Prima pagină » YouTuberii sunt noul Hollywood

YouTuberii sunt noul Hollywood

YouTuberii sunt noul Hollywood
YouTuberii sunt noul Hollywood / Foto: Unsplash

YouTuberi populari revoluționează Burbank, cartierul general al Hollywood-ului, aducând stilul Silicon Valley în producția media tradițională.

YouTuberii iau cu asalt studiourile tradiționale

Youtube era, până nu demult, ironizat că a pierdut cursa platformelor sociale, pentru a-și adjudeca doar felia (destul de generoasă, de altfel) celor care vor sfaturi pentru a rezolva diverse probleme. YouTube e bun pentru a oferi răspunsuri unor întrebări uzuale, de la cum îngrijești o floare, până la cum să înșurubezi un bec. Probabil că este de mirare pentru mulți să afle că YouTube a depășit deja Netflix ca audiență totală, că are propriile gale de premiere și, mai nou, că ia cu asalt la propriu studiourile de la Hollywood.

Tot mai mulți creatori de conținut își fac, în ultima vreme, studiouri în Burbank, vestita capitală mondială a divertismentului din zona metropolitană a Los Angelesului. Aici își au sediul mari studiouri de film și televiziune, precum Warner Bros., Disney sau NBCUniversal. Printre altele.

Studiouri, tehnică, recuzită… la un pas distanță

Orașul oferă infrastructură completă pentru producții: studiouri, platouri de filmare, recuzită, echipamente tehnice și talente din industrie. Din această cauză, multe companii de streaming și creatorii YouTube aleg să-și înființeze studiouri aici, pentru a profita de experiența și de resursele locale.

Unii dintre YouTuberi deja încep să facă unele producții complexe, scrie Financial Times. Într-o casă de pe o stradă liniștită din Burbank, creatoarea de conținut YouTube Michelle Khare urmărește un montaj preliminar al unui episod din show-ul ei emblematic, Challenge Accepted. În cea mai periculoasă provocare, reproduce o scenă faimoasă din filmul Mission: Impossible. E agățată de un avion militar, fără parașută sau cască. În timp ce urmărește avionul C-130 care decolează de pe pistă, Khare discută detalii tehnice despre sunet și despre culoare cu echipa sa de șase membri. În 2018, Khare a lansat show-ul, devenind parte din prima generație de creatori care și-au stabilit studiouri în Burbank.

Un CEO de la YouTube, Neal Mohan, vorbește direct despre impactul creatorilor asupra studiourilor vechi:

“Hollywoodul se schimbă: e o disrupție în stil Silicon Valley”, a spus el, la inaugurarea unui studio de 8.000 mp, recent preluat de un alt creator, Alan Chikin Chow. YouTube reprezintă un viraj de la conținutul produs în mod tradițional de studiourile mari. “Creatorii sunt cu adevărat noul Hollywood”, spune Mohan.

Dincolo de orice simbolistică, atracția pentru Burbank este justificări raționale: creatorii pot folosi infrastructura locală, recuzita, talentele și expertiza tehnică, crescând calitatea producțiilor lor.

Studiouri și comunitatea locală

Dhar Mann operează într-un spațiu de producție de 125.000 mp în Burbank, pe care intenționează să îl extindă. Alți creatori fac același lucru. Rhett & Link, cu aproape 20 milioane abonați, și Smosh, un canal de comedie sketch, lucrează de la Hollywood. Khare spune că este un grup dens de creatori și actori locali, util mai ales într-o perioadă când multe producții părăsesc Los Angeles. Ea adaugă că au închiriat costume și recuzită de la Warner Brothers și Universal, ambele aflate pe aceeași stradă.

YouTube a fost lansat acum 20 de ani, a avut o expansiune fulminantă și, mai nou, își revendică propriul spațiu în Hollywood. Creatorii săi de top sunt răspândiți peste tot în America și la nivel global. Creatorul cunoscut drept Mr Beast, care a câștigat 85 milioane dolari anul trecut, filmează din Greenville, Carolina de Nord, iar Joe Rogan are studioul în Austin, Texas. Executivii YouTube nu ezită să promoveze ideea că ei ar fi cei care schimbă industria tradițională a divertismentului.

Creșterea audienței și competiția cu Netflix

În mare parte au și dreptate. YouTube devine o amenințare pentru studiourile tradiționale și chiar și pentru Netflix. Serviciul a depășit Netflix în materie de timp de vizionare. În august, Youtube și-a adjudecat 13,1% din totalul TV, comparativ cu 8,7% pentru Netflix, conform Nielsen. YouTube este financiar solid: a generat, anul trecut, venituri de 54 miliarde dolari și un profit operațional de 8 miliarde dolari, conform MoffettNathanson. În plus, spectatorii americani urmăresc YouTube preponderent pe televizor, nu pe mobil sau desktop. Totalul raportat de statistici este devastator: aproximativ 1 miliard de ore pe zi.

Mary Ellen Coe, chief business officer, spune că YouTube adaptează serviciul pentru o experiență excelentă în living room, cu mini-serii dinamice și show-uri care permit vizionarea consecutivă a episoadelor. Aceste inovații urmăresc să facă experiența mai apropiată de formula care a consacrat Netflix, recunoscut ca principal competitor pentru timpul de vizionare. Totuși, Ted Sarandos, CEO Netflix, consideră conținutul YouTube un fel de “snacks”-uri, comparativ cu producțiile profesioniste ale serviciului său.

Conținut sportiv și negocieri cu rețelele TV

Ambele platforme concurează pentru reclame și pentru conținut sportiv, ultima rezistență a televiziunii tradiționale. Netflix are un acord cu NFL pentru transmisiuni de Crăciun, iar YouTube a difuzat primul meci al sezonului 2025 în São Paulo. Recent, NBCUniversal i-a avertizat pe abonații YouTube TV că ar putea pierde acces la programe precum Sunday Night Football și Premier League din cauza disputelor privind tarifele de retransmisie. Alți furnizori, precum Fox și TelevisaUnivision, au contestat, la rândul lor, solicitările considerate nedrepte. YouTube spune că deciziile sale privind retransmisiile se bazează exclusiv pe consumul și prețurile pentru spectatori.

Integrarea creatorilor în industria tradițională

În timp ce contestă establishment-ul media, YouTube încearcă, totuși, să intre și în lumea media tradițională. Anul acesta a organizat un eveniment “for your consideration” înainte de Premiile Emmy. Khare a fost eligibilă pentru nominalizare, dar nu a primit-o. Totuși, evenimentul i-a crescut vizibilitatea. Afacerea merge cam ca media tradițională. În vară, Khare a semnat un parteneriat cu Red Bull, care i-a oferit suport publicitar și avionul C-130 pentru cascadorie. Compania a găzduit și o premieră în stil YouTube pentru episodul “I Tried Tom Cruise’s Deadliest Stunt”. A avut toate accesoriile simbolice, cu covor roșu, afiș și proiecție în cinema-ul intern.

Khare spune că a crescut cu visul de a lucra în Hollywood, dar consideră modul “democratic” de lucru pe YouTube eliberator: “Dacă vrei să faci un show, poți. Bariera de intrare este butonul Upload”, spune ea. Viața unui creator YouTube implică creație constantă. După premieră, Khare s-a concentrat pe următoarea provocare: șapte maratoane pe toate continentele în șapte zile consecutive, toate filmate. “Sunt foarte entuziasmată — a fost un proiect uriaș. Va fi minunat să trec linia de sosire a șaptea oară”.

Alte articole importante
KGM a lansat SUV-ul cu care vrea să detroneze Duster-ul
Companii
KGM a lansat SUV-ul cu care vrea să detroneze Duster-ul
Brandul auto KGM a lansat în România un nou model, care este propulsat de unul dintre cele mai avansate sisteme hibrid de pe piață. Acesta se numește Torres Hybrid și este un SUV care marchează tranziția companiei către o identitate reînnoită și mai orientată către tehnologiile prietenoase cu mediul. KGM a lansat SUV-ul Torres Hybrid […]
Guvernul cumpără 17 mașini Dacia. Economie de 400.000 lei lunar
Guvernul cumpără 17 mașini Dacia. Economie de 400.000 lei lunar
Guvernul a decis să renunțe la contractul cu RAAPPS și să achiziționeze 17 mașini Dacia prin leasing operațional. Decizia marchează o schimbare în modul de gestionare a parcului auto al instituțiilor publice și urmărește atât optimizarea costurilor, cât și modernizarea flotei guvernamentale cu vehicule mai eficiente și accesibile. Economii la buget: Guvernul achiziționează 17 mașini […]
Energia geotermală: cum poate tehnologia fracking susține centrele energetice pentru inteligență artificială
Analize
Energia geotermală: cum poate tehnologia fracking susține centrele energetice pentru inteligență artificială
Energia geotermală, extrasă printr-o tehnică apropiată de fracking, testată cândva în Germania, oferă o soluție promițătoare. Christian Gradl, directorul Fervo Energy, conduce cel mai vast proiect geotermal din SUA, aflat în deșertul Escalante, Utah, scrie Spiegel. Condiții extreme pentru extracția energiei geotermale Gradl stă în deșertul rece cu temperatura sub minus opt grade Celsius, în […]
România înregistrează cele mai mici câștiguri din productivitate generate de AI în Europa, potrivit FMI
Analize
România înregistrează cele mai mici câștiguri din productivitate generate de AI în Europa, potrivit FMI
România se situează printre țările europene cu cele mai reduse câștiguri din productivitate estimate în urma adoptării inteligenței artificiale (AI). Studiul Fondului Monetar Internațional (FMI) arată creșteri cumulate între 0,3% și 0,7% pe termen mediu, semnificativ sub media europeană de 1,1%. De ce sunt scăzute câștigurile din productivitate generate  de AI în România Această diferență […]
Alertă de securitate DNSC: Vulnerabilitățile zero-click critice afectează WhatsApp și sistemele Apple
Tehnologie
Alertă de securitate DNSC: Vulnerabilitățile zero-click critice afectează WhatsApp și sistemele Apple
În ultima perioadă au fost detectate atacuri periculoase care exploatează două vulnerabilități zero-click, CVE-2025-55177 și CVE-2025-43300. Acestea formează un lanț ce permite livrarea de malware fără interacțiunea utilizatorului, avertizează DNSC. Cum funcționează vulnerabilitățile zero-click în WhatsApp Atacatorul face ca aplicația WhatsApp să primească automat o imagine DNG de pe un server controlat de el. La […]
Comerțul online din România atinge 3,5% din PIB
Comerțul online din România atinge 3,5% din PIB
Comerțul online din România continuă să câștige teren, ajungând la o pondere de aproximativ 3,5% din PIB. Acest nivel marchează o creștere semnificativă față de anii anteriori și plasează țara noastră în Top 10 al Uniunii Europene, confirmând maturizarea pieței digitale și potențialul ridicat al sectorului online. România, performer în comerțul online european: aproape 3,5% […]