Gigantul american Boeing a înregistrat un avans spectaculos în producția de aeronave. Acesta a reușit într-o singură lună să construiască mai multe avioane decât Rusia de la începutul războiului din Ucraina.
Între ianuarie și august, Boeing a raportat 385 de avioane livrate. Cifra depășește deja numărul din întreg anul 2024, când companiile aeriene primiseră 348 de aparate. În paralel, capitalizarea bursieră a concernului a crescut cu 29,3% de la începutul lui 2025.
Situația din aviația civilă rusă arată o realitate complet opusă. Din cele 15 aeronave de pasageri planificate pentru 2025, doar una a fost predată operatorilor aerieni. Între 2022 și 2025, producția totală a însumat doar 13 avioane. Dintre acestea, 12 sunt de tip Sukhoi Superjet și un singur Tu-214, scrie TheMoscowTimes.
Starea tehnică a flotei aeriene ruse s-a deteriorat vizibil. Acest declin este o consecință a sancțiunilor impuse de SUA și Uniunea Europeană ca urmare a războiului din Ucraina. Conform Novaya Gazeta Evropa, în primele 11 luni din 2024 au avut loc 208 incidente aeriene. Acestea reprezintă o creștere de 25% față de 2023. Aproape jumătate dintre evenimente au fost provocate de defecțiuni la motoare sau probleme la trenul de aterizare.
Directorul general al Rostec, Serghei Cemezov, a declarat în martie că Rusia ar putea fi obligată să retragă din uz cel puțin 200 de aeronave Boeing și Airbus până în 2030. Motivul invocat este lipsa pieselor de schimb și imposibilitatea realizării mentenanței în condiții optime.
Radio Liberty a relatat că aviația civilă rusă se apropie de un „punct critic.” Inspecțiile tehnice majore, precum C Check efectuat la fiecare 1,5-2 ani și D Check la intervale de 6-12 ani, nu mai pot fi realizate. Aceste verificări necesită implicarea directă a producătorilor occidentali, care au încetat colaborarea cu companiile rusești.
Un expert în siguranță aeronautică, care a dorit să rămână anonim, a declarat că 2025 ar putea fi „ultimul an de zbor pentru majoritatea avioanelor”. El a explicat că inclusiv Superjeturile sunt amenințate, deoarece au componente critice de fabricație occidentală, printre care motoare, sisteme avionice, echipamente electrice, trenuri de aterizare și sisteme de alimentare cu combustibil.
O sursă din sectorul aviatic, citată de Reuters, a subliniat că relansarea industriei aeronautice ruse este imposibilă în forma actuală.
„Nu există bază de componente, nu există tehnologie, nu există fabrici, nu există ingineri”, a afirmat acesta.
În opinia lui, pentru a reconstrui infrastructura de la zero ar fi nevoie de „ani, dacă nu chiar decenii”.