Prima pagină » Un sfert dintre companiile românești folosesc deja roboți: ce înseamnă asta pentru viitorul muncii

Un sfert dintre companiile românești folosesc deja roboți: ce înseamnă asta pentru viitorul muncii

Un sfert dintre companiile românești folosesc deja roboți: ce înseamnă asta pentru viitorul muncii
Fotografii: Amazon

Automatizarea este tot mai prezentă în mediul de afaceri din România, unde un sfert dintre companiile existente utilizează deja roboți.

Această tendință reflectă dorința firmelor de a crește eficiența, de a îmbunătăți calitatea produselor și de a face față provocărilor legate de forța de muncă.

25% dintre companiile românești au integrat roboți în activitate

Un sfert dintre companiile românești folosesc deja roboți: ce înseamnă asta pentru viitorul muncii

Conform rezultatelor studiului „EY Emerging Technology Investment in Romania”, citat într-un articol de specialitate, 21,3% dintre companiile din România au integrat deja soluții de robotică și automatizare în activitățile lor. În plus, 28,1% dintre organizații declară că se află în faza de adoptare a acestor tehnologii, în timp ce procente egale, de câte 14,6%, sunt înregistrate pentru companiile aflate fie în etapa de planificare a investițiilor, fie în cea de testare a soluțiilor automatizate.

Potrivit datelor din aceeași cercetare, cele mai importante motive pentru care firmele românești aleg să investească în robotică sunt îmbunătățirea calității produselor și serviciilor, dar și creșterea capacității de producție. Aceste obiective sunt menționate de 82%, respectiv 81% dintre respondenți, a explicat Daniela Pampu, senior manager în cadrul diviziei AI Enabled Transformations de la EY România.

Cu toate că și provocările legate de forța de muncă joacă un rol important, acestea sunt considerate de companii drept motive secundare. Automatizarea este văzută tot mai mult ca un mijloc de optimizare a performanței și de furnizare a unei valori sporite către client.

Percepția asupra automatizării diferă, însă, în funcție de dimensiunea firmelor. Organizațiile cu venituri anuale sub 10 milioane de euro, precum și cele care depășesc pragul de 50 de milioane, sunt aliniate în privința importanței eficienței și calității producției, înregistrând peste 80% în ceea ce privește aceste priorități. În schimb, companiile de dimensiuni medii se concentrează mai mult pe aspecte precum stabilitatea forței de muncă, reducerea fluctuației de personal și scăderea costurilor cu resursele umane.

China, lider global în procesul de automatizare

Pe lângă soluțiile fizice, automatizarea software cunoaște o dezvoltare rapidă, fiind privită ca o soluție strategică. Roboții software preiau sarcinile repetitive cu o precizie ridicată, reduc erorile și permit angajaților umani să se implice în activități cu valoare adăugată. În același timp, aceste soluții contribuie la respectarea reglementărilor legale și ajută la reducerea timpilor de execuție și a costurilor operaționale.

La nivel internațional, datele arată o creștere spectaculoasă a utilizării roboților industriali în perioada 2012-2023. Astfel, numărul acestora a ajuns la 4,28 milioane de unități, cu 245% mai mult față de începutul perioadei analizate. Liderii globali ai automatizării sunt China, Germania, Japonia, Coreea de Sud și Statele Unite.

China se remarcă printr-un avans impresionant, crescând de la 23.000 de unități instalate anual în 2012, la aproximativ 276.000 în 2023. Germania, singura țară din Uniunea Europeană care este prezentă în top 5, a înregistrat o creștere de 56% în același interval, consolidându-și poziția de lider regional în domeniul roboticii industriale.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]