În ultimii ani, c din Germania au crescut semnificativ, astfel încât unele produse, chiar și cafeaua, au fost mutate în spatele casei pentru a limita pagubele. Din păcate, industria comerțului cu amănuntul a suferit pierderi uriașe: anul trecut, furturile au cauzat pagube de aproape 3 miliarde de euro. Organizarea infractorilor capătă tot mai mult contur, iar forțele de ordine cer pedepse exemplare pentru recidiviști.
Într-un supermarket Edeka din cartierul Wannsee din Berlin, deținut de Kristin Köbernik, cafeaua a fost „mutată” în spatele casei de marcat. Măsura vine după ce frecventele furturi au făcut imposibilă expunerea acesteia accesibil pentru clienți.
„Situația a scăpat de sub control”, explică Köbernik decizia, care pare să fie similară cu tratamentul produselor cu risc ridicat, cum ar fi țigările. Pe lângă cafea, hoții „preferă” să fure și șampon, ciocolată și alte produse care se vând bine pe piața neagră, spune ea.
Köbernik a încercat să reducă pierderile prin supraveghere atentă și instruirea angajaților, dar furturile persistă. Acest fenomen îngrijorează tot mai mult comercianții din Germania.
Conform Asociației Comercianților cu Amănuntul din Germania (HDE), pierderile provocate de furturi au atins niveluri record în ultimii doi ani. Reprezentantul HDE, Stefan Hertel, a declarat pentru RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND) că în 2024 valoarea produselor sustrase fără plată a ajuns aproape la 3 miliarde de euro.
Datele vin de la Institutul de Cercetare a Comerțului din Köln (EHI), care estimează că în 2023 pierderile au fost de 2,82 miliarde de euro, în creștere față de 2,44 miliarde în anul precedent. Totuși, trebuie menționat că perioada a fost marcată și de o inflație ridicată. La categoria produselor cel mai des furate se numără alcoolul, îmbrăcămintea și încălțămintea de calitate, electronicele, tutunul, parfumurile și cosmeticele.
Deși numărul furturilor s-a redus ușor în 2024 față de anul anterior conform Statisticilor Poliției (PKS), acesta este încă mai ridicat decât în urmă cu un deceniu, subliniază Hertel. Mai mult, multe magazine nu mai raportează toate incidentele, fiind descurajate de faptul că puține cazuri se finalizează cu condamnări. „Mulți comercianți preferă să evite birocrația complicată”, explică purtătorul de cuvânt al HDE.
Kristin Köbernik raportează furturile, dar de cele mai multe ori cazul este deschis împotriva unui „necunoscut”. Prin camerele de supraveghere se pot observa făptașii, dar „nu este vorba despre bunica din vecini”, spune Köbernik cu seriozitate. Problema reală este „organizarea” infractorilor, precizează ea:
„Grupurile sunt atât de bine organizate încât adesea nici nu ne dăm seama când fură.”
Jochen Kopelke, președintele Sindicatului Polițiștilor Germani (GdP), împărtășește această opinie și atrage atenția asupra faptului că „cu cât sunt mai organizați, cu atât pagubele sunt mai mari.” El trage un semnal de alarmă privind numărul alarmant de dosare penale care sunt retrase de procuratură, chiar și în cazul recidiviștilor. „Adesea se invocă «lipsa interesului public» ca pretext pentru retragerea cazurilor,” comentează Kopelke pentru RND.
El cere „trimiterea imediată în judecată sau emiterea rapidă a unui ordin penal”, precum și „încarcerarea consecventă a recidiviștilor”.
Pentru a combate furturile tot mai sofisticate, comercianții investesc anual aproximativ 1,5 miliarde de euro în tehnologie și instruire. Sunt angajați agenți de pază, instalate camere de supraveghere, iar din ce în ce mai mult se folosește inteligența artificială pentru a detecta tentativele de furt.
Zona caselor de auto-plată, care s-a extins considerabil în ultimii ani, reprezintă o zonă monitorizată atent. Expertul institutului EHI, Frank Horst, spune că „există o tendință de a adapta și securiza aceste spații,” deși nu crede că există o legătură clară între creșterea acestora și furturi. Cu toate acestea, furturile la casele de auto-plată ar fi între 20 și 40% mai multe decât la casele tradiționale.
Kristin Köbernik povestește că, în ciuda tuturor eforturilor, hoții scapă prea des:
„De obicei, când observăm că au trecut cu căruciorul de cumpărături pe lângă casa de marcat, deja au dispărut.”
Această situație reflectă dificultatea retailerilor în a proteja imaginea și profitabilitatea magazinelor în fața infractorilor din ce în ce mai bine organizați.