Avionul Beechcraft 300, care este folosit de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) pentru calibrarea pistelor de aterizare, funcționează contrar cerințelor tehnice.
În ciuda rolului său important, AACR este acuzată că încalcă reglementările europene, angajează pe criterii controversate și funcționează într-un climat marcat de nepotism și de lipsă de transparență.
Foto: GamaAviation.com
Aeronava Beechcraft 300, înregistrat YR-CAA, este utilizat de AACR pentru calibrarea pistelor de aterizare civile și militare, dar funcționează de aproape doi ani în condiții ce contravin cerințelor tehnice impuse de legislația europeană. Situația ridică semne de întrebare privind respectarea standardelor de siguranță și de întreținere stabilite de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA), în contextul în care AACR este instituția care ar trebui să le monitorizeze, relatează Puterea.ro.
Întreținerea acestei aeronave este efectuată în prezent de doar doi ingineri mecanici, deși normele impun prezența unui inginer specializat în Radio și Navigație pentru verificarea echipamentelor electronice de bord. De curând, AACR a angajat o persoană pentru această poziție, însă aceasta nu deține licența necesară, ceea ce încalcă cerințele de siguranță.
Această problemă reflectă o disfuncționalitate mai amplă în cadrul Autorității, semnalată de surse interne care indică lipsa de personal calificat, angajări pe criterii subiective și salarii foarte mari pentru funcții de conducere.
Spre deosebire de alți operatori aerieni care au fost sancționați pentru lipsa personalului calificat, AACR pare să beneficieze de o poziție privilegiată, nefiind supusă acelorași rigori, deși își exercită atât rolul de operator, cât și pe cel de autoritate de reglementare.
În interiorul instituției, persistă acuzații privind angajările pe criterii de relații personale sau politice, în detrimentul competenței profesionale. Mulți angajați nu dețin studii de specialitate, ceea ce afectează eficiența serviciilor tehnice și administrative. Printre exemplele semnalate se numără:
Lista include și alte persoane angajate pe baza unor conexiuni, printre care copiii unor generali, consuli sau foști oficiali, dar și pensionari din structuri militare. Această avalanșă de angajări a dus la planificarea construirii unei noi clădiri, pentru a acomoda personalul suplimentar.
În ceea ce privește salariile, directorul general Nicolae Stoica are o remunerație de peste 327.000 lei anual, la care se pot adăuga beneficii suplimentare. Membrii Consiliului de Administrație, precum Bogdan Mîndrescu sau Ilea George Bogdan, încasează și ei peste 300.000 lei pe an, în timp ce soțiile lor lucrează în instituții publice cu funcții bine remunerate, mai precizează sursa citată.
AACR are un rol vital în siguranța aviației din România, având responsabilități în ceea ce privește supravegherea infrastructurii aeroportuare, operatorii aerieni și sistemele de navigație. În aceste condiții, orice abateri de la normele tehnice sau lipsă de profesionalism pot avea consecințe grave. Autoritățile sunt chemate să verifice deficiențele semnalate și să se asigure că AACR respectă standardele europene, în interesul siguranței publice.