiunilor Fincantieri”.

Anul trecut, compania — specializată atât în construcții navale militare, cât și civile — a anunțat o achiziție de 415 milioane de euro a diviziei WASS (sisteme de arme subacvatice) de la grupul de apărare Leonardo. În 2023, a cumpărat Remazel, o companie italiană de inginerie specializată în echipamente offshore.

Fincantieri, care a eșuat în tentativa sa de fuziune cu Chantiers de l’Atlantique, în 2020 – din cauza opoziției Franței și a preocupărilor legate de concurență la nivelul UE, a înregistrat o creștere puternică de la pandemie încoace. Are șantiere navale în întreaga lume, inclusiv în SUA, și a cunoscut o creștere semnificativă a comenzilor globale.

Săptămâna trecută, compania a anunțat că veniturile din primul trimestru al anului 2025 au crescut cu 35%, ajungând la 2,37 miliarde de euro, comparativ cu anul precedent. Valoarea portofoliului de comenzi a atins un nivel record de 57,6 miliarde de euro, adică de șapte ori veniturile estimate pe întreg anul 2024.

Alte articole importante
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
România traversează una dintre cele mai tensionate perioade pentru mediul investițional din ultimele două decenii, în ciuda faptului că are la dispoziție cele mai mari bugete de investiții din istorie, prin PNRR și programele regionale. Asociația Consultanților în Management din România (AMCOR) avertizează că blocajele sistemice, lipsa de predictibilitate și competiția directă dintre stat și […]
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Bulgaria se pregătește să adopte moneda euro la 1 ianuarie 2026, un moment considerat decisiv pentru economia țării și pentru companiile active pe piața locală. Intrarea în zona euro marchează începutul unei transformări structurale, cu impact asupra stabilității economice, accesului la finanțare și relațiilor comerciale internaționale. Experiența Bulgariei este urmărită atent și în România, unde […]
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
Volumul total al livrărilor de aur rusesc către China s-a ridicat la 1,9 miliarde de dolari în 11 luni ale anului 2025. Pentru prima dată în istoria comerțului dintre Beijing și Moscova, vânzările de metal prețios au atins astfel de volume. Exporturile de aur în 2024 a fost de doar 223 de milioane de dolari […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Integrarea economică dintre România și Republica Moldova nu este doar o consecință naturală a proximității geografice, ci rezultatul unui proces mai amplu de aliniere legislativă europeană, spune Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European (EBA). Cadrul legislativ este dublat de politici de convergență instituțională și decizii strategice de investiții, adaugă executivul EBA, într-un interviu acordat în […]
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Tehnologie
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Anunțul Moore Threads Technology privind lansarea unei noi generații de cipuri pentru inteligență artificială marchează un nou pas în strategia Chinei de a-și reduce dependența de tehnologiile occidentale critice. Compania, fondată de un fost executiv Nvidia, vine cu o arhitectură proprie care promite creșteri semnificative de performanță și eficiență energetică, scrie Bloomberg. Și asta într-un […]