Deși Singapore, Londra și Hong Kong rămân în topul celor mai scumpe orașe pentru elitele globale, bogații lumii își schimbă extrem de rapid preferințele. Dubai, Bangkok și Tokyo urcă vertiginos în top, iar stilul de viață exclusivist se mută tot mai mult în Asia și Orientul Mijlociu.
Pentru al treilea an consecutiv, Singapore ocupă primul loc în clasamentul orașelor cu cel mai ridicat cost al vieții pentru persoanele cu averi foarte mari (HNWIs), conform raportului Global Wealth and Lifestyle 2025 publicat de Julius Baer Group. Londra urcă pe locul al doilea, depășind Hong Kong, care coboară pe poziția a treia.
Clasamentul se bazează pe prețul mediu al 20 de bunuri și servicii considerate „esențiale” pentru stilul de viață al ultra-bogaților: de la școli private și zboruri la business class, până la proprietăți imobiliare de lux, ceasuri exclusiviste, modă de designer și cine rafinate.
Datele, colectate în perioada noiembrie 2024 – martie 2025 din 25 de orașe globale, indică o stabilitate în top, dar și o transformare în curs. Pe fundalul unor schimbări geopolitice și economice majore, orașe precum Dubai, Bangkok și Tokyo urcă în clasament, atrăgând tot mai mulți ultra-bogați.
Dubai a făcut un salt impresionant, urcând cinci poziții până pe locul 7, întrecând orașe europene clasice precum Monaco sau Zurich. Această ascensiune este alimentată de avantajele fiscale, infrastructura ultramodernă, dar mai ales de un boom al pieței imobiliare de lux.
Bangkok și Tokyo, fiecare înregistrând un salt de șase locuri, ocupă acum pozițiile 11 și 17. Motivele sunt creșterea clasei mijlocii superioare în Asia și apetitul în creștere pentru modă, bijuterii și experiențe premium.
„Creșterea economică din regiune, combinată cu apetitul pentru rafinament și wellness, face din aceste orașe centre de atracție pentru elitele globale”, a explicat Rishabh Saksena, specialist Julius Baer.
În Bangkok, dezvoltarea centrelor comerciale de lux, a restaurantelor fine-dining și a spa-urilor exclusiviste este direct legată de expansiunea noii clase bogate. Tokyo, în schimb, atrage prin tradiție, cultură și finețe. Stilul de viață japonez, axat pe calitate, discreție și experiențe, câștigă tot mai mult teren în preferințele celor bogați.
„Într-o lume în care experiența e mai valoroasă decât obiectul, Tokyo devine simbolul luxului autentic”, notează raportul.
Chiar dacă, per ansamblu, costul global al „vieții bune” a scăzut ușor cu 2% în dolari, diferențele regionale sunt semnificative. De exemplu, tarifele la business-class au crescut cu 18,2% din cauza cererii explozive și a deficitului de aeronave, în timp ce prețurile la genți de designer și bijuterii au scăzut.
Ce caută acum miliardarii? Nu doar vile și ceasuri, ci longevitate, wellness și amintiri. Investesc masiv în vacanțe personalizate, sănătate de top, hoteluri de cinci stele și gastronomie de elită. În Asia-Pacific, 65% dintre HNWIs spun că au crescut cheltuielile cu hotelurile și ceasurile de lux, iar 63% investesc mai mult în modă feminină. În Orientul Mijlociu, 50% cheltuie mai mult pe bijuterii fine, iar 52% pe experiențe hoteliere exclusiviste.
Mark Matthews, șeful departamentului de cercetare Asia la Julius Baer, spune că această transformare este una de durată:
„Cultura consumului aspirational, în care oamenii bogați caută sens, conexiune și autenticitate, devine normă. Experiențele vor domina luxul viitorului.”