Audi, brandul premium al Volkswagen, ia în calcul o investiție spectaculoasă pe piața americană, pe fondul tensiunilor comerciale generate de politicile tarifare ale președintelui Donald Trump. Potrivit surselor Yahoo Finance, Audi analizează scenariul în care ar putea să construiască o fabrică „de la 0” în sudul Statelor Unite – o mișcare ce ar putea schimba radical strategia de producție a gigantului german, dar și peisajul industriei auto din America de Nord.
Surse din interiorul companiei estimează că această investiție ar putea ajunge la 4 miliarde de euro (aproximativ 4,6 miliarde de dolari), fiind cea mai costisitoare dintre opțiunile analizate de Audi la acest moment. Fabrica ar urma să fie ridicată într-o locație nouă, semnalând o extindere semnificativă a prezenței Audi în America de Nord, unde, până acum, constructorul german nu deținea nicio unitate proprie de producție.
Un purtător de cuvânt al Audi a declarat:
„În prezent, analizăm diverse scenarii pentru a ne consolida prezența în Statele Unite. Suntem încrezători că vom lua o decizie concretă în acest an, în consultare cu grupul Volkswagen”.
Decizia Audi vine pe fondul amenințărilor cu tarife suplimentare de 25% la importurile de automobile, anunțate de Donald Trump, dar și al stimulentelor fiscale generoase oferite de Legea pentru Reducerea Inflației (IRA), adoptată în 2022 sub administrația Biden. Aceasta prevede subvenții de până la 7.500 de dolari pentru cumpărătorii de mașini electrice fabricate în America de Nord, dar și restricții privind componentele provenite din China.
Markus Duesmann, CEO-ul Audi, a declarat anterior pentru Reuters:
„Legea IRA a făcut extrem de atractivă construirea unei fabrici pentru mașini electrice în SUA”.
Audi și-a propus ca, până în 2030, să producă vehicule electrice în toate locațiile sale globale, iar după 2026 să nu mai lanseze modele noi cu motoare termice.
Deși nu s-a luat încă o decizie finală privind locația, surse apropiate negocierilor indică sudul SUA ca fiind favorit, datorită costurilor operaționale mai reduse și apropierii de infrastructura deja existentă a grupului Volkswagen. Printre variantele analizate se numără utilizarea fabricii Volkswagen din Chattanooga, Tennessee, sau a noii uzine Scout Motors din Columbia, Carolina de Sud, aflată în construcție, scrie TopSpeed.
Audi Q4, model electric ce împarte platforma cu Volkswagen ID.4, ar putea fi primul produs localizat rapid în SUA, profitând de infrastructura deja existentă a VW. Pentru SUV-ul electric Q8 E-tron, se discută mutarea producției la viitoarea fabrică Scout, iar o a treia locație rămâne încă neclară.
Tarifele impuse de administrația Trump au generat deja costuri suplimentare de sute de milioane de euro pentru marii producători germani, printre care BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen, care încearcă să negocieze cu Washingtonul pentru a evita efectele negative asupra exporturilor lor. În paralel, Audi ia în calcul și alte măsuri, precum posibile scumpiri ale modelelor vândute în SUA, dacă tarifele vor fi aplicate.
Jürgen Rittersberger, directorul financiar Audi, a explicat:
„Analizăm în ce măsură va trebui să transferăm cel puțin o parte din costurile tarifelor către clienții noștri, sub forma unor creșteri de prețuri”.
CEO-ul Audi, Gernot Doellner, a confirmat că o hotărâre privind extinderea producției în America de Nord va fi luată până la finalul anului 2025. „Avem mai multe opțiuni: putem utiliza fabricile existente ale grupului Volkswagen sau putem construi o capacitate suplimentară. Vom lua o decizie anul acesta”, a punctat Doellner.
Audi a vândut aproape 197.000 de vehicule în SUA anul trecut, reprezentând 11% din vânzările globale ale companiei, ceea ce subliniază importanța strategică a pieței americane pentru viitorul brandului