Angajații de la uzine Ford din Koln, Germania, au declanșat, miercuri, prima grevă organizată vreodată de la înființarea fabricii, în 1930. Sindicatul IG Metall ripostează astfel față de planurile de rentabilizare anunțate de companie, care implică reduceri de costuri și concedieri. Sindicatul a inițiat acest protest atât pentru a-şi exprima dezacordul pentru concedierile anunţate, care ar trebui să intre în vigoare în curând, cât şi pentru modul e gestionare a uzinei de Ford, care duce la lipsa unor perspective clare de viitor.
La Koln se află sediul diviziei europene a Ford, un centru care în prezent are, în total, 11.500 de angajați – o cifră sensibil mai mică decât în 218, când avea 20.000. În cadrul unei noi etape de rentabilizare, conducerea vrea ca până în 2027 să renunţe la 2.900 de angajaţi, veste care a tensionat relațiile de muncă. Sindicatului IG Metall a anunțat că 93,5% dintre angajați au votat în favoarea declanșării grevei, depășind cu mult pragul de 75% necesar pentru a trece la acțiune. Negocierile cu conducerea Ford sunt momentan suspendate, sindicatul declarând că va reveni la masa discuțiilor doar în cazul în care compania va propune „o ofertă acceptabilă pentru încheierea conflictului”, transmite Ford Authority.
Purtătorul de cuvânt al IG Metall, David Ludtke, a informat că activitatea a fost complet oprită, iar decizia afectează întregul proces al muncii – inclusiv producția, dezvoltarea și serviciile administrative. Doar lucrătorii esențiali au primit permisiunea de a intra astăzi în spațiul industrial.
IG Metall, unul dintre cele mai importante sindicate din Germania, cere un acord colectiv de muncă care să ofere angajaților plăți compensatorii ridicate și securitate financiară, transmite Agerpres. Totodată, sindicatul IG Metall avertizează că prelungirea conflictului ar putea afecta nu doar producția de autoturisme, ci și operațiunile comerciale ale Ford în Europa, cu riscuri reputaționale majore. Greva reprezintă o nouă provocare operațională pentru Ford, într-un moment în care compania caută să-și optimizeze costurile și să-și consolideze poziția în segmentul vehiculelor comerciale.
Operațiunile Ford din Europa înregistrează pierderi de mulți ani. Anunțurile cu privire la planurile de rentabilizare veneau, de fapt, într-un context tensionat pentru gigantul auto american, care se confruntă cu probleme serioase în Europa, inclusiv cu o cerere scăzută pentru vehiculele electrice și cu o concurență tot mai agresivă din partea producătorilor chinezi. Ford a cerut în repetate rânduri autorităților din UE și Marea Britanie să introducă stimulente mai consistente pentru achiziția de EV-uri. În lipsa acestora, compania și-a reorientat strategia către divizia Ford Pro, care rămâne principalul motor de profit pe piața europeană.
Chiar și cu aceste măsuri, situaţia companiei Ford în Europa pare să degradeze în continuare. În 2023, a fost oprită producţia lui Focus la uzina din Saarlouis şi chiar dacă a plasat în producţie două modele relativ noi la uzina principală Ford din Germania, cea din Koln. De fapt, după ce a renunţat total la maşinile cu combustie, fabrica Ford din Koln produce acum un număr derizoriu de maşini electrice: în 3 luni a asamblat abia cât producea în 2009 într-o săptămână! Unele voci sugerează chiar şi o posibilă retragere a Ford din Europa, scrie piațaauto.ro.
A început greva la uzinele Ford din Germania
Conform datelor publicate recent de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în primele trei luni din acest an vânzările Ford în Europa au scăzut cu 1,9%. În 2023, fabrica din Koln a fost reutilată complet și redeschisă, iar ulterior a fost plasat în producţie primul model, Ford Explorer, construit pe platforma lui VW ID.4. Ford a avut planuri măreţe cu modelele electrice şi a investit cu adevărat mult în acea uzină, dar a neglijat modele noi, cel mai probabil pentru că a crezut că europenii vor fi fericiţi cu modele construite pe platforme ale grupului VW, cu emblema Ford. Dar, comentează analiștii auto, europenii aveau deja suficiente opțiuni de a cumpăra diferite ipostaze ale lui VW ID.4, fie în original, fie sub forma Skoda Enyaq sau Cupra, astfel încât nu prea mai era nevoie şi de Ford Explorer. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu Ford Capri, care e o versiune de SUV Coupe pe aceeaşi platformă a lui ID.4, la fel cum e şi VW ID.5.