YouTuberi populari revoluționează Burbank, cartierul general al Hollywood-ului, aducând stilul Silicon Valley în producția media tradițională.
Youtube era, până nu demult, ironizat că a pierdut cursa platformelor sociale, pentru a-și adjudeca doar felia (destul de generoasă, de altfel) celor care vor sfaturi pentru a rezolva diverse probleme. YouTube e bun pentru a oferi răspunsuri unor întrebări uzuale, de la cum îngrijești o floare, până la cum să înșurubezi un bec. Probabil că este de mirare pentru mulți să afle că YouTube a depășit deja Netflix ca audiență totală, că are propriile gale de premiere și, mai nou, că ia cu asalt la propriu studiourile de la Hollywood.
Tot mai mulți creatori de conținut își fac, în ultima vreme, studiouri în Burbank, vestita capitală mondială a divertismentului din zona metropolitană a Los Angelesului. Aici își au sediul mari studiouri de film și televiziune, precum Warner Bros., Disney sau NBCUniversal. Printre altele.
Orașul oferă infrastructură completă pentru producții: studiouri, platouri de filmare, recuzită, echipamente tehnice și talente din industrie. Din această cauză, multe companii de streaming și creatorii YouTube aleg să-și înființeze studiouri aici, pentru a profita de experiența și de resursele locale.
Unii dintre YouTuberi deja încep să facă unele producții complexe, scrie Financial Times. Într-o casă de pe o stradă liniștită din Burbank, creatoarea de conținut YouTube Michelle Khare urmărește un montaj preliminar al unui episod din show-ul ei emblematic, Challenge Accepted. În cea mai periculoasă provocare, reproduce o scenă faimoasă din filmul Mission: Impossible. E agățată de un avion militar, fără parașută sau cască. În timp ce urmărește avionul C-130 care decolează de pe pistă, Khare discută detalii tehnice despre sunet și despre culoare cu echipa sa de șase membri. În 2018, Khare a lansat show-ul, devenind parte din prima generație de creatori care și-au stabilit studiouri în Burbank.
Un CEO de la YouTube, Neal Mohan, vorbește direct despre impactul creatorilor asupra studiourilor vechi:
“Hollywoodul se schimbă: e o disrupție în stil Silicon Valley”, a spus el, la inaugurarea unui studio de 8.000 mp, recent preluat de un alt creator, Alan Chikin Chow. YouTube reprezintă un viraj de la conținutul produs în mod tradițional de studiourile mari. “Creatorii sunt cu adevărat noul Hollywood”, spune Mohan.
Dincolo de orice simbolistică, atracția pentru Burbank este justificări raționale: creatorii pot folosi infrastructura locală, recuzita, talentele și expertiza tehnică, crescând calitatea producțiilor lor.
Dhar Mann operează într-un spațiu de producție de 125.000 mp în Burbank, pe care intenționează să îl extindă. Alți creatori fac același lucru. Rhett & Link, cu aproape 20 milioane abonați, și Smosh, un canal de comedie sketch, lucrează de la Hollywood. Khare spune că este un grup dens de creatori și actori locali, util mai ales într-o perioadă când multe producții părăsesc Los Angeles. Ea adaugă că au închiriat costume și recuzită de la Warner Brothers și Universal, ambele aflate pe aceeași stradă.
YouTube a fost lansat acum 20 de ani, a avut o expansiune fulminantă și, mai nou, își revendică propriul spațiu în Hollywood. Creatorii săi de top sunt răspândiți peste tot în America și la nivel global. Creatorul cunoscut drept Mr Beast, care a câștigat 85 milioane dolari anul trecut, filmează din Greenville, Carolina de Nord, iar Joe Rogan are studioul în Austin, Texas. Executivii YouTube nu ezită să promoveze ideea că ei ar fi cei care schimbă industria tradițională a divertismentului.
În mare parte au și dreptate. YouTube devine o amenințare pentru studiourile tradiționale și chiar și pentru Netflix. Serviciul a depășit Netflix în materie de timp de vizionare. În august, Youtube și-a adjudecat 13,1% din totalul TV, comparativ cu 8,7% pentru Netflix, conform Nielsen. YouTube este financiar solid: a generat, anul trecut, venituri de 54 miliarde dolari și un profit operațional de 8 miliarde dolari, conform MoffettNathanson. În plus, spectatorii americani urmăresc YouTube preponderent pe televizor, nu pe mobil sau desktop. Totalul raportat de statistici este devastator: aproximativ 1 miliard de ore pe zi.
Mary Ellen Coe, chief business officer, spune că YouTube adaptează serviciul pentru o experiență excelentă în living room, cu mini-serii dinamice și show-uri care permit vizionarea consecutivă a episoadelor. Aceste inovații urmăresc să facă experiența mai apropiată de formula care a consacrat Netflix, recunoscut ca principal competitor pentru timpul de vizionare. Totuși, Ted Sarandos, CEO Netflix, consideră conținutul YouTube un fel de “snacks”-uri, comparativ cu producțiile profesioniste ale serviciului său.
Ambele platforme concurează pentru reclame și pentru conținut sportiv, ultima rezistență a televiziunii tradiționale. Netflix are un acord cu NFL pentru transmisiuni de Crăciun, iar YouTube a difuzat primul meci al sezonului 2025 în São Paulo. Recent, NBCUniversal i-a avertizat pe abonații YouTube TV că ar putea pierde acces la programe precum Sunday Night Football și Premier League din cauza disputelor privind tarifele de retransmisie. Alți furnizori, precum Fox și TelevisaUnivision, au contestat, la rândul lor, solicitările considerate nedrepte. YouTube spune că deciziile sale privind retransmisiile se bazează exclusiv pe consumul și prețurile pentru spectatori.
În timp ce contestă establishment-ul media, YouTube încearcă, totuși, să intre și în lumea media tradițională. Anul acesta a organizat un eveniment “for your consideration” înainte de Premiile Emmy. Khare a fost eligibilă pentru nominalizare, dar nu a primit-o. Totuși, evenimentul i-a crescut vizibilitatea. Afacerea merge cam ca media tradițională. În vară, Khare a semnat un parteneriat cu Red Bull, care i-a oferit suport publicitar și avionul C-130 pentru cascadorie. Compania a găzduit și o premieră în stil YouTube pentru episodul “I Tried Tom Cruise’s Deadliest Stunt”. A avut toate accesoriile simbolice, cu covor roșu, afiș și proiecție în cinema-ul intern.
Khare spune că a crescut cu visul de a lucra în Hollywood, dar consideră modul “democratic” de lucru pe YouTube eliberator: “Dacă vrei să faci un show, poți. Bariera de intrare este butonul Upload”, spune ea. Viața unui creator YouTube implică creație constantă. După premieră, Khare s-a concentrat pe următoarea provocare: șapte maratoane pe toate continentele în șapte zile consecutive, toate filmate. “Sunt foarte entuziasmată — a fost un proiect uriaș. Va fi minunat să trec linia de sosire a șaptea oară”.