În timp ce România se confruntă cu un deficit bugetar major, TAROM a decis să dubleze indemnizațiile membrilor Consiliului de Administrație. Decizia vine într-un moment de instabilitate financiară, atât pentru companie, cât și pentru economia națională.
Consiliul de Administrație al companiei TAROM va primi de acum înainte o indemnizație lunară brută de peste 24.000 de lei, în loc de 12.500 de lei, cât era anterior. Măsura a fost aprobată de acționarii companiei – în frunte cu Ministerul Transporturilor, ROMATSA și Compania Națională Aeroporturi București – în ciuda faptului că TAROM se află într-o situație financiară fragilă de peste un deceniu. Singurul vot de abținere a venit din partea Longshield Investment (fosta SIF Muntenia), în timp ce ceilalți membri au susținut fără rezerve creșterea.
Comitetul de Nominalizare și Remunerare și-a exprimat sprijinul pentru această majorare, iar agenția AMEPIP, responsabilă cu monitorizarea companiilor de stat, a avizat măsura fără obiecții. Acest gest vine într-un moment delicat pentru economia țării, când guvernul pregătește un nou pachet fiscal cu impact major asupra bugetarilor și mediului privat.
Consiliul de Administrație al TAROM, numit în iunie 2024 pentru un mandat complet de patru ani, este format în majoritate din persoane cu experiență limitată în aviație, dar cu conexiuni politice puternice.
Deși s-a organizat un concurs pentru selecția membrilor, șase dintre cei șapte membri fuseseră anterior administratori provizorii și aveau deja relații cu sfera politică. Printre aceștia se numără Anca Daniela Boagiu, fost ministru al Transporturilor, alături de Iuliana Cristina Bârcă, Monica Săsărman, Iulian Daniel Idolu, Costin Ionuț Lordache, Mirel Alexandru Marcu și Mihăiță Ursu.
În ciuda imaginii publice de „companie națională strategică”, TAROM a acumulat pierderi masive în ultimii 15 ani. Potrivit datelor oficiale de la Ministerul Finanțelor, între 2008 și 2023, TAROM a înregistrat pierderi totale de peste 3 miliarde de lei – echivalentul a aproximativ 610 milioane de euro. Datoriile istorice, managementul ineficient și incapacitatea de a se adapta la cerințele pieței au transformat compania într-o gaură neagră pentru bugetul de stat.
Pe lângă TAROM, și alte companii din subordinea Ministerului Transporturilor au urmat aceeași direcție: la Compania Națională Aeroporturi București, de exemplu, remunerațiile membrilor conducerii au ajuns aproape de 70.000 de lei brut pe lună.