Prima pagină » AI la MAI. Ministerul va cheltui 2,6 milioane de euro pe un chatbot. Ce va discuta „polițistul” virtual cu cetățenii

AI la MAI. Ministerul va cheltui 2,6 milioane de euro pe un chatbot. Ce va discuta „polițistul” virtual cu cetățenii

AI la MAI. Ministerul va cheltui 2,6 milioane de euro pe un chatbot. Ce va discuta „polițistul” virtual cu cetățenii
sursă foto: iMonitor

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) introduce servicii bazate pe tehnologii de inteligență artificială (IA) în relația cu cetățenii. MAI va investi peste 2,6 milioane de euro într-un sistem IT de asistență conversațională (chatbot) care va răspunde la întrebările românilor legate de introducerea cărții de identitate electronice. Potrivit caietului de sarcini, chatbotul va suplini „deficitul de personal de la nivelul MAI”, mai ales la nivelul structurilor de suport tehnic.

Achiziția este parte din proiectul „D4eID – Digitalizare pentru promovarea cărții de identitate electronice”, și e finanțat cu fonduri din PNRR, conform unui anunț de participare listat pe platforma publică e-licitatie.ro. Contractul, estimat la peste 13 milioane de lei ( circa 2,6 milioane de euro) fără TVA are termen de finalizare în iunie 2026.

Chatbotul MAI, un asistent virtual disponibil non-stop

Proiectul vizează achiziția unui Sistem de Asistență Conversațională și Suport (SACS), menit să automatizeze dialogul dintre cetățeni și administrație. Practic, soluția va funcționa ca un asistent virtual disponibil non-stop, capabil să proceseze întrebările cetățenilor și să ofere răspunsuri automate, simulate natural, în timp real. Scopul este dublu: eficientizarea comunicării și reducerea presiunii asupra structurilor de suport IT din minister, afectate de un deficit cronic de personal.

„Sistemul de asistență conversațională şi suport al MAI este un sistem Complex, conceput pentru a înțelege întrebările cetățeanului şi a oferi răspunsuri automate la acestea, procesând şi simulând conversația umană, cu scopul de a-l ajuta pe acesta să obțină informații cu privire la serviciile publice furnizate de MAI, prin utilizarea portalului hub.mai.gov.ro și a serviciilor publice pe care acestea le furnizează online”, argumentează MAI în caietul de sarcini aferent licitației.

MAI invocă „deficitul de personal”

Sistemul va fi integrat în portalul hub.mai.gov.ro, care oferă deja 13 servicii publice online, și va deveni principalul punct de interacțiune digitală pentru cetățenii care solicită informații despre cartea electronică de identitate și alte proceduri administrative. Prin extinderea acestor servicii, MAI urmărește nu doar modernizarea infrastructurii digitale, ci și o creștere a încrederii publice în capacitatea instituției de a răspunde rapid și transparent nevoilor cetățenilor. De asemenea, ministerul invocă deficitul de personal, în special în cazul serviciilor de suport tehnic.

„Această metodă bazată pe inteligență artificială reprezintă un nou tip de Interacțiune cu cetățeanul, iar aceasta va conduce la creşterea şi implicit, la accelerarea în mediul electronic a operațiunilor de schimb de informații în relaţia cu cetățeanul, în special având în vedere deficitul de personal de la nivelul MAI, mai ales la nivelul structurilor de suport TIC”, menționează MAI în caietul de sarcini.

Tehnologie multilingvă și acces extins pentru diaspora

MAI precizează că chatbotul va fi disponibil inițial în limbile română și engleză, însă ofertanții pot obține punctaj suplimentar dacă includ și alte limbi vorbite în România și în Uniunea Europeană — precum maghiară, ucraineană, turcă, germană, rusă, franceză, spaniolă sau italiană. Această componentă multilingvă are un rol strategic, vizând creșterea accesibilității serviciilor publice, în special pentru cetățenii români din diaspora, care vor putea interacționa cu MAI în afara orelor de program, 24/7.

Ministerul vrea ca acest sistem IT să prelucreze toate cererile de suport cu scopul de a le repartiza automat pe multiple nivele de suport și de a ușura munca operatorilor umani. Aceste cereri pot proveni din diverse medii destinate exclusiv suportului: de pe adrese de e-mail, număr de telefon unic de contact și webchat.

Ce vor discuta cetățenii cu „polițistul” virtual

Chatbotul va fi antrenat pentru a răspunde următoarelor solicitări:

  • Preluarea automată a solicitărilor utilizatorilor și furnizarea de răspunsuri relevante în timp real;
  • Asigurarea de interacțiuni vocale naturale între utilizatori și sistem, atât în formă scrisă, cât și vocală;
  • Preluarea automată a apelurilor telefonice și direcționarea acestora în mod automat către informațiile sau structurile relevante, reducând încărcarea operatorilor umani;
  • Gestionarea, urmărirea și rezolvarea eficientă a solicitărilor de suport (tichetele) care nu pot fi soluționate automat.

Soluția de asistență conversațională și suport va trebui furnizată în maxim 5 luni de la data intrării în vigoare a contractului, dar nu mai târziu de 31 mai 2026, se mai arată în caietul de sarcini. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 2 decembrie 2025.

 

Alte articole importante
Carrefour se retrage din România. Bomba de pe piața de retail, anunțată inițial de presa străină
Carrefour se retrage din România. Bomba de pe piața de retail, anunțată inițial de presa străină
Carrefour se retrage din România după aproape un sfert de secol de activitate. Decizia grupului francez marchează o schimbare semnificativă în peisajul comerțului local. Gigantul de retail a mandatat banca BNP Paribas să găsească un cumpărător pentru operațiunile sale din România. Informația a fost publicată de presa franceză, care citează surse din interiorul companiei. Carrefour […]
„Buy now, pay later”, metoda care poate transforma vacanța de vis într-un coșmar
„Buy now, pay later”, metoda care poate transforma vacanța de vis într-un coșmar
Sistemele „buy now, pay later” (BNPL) au devenit extrem de populare, inclusiv pentru rezervarea de zboruri și vacanțe. Specialiștii avertizează însă că, în lipsa protecțiilor oferite de cardurile de credit, turiștii riscă să piardă bani și să se confrunte cu datorii neașteptate. Metoda „buy now, pay later” în turism BNPL, un tip de credit pe […]
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Compania de drone Unusual Machines, susținută de Donald Trump Jr, a obținut cel mai mare contract de până acum cu Pentagonul. Guvernul american extinde achizițiile de drone produse intern. Compania din Florida, în care Trump Jr deține o participație de 4 milioane de dolari, va fabrica 3.500 de motoare pentru drone și alte componente. Armata […]
ANALIZĂ
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Companii
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Piața auto românească a scăzut semnificativ în 2025, în contextul reducerii bugetelor pentru programele de reînnoire a parcului auto național. Potrivit datelor Autovit, înmatriculările totale de autoturisme au scăzut cu aproape 10%, iar vânzările de vehicule electrice au înregistrat un declin de 32%, cel mai mare din ultimii ani. Piața auto românească, în declin: minus […]
Alibaba adaugă un chatbot AI în aplicația sa Quark
Companii
Alibaba adaugă un chatbot AI în aplicația sa Quark
Gigantul chinez Alibaba a lansat un nou chatbot bazat pe inteligență artificială, integrat direct în aplicația sa Quark. Noul asistent virtual promite să îmbunătățească semnificativ experiența utilizatorilor, oferind răspunsuri rapide, recomandări personalizate și funcții avansate de căutare bazate pe AI. Alibaba duce aplicația Quark la nivelul următor cu un chatbot AI inteligent Alibaba a prezentat […]
Rosneft și Lukoil pierd miliarde după sancțiunile impuse de Trump. Valoarea giganților ruși scade dramatic
Rosneft și Lukoil pierd miliarde după sancțiunile impuse de Trump. Valoarea giganților ruși scade dramatic
Acțiunile Rosneft și Lukoil au condus declinul printre titlurile de top la Bursa din Moscova. Sancțiunile americane au vizat cele mai mari două companii petroliere din Rusia. Între joi și vineri, capitalizarea combinată a scăzut cu 424 miliarde de ruble, echivalentul a 5,2 miliarde de dolari, potrivit datelor bursei. Evoluția acțiunilor Rosneft și Lukoil Acțiunile […]