Aplicațiile bazate pe inteligență artificială se pregătesc să devină un motor tot mai puternic al industriei tech, cu venituri totale de 120 de milioane de dolari în 2025.
Creșterea rapidă a adoptării acestor soluții este alimentată de inovații continue și de integrarea AI în tot mai multe domenii economice și sociale.
În afară de marile nume ca ChatGPT și Grok, cererea pentru aplicațiile AI companion,, este în creștere. Dintre cele 337 de aplicații AI companion active și generatoare de venituri disponibile la nivel mondial, în acest an au fost lansate până acum 128, potrivit unor date furnizate de compania de analiză Appfigures, preluate de TechCrunch.
Această subcategorie a pieței AI pe dispozitivele mobile a generat venituri de 82 de milioane de dolari în prima jumătate din 2025 și este pe cale să depășească 120 de milioane de dolari până la finalul anului, se arată în analiza Appfigures.
Spre deosebire de chatboții cu scop general, aplicațiile de inteligență artificială companion antropomorfizează interacțiunile cu AI-ul, permițând utilizatorilor să converseze cu prieteni, rude, parteneri, personaje fantastice și altele.
Appfigures a definit segmentul de piață în același mod, descriind aplicațiile companion ca fiind cele în care utilizatorul poate interacționa cu personaje sintetice predefinite sau generate de utilizatori, menite să întruchipeze o personalitate reală. Cele mai cunoscute aplicații în acest domeniu sunt Replika, Character.AI, PolyBuzz, Chai și altele.
În iulie, aplicațiile AI companion din App Store și din Google Play au fost descărcate de 220 de milioane de ori la nivel global. În prima jumătate a anului, numărul descărcărilor a crescut cu 88% față de anul anterior, ajungând la 60 de milioane. Potrivit calculelor specialiștilor de la Appfigures, în cea de-a șaptea lună, aplicațiile AI companion au generat cheltuieli totale ale consumatorilor de 221 de milioane de dolari la nivel mondial. Până acum, în 2025, aceste aplicații au înregistrat venituri cu 64% mai mari decât în aceeași perioadă din 2024.
Primele 10% dintre aplicațiile AI companion generează 89% din veniturile categoriei, arată datele. De asemenea, aproximativ 10% (sau 33) dintre aplicații au depășit pragul de 1 milion de dolari în venituri totale din cheltuielile utilizatorilor, informează Tech in Asia. Totodată, venitul per descărcare a crescut și el cu 0,66 dolari, de la 0,52 dolari în 2024 la 1,18 dolari în 2025 pentru întreaga categorie.
Deși aplicațiile AI companion dedicate sunt destul de populare, companii mari precum xAI pătrund, de asemenea, pe această piață. În iulie, Grok al xAI a lansat AI companions, inclusiv o fată și un băiat anime, precum și o vulpe 3D cu replici ironice.
Între timp, actualizarea recentă a ChatGPT la GPT-5 a scos la iveală faptul că mulți utilizatori simțeau o legătură afectivă cu versiunea anterioară, regretând pierderea companionului AI de care ajunseseră să depindă. Pentru a răspunde acestor preocupări și altor critici legate de performanța GPT-5, CEO-ul OpenAI, Sam Altman, a readus temporar modelul 4o.
Google a intrat și el pe această piață anul trecut, atunci când l-a recrutat pe Noam Shazeer, fondatorul Character.ai. Această aplicație există și astăzi și are în continuare zeci de milioane de utilizatori activi lunar.
Conform datelor Appfigures, cele mai populare aplicații AI companion sunt cele folosite de persoane care caută o „iubită” virtuală. Dintre aplicațiile active de pe piață, 17% au în denumire cuvântul „girlfriend”, comparativ cu 4% care includ „boyfriend” sau „fantasy”. Termeni precum „anime”, „soulmate” sau „lover” apar mai rar.
Compania mai notează că este probabil ca numeroase alte aplicații AI companion lansate în magazinele de aplicații din 2022 să fi fost ulterior eliminate, după ce nu au reușit să atragă venituri sau descărcări suficiente. Acestea nu au fost însă incluse în analiză.